Anita Sandberg Kvalitetschef

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Pedagogisk verksamhetsidé
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Kompetensombudsträff
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kvalitet – Attendo Skandinavien
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Program Genomgång av Synpunkten
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
Lägesrapport Evidensbaserad praktik och ledning i samverkan 30 november 2011 Christer Neleryd November 2011.
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
OMSORG FÖR HÖGSTA LIVSKVALITET. OAVSETT
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Budgetdialog 24 april 2013 Socialnämnden. 1. Hur kommer anvisade medel att användas?
Länsgemensam ledning i samverkan
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Tillsammans för världens säkraste vård
Värdegrund, Vision och Verklighet.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Patientsäkerhetskultur mätning
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Nämndplan 2015.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Bakgrund Idén föddes 2011 Studiebesök inom industrin Lars Rex
Kvalitetsarbete.
Hemtjänst.
Strategi för Bästa Heby
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Verktyget Utmärkelsen….
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Presentationens avskrift:

Anita Sandberg Kvalitetschef Kvalitet i Attendo 2012 Anita Sandberg Kvalitetschef

Bred verksamhet över hela Norden genom Attendo Finland och Attendo Skandinavien 15 000 individer i boenden och hemtjänst (8800 SÄBO, 6400 hemtjänst) inom äldreomsorg, LSS och IOF Befolkningsansvar för 310 000 invånare i primär- och tandvård (primär- 210 000, tandvård 100 000). 580 000 besök per år Läkarbemanning till närakuter med befolkningsansvar för 3,8 miljoner invånare, 5,5 miljoner besök per år 16 000 medarbetare 400 verksamheter 2

Våra verksamhetsområden Individ- och familjeomsorg Äldreomsorg Personer med funktionsnedsättning Vårdboenden på Entreprenad Egen regi Kundval Hemtjänst Gruppbostad vuxna Gruppbostad barn Personlig assistans Daglig verksamhet Korttidsvistelse Ledsagning Öppenvård Jour- och familjehem HVB Beroendevård Krisboenden Transitboenden

Organisation Attendo Skandinavien Ammy Wehlin VD Margareta Nyström vVD Region Syd Region Sydost Region Mellan Region Kundval Mellan Region Skåne/ Blekinge Region Väst Region Norr Region Kundval Norr Region Göteborg/Halland Region LSS Syd Region Stockholm Gotland Region Stockholm Väst Region LSS Norr Region LSS Mellan Region Stockholm Öst Region Stockholm Norr Region Norge Region Danmark Region Individ och familj Affärsutveckling Egen regi Ekonomi Personal Kvalitet Marknad Kost och inköp

Vi har en lång tradition av kvalitetsutveckling och våra metoder har blivit branschstandard 5

Exempel på resultat från 2011 98% av externa granskningar blev godkända, hela 62% utan en enda synpunkt Nöjdheten i äldreomsorgen är 78%, LSS 82% och i individ- och Familjeomsorgen 74%. Både äldreomsorgen och LSS har ökad nöjdheten sedan 2010. Under 2011 rapporterade Attendo 10 Lex Sarah och 11 Lex Maria. 6

Attendo har ett gediget kvalitetssystem... Alla Attendos enheter följs upp med ett månatligt kvalitetsindex Attendo har mer än 300 kvalitetssamordnare anställda Över 200 utvecklingsprojekt inom kvalitet pågår inom företaget Avvikelser rapporteras löpande och Lex Sarah samt Lex Maria publiceras på Attendos hemsida Kvalitet jämförs löpande mellan enheter Interna priser för kvalitetsbedrifter Kunderna (kommunerna) och individen skall känna att de får tillgång till ett unikt kvalitetssystem när de väljer Attendo 7 7

Hur definierar vi kvalitet? Nöjda individer Systematiskt kvalitetsarbete Evidens – forskningsbaserad kunskap 8

Kvalitetsorganisationen Medarbetare Regionchef Lokal kvalitets- grupp, Verksamhets- chef VD Kvalitetschef Ledningsgrupp Kvalitets- utvecklare Medarbetare

Värderingar Tydliga och förankrade mål och visioner ger en ledstjärna att sträva efter Tydligt formulerade och förankrade värderingar skapar samsyn och fungerar som guider i små och stora beslut

Vår vision – Att stärka individen Vi uppmuntrar självständighet och oberoende för den enskilde Vi utgår från den enskildes behov och förutsättningar Den enskilde ska känna att han/hon blir bemötta med respekt inför sin egen självbestämmanderätt och integritet Den enskilde ska ska känna sig säker och trygg

Våra ledord Kompetens – Vi kan Att se möjligheter i alla situationer Engagemang – Vi vill Att ge det lilla extra Hjälpsamhet – Vi bryr oss om Att se till det friska

Värderingscoacher Minst en coach på enheten Ansvarar för aktiviteter med syfte att förankra värderingarna hos medarbetarna Samtal/diskussioner utmynna i konkreta åtgärder Följs upp på arbetsplatsträffarna, egenkontroll samt utvecklingssamtal

Systematiskt kvalitetsarbete

Hur mäter man kvalitet? Kvalitetstermometern - bakgrund Företaget har vuxit och överblicken har blivit svårare Stor mängd kvalitetsinformation som rapporterats var för sig Ingen sammanvägning av kvaliteten – svårt att se samband

Kvalitetstermometern - frågeställningar Hur vet vi att kvalitetsarbetet leder till avsedda resultat Hur kan vi hjälpa verksamheterna att leda , mäta och utveckla kvalitetsarbetet Hur kan vi visualisera kvalitetsarbetet så att våra medarbetare känner sig delaktiga och kan se vart förbättringsarbetet leder Slutsats: Skapa ett kvalitetsinstrument som väger samman olika kvalitetskriterier så ledning och uppföljning av kvalitet blir tydlig

Kvalitetstermometern - åtgärd Kvalitetstermometern skapas av en arbetsgrupp bestående av vice VD, kvalitetsutvecklare, kvalitetschef, koncernresurs samt IT-konsult Syftet: Verktyg för kvalitetsledning och uppföljning Att kunna se styrkor och svagheter genom att väga samman olika delar i kvalitetsarbetet och visualisera resultatet Underlätta för våra medarbetare att följa förbättringsarbetet Öka delaktigheten i kvalitetsarbetet

Kvalitetstermometerns sju komponenter 18 18

Kvalitetstermometern rent praktiskt Uppföljning av kvalitet utifrån sju kategorier: Brukarundersökningar Externa granskningar Särskilda händelser Egenkontroller Händelser - avvikelser Innovationer & projekt Positiva händelser Indelning i resultatnivåer: RÖD – GUL – GRÖN

Kvalitetstermometern - viktning

Exempel på hur ett kriterium kan beräknas Särskilda händelser >1 särskild händelse ger betyg röd 1 särskild händelse ger betyg gul Särskilda händelser är: Lex Maria – anmälan av vårdskada Lex Sarah- anmälan av allvarliga missförhållanden Allvarliga klagomål t.ex. från närstående Händelser av dignitet allvarlig t.ex. hot och våld, stöld, vårdtagare som avviker

Exempel på hur ett kriterium kan beräknas Händelserapporteringar Att enheten redovisat händelsearbetet i tid, d.v.s. senast den 10:e varje månad Att enheten har ett fungerande kvalitetsarbete (godkänd protokollhantering) Att enheten har ett fungerande kvalitetsarbete i meningen att antalet händelser inte är färre än 5 st./100 brukare

Godkänt protokoll (Mäter systematiskt kvalitetsarbete) Beskrivning av händelse. Bakomliggande orsak/er till händelsen. Långsiktiga åtgärder som vidtagits. Vilka åtgärder krävs för att händelsen inte ska inträffa igen? Ansvarig för genomförandet av förbättringsåtgärd. Startdatum för genomförandet. Hur planeras förbättringsåtgärden följas upp? Datum för uppföljning. Resultat av förbättringsåtgärden

Händelsehantering

Kvalitetstermometern Sammanvägning All information d.v.s. de olika kriterierna förs in i en kvalitets databas och vägs samman. Månadsrapporter skapas för alla verksamheter samt för alla regioner och företagsövergripande

Kvalitetsindex företagsövergripande över tid

Kvalitetstermometern Månadsrapport enhet

Kvalitetstermometern Månadsrapport region

Resultat och utveckling Ökning av kvalitetsindex från 47 % februari 2009 till 81 % i juli 2012 Bättre inrapportering av händelser och utvecklingsarbete Bättre resultat på externa granskningar Systematiskt kvalitetsarbete har ökat från 69% till 98% Nytt system som ger större möjligheter att spara kvalitetsdata samt att förenkla hanteringen.

Framtida utveckling – vi driver både projekt och skapar nya koncept Projektexempel: Livsstilsboende: 30

Utmaning under kommande år Implementering av evidensbaserad praktik i våra verksamheter I en evidensbaserad praktik (EBP) integreras: Den bästa vetenskapliga kunskapen om insatsers effekter Individens erfarenheter och förväntningar Den lokala situationen och omständigheter Den professionelles expertis