Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
…en del av vård och behandling
Lokala rutiner Exempel September 2010.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Varför patientsäkerhet?
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Målsättning - Kvalitet
Bättre liv för sjuka äldre
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Ramverk för patientmedverkan
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Normering, tillsyn, kunskap
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Presentation februari 2015
Patientsäkerhetsarbete
Hälso- och sjukvårdsenheten. Hälsoinformatik Uppdraget Att med nationella termer som utgångspunkt skapa landstingsgemensamma termer, definitioner, rutiner.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Ramverk för patientmedverkan
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
stöd för uppföljning och förbättring
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Intern styrning och kontroll
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland Forum för verksamhetsutvecklare 25 oktober 2005 Lillemor Bergman Strategisk utvecklingsenhet Regionkansliet

Ernest Amory Codman M.D 1917 ”Jag anses excentrisk, emedan jag säger offentligt att om sjukhusen vill vara säkra på att bli bättre, så måste de ta reda på vilka resultat de har. De måste analysera sina resultat för att hitta starka och svaga punkter. De måste jämföra sina resultat med andra. Sådana åsikter kommer inte att vara excentriska om några år”

Ägaruppdrag ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet Tydliggöra ansvarsförhållande i vår region Övergripande mätbara mål Systematisera uppföljning/åtgärder Systematisera analys/utvärdering Identifiera stödjande system, andra styrdokument

Pågår Kartläggning av förvaltningarnas nuvarande arbete med ledningssystem och aktiviteter

Arbetsgruppen Chefsläkare Kvalitetschefer Ägarrepresentanter Beställare Perspektiv PATIENTEN Målsättning att redovisas 20 december 2006

Samarbete Socialstyrelsen, LÖF, andra landsting, patientnämnder, fakultet Berörda enheter i regionkansliet; juridiska läkemedel säkerhetsstrategiska personalstrategiska westma information smittskydd/vårdhygien IT-stategiska ekonomi

Ledningsystem Organisatorisk struktur Tydligt ansvar Dokumenterade rutiner Identifierade processer Rutiner för uppföljning, åtgärder och utvärdering av resultat

Verksamheten ska beskriva och upprätta ledningssystem för Bemötande av patient, information Metoder för diagnostik, vård och behandling Kompetens Samverkan och samarbete, rutiner för informationsöverföring Avvikelsehantering, riskhantering Försörjning av tjänster, produkter och teknik Spårbarhet i dokumentationen Egenkontroll, uppföljning och erfarenhetsåterföring

8 delområden Identifiera övergripande mätbara mål för respektive delområde Identifiera källor/system/överföring för mätbara indikatorer Tidsaxel/form för resultatredovisning Rapportera systematiskt förbättringsarbete och åtgärder Utvärdering av målen

Uppföljning Mål/agregerad resultatredovisning för förbättringsarbete, styrning och ledning Ägarledning Beställarledning Förvaltningsledning Verksamhetsledning Verksamhet

Identifiera samband med Öppna jämförelser Nationella och regionala indikatorer Nationella riktlinjer Kvalitetsregister

Särskilt angelägna riskområden Brister i läkemedelshantering Brister i dokumentation Brister i vårdhygien Brister i informationsöverföring Brister i kommunikation Fallskador inom vård- och omsorg Förlossningsskador (LÖF)

Exempel uppföljning avvikelse/riskhantering illustrativa genomförda händelseanalyser anmälda till LÖF/Lex Maria, patientnämnd inklusive spridning av erfarenhet antal händelseanalyserade avvikelser samt exempel på åtgärder inklusive spridning av erfarenhet antal genomförda riskanalyser vid särskild stor risk inklusive spridning av erfarenhet uppföljning av genomförda åtgärder statistik och trender ur avvikelsesystemet

Val Gemensamt IT-stöd, avvikelsehanteringssystem för rapportering och analys konfidentiellt på lokal nivå avidentifierat på regional nivå Identifiera minsta gemensamma i olika system för att möjliggöra jämförbarhet

Ögonblicksbild ca 1994