Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
– en översyn av aktivitetsersättningen
Aktuellt delningsalternativ
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Kulturförvaltningens verksamhet
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Träning ger färdighet!.
Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Nytt sjukreseregelverk 1 maj 2009
Länets kommuner i samverkan
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Samordnad individuell plan
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Om regional demensöverenskommelse
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Handikapp&Habilitering
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Verksamhetsstöd gymnasiet
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Överenskommelse om samordning kring barn
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Val av transport till resmålet.
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Kollektivtrafikbarometern 2014
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Skördeutfall 2018 Stockholms län.
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Presentationens avskrift:

Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete Tommie Åkerström 2008

Allmänna uppgifter om Färdtjänst Färdtjänsten omfattar ½ % av kollektiv-trafiken men står för 20 % av budgeten SL omfattar 99% av kollektivtrafiken men står för 80% av trafikbudgeten 7 av 10 resenärer är kvinnor Medelålder för resenärer är 77 år 40 % av resenärerna reser med S L

Omfattar hela Stockholms län 1,9 miljoner invånare 26 kommuner 6.500 kvadratkilometer 3

Färdtjänsten administrerar åt Landstinget… Olika typer av resor : Närtrafik Färdtjänstresor Sjukresor Tjänsteresor

Varje dag görs ca 8 000 – 12 000 resor via färdtjänstens system

Och lika många reser i den vanliga linjetrafiken…

Omslutning 1 132 milj kronor Färdtjänstens budget 2007 Omslutning 1 132 milj kronor C:a 2,0 % av landstingets budget Drygt 22 öre på skatten

Hur får Färdtjänsten sitt färdtjänstuppdrag? Avtal skrivs mellan länets kommuner och landstinget som reglerar uppdrag, beslut och utredningar.

Arbetet med nytt avtal för färdtjänst mellan Länets Kommuner och Landstinget

Övergripande intentioner i avtal mellan färdtjänsten och kommunerna (KSL). Överlåtelse av ansvaret för FÄRDTJÄNST Hela ansvaret enligt lagen (med undantag för avtalade avsteg) Ökat ansvar Ökade kostnader (redan tidigare skatteväxlat)

Motprestation kommunen Övergripande intentioner i avtal mellan färdtjänsten och kommunerna ( KSL). Motprestation kommunen Tillgänglighet Närmiljö Tillgänglighet till kollektivtrafik Snabbare ansökningsprocess Utredarnas kompetens

Resultat ofta snömos eller Orsakompani lovar inget bestämt

Offensivt Tillgänglighets Arbete OTA

Den positiva spiralen Tillgänglighets arbetet möjliggör friställande av resurser. Färre resor med särskild kollektivtrafik till förmån för allmän kollektivtrafik ger ett ekonomiskt utrymme. ( 230 kr taxifärdtjänst – 16 kr i allmän kollektivtrafik ) Utrymmet utnyttjas till ytterliggare tillgänglighets åtgärder Större individuell frihet

SL/Färdtjänst - arbetsgruppen Busshållplatser Låggolvade busslinjer Samverkan linjetrafik – närtrafik Spårbunden trafik Projekt Roslagsbanan Dialog och Informationsutbyte

Just Nu Projektet Reseplaneraren Linjer med låggolvade bussar ( Fas 1 ) Närtrafik in i tidtabell Information om tillgång på hissar och rulltrappor ( Fas 2 ) Olika former av informationssystem Planering av hela resan via reseplaneraren

Från Färdtjänstkort Till Gemensamt resekort Närmande allmän kollektivtrafik Lätt att få statistik på antal färdtjänst berättigade i allmän kollektivtrafik Lätt att få statistik på antal färdtjänst berättigade i allmän kollektivtrafik Snabbare resande

OTA(K) Tillgänglighet Hur når vi dit och vilka metoder krävs? Offensiv I varje enskild kommun eller stadsdel!

OTA(K) Offensivt Tillgänglighets Arbete (K)ommun * Tillgänglig närmiljö * Handläggning utredningar * Tillgänglig kollektivtrafik * Stadsplanering

Vad kan vi eventuellt erbjuda? (utanför avtal) Närtrafik som gör medborgarna glada och möjliggör för kommunpolitiker att få en fjäder i hatten

NÄRTRAFIK Så här nära kommer vi

Närtrafiken i Årsta som exempel Trafikerar alla gator som SL inte trafikerar. Vi använder ett låggolvat specialfordon. Trafiken är anropsstyrd. Avgångar varje timme. Vi kör portnära Resenärerna är mycket nöjda i synnerhet färdtjänstresenärerna

Vi måste koppla ihop hela resan Närtrafik

A C B D

Vad kan vi begära som motprestation Tillgänglighet i närmiljön (gångvägar, snöröjning, höjdskillnader m.m.). Tillgänglighet till kollektivtrafik. (busshållplatser, stationer m.m). Krav på olika insatser för att förbättra färdtjänstutredningarna

2010 SL är klar med anpassningen av sin trafik VEM STÅR DÅ DÄR MED SVARTEPETTER

Strategi En kommun/stadsdel i sänder Presenteras som erbjudande/möjlighet Varje kommun/stadsdel är ett särskilt projekt Projektledning, Närtrafik och Tillstånd ingår Gemensamma mätbara mål fastställs för varje projekt Fastställd tidsram för varje projekt

MÅL Minskning av antalet färdtjänstresenärer God tillgänglighet till kollektivtrafik Ökad kvalité på färdtjänstutredningar Ökat samarbete med kommun/stadsdel Bidrag till måluppfyllelse avseende miljön

Vad tittar vi på Vad jobbar vi med Vad tydliggörs Utbildning Utredarkompetens Lokaltrafik/Planer Tillstånd Handläggning Information/kontakt Webbhandläggning Trafik/Närmiljö Adressinformation/Koordinater Kollektivkörfält Miljö Hinder (Gupp, bommar etc) Hållplatsstandard Snöröjningsprioritering Utbildning

Vilka kommuner/stadsdelar är på ”G” Arbetsmetod ”Gräv där Du står” Danderydskommun Enskede/Vantör/Årsta Spånga/Tensta Nynäshamn Järfälla Sigtuna Vaxholm Sollentuna Upplands Bro Botkyrka

Vad blir vinsten av allt arbete med Tillgänglighet Kommunmedborgarna får tillgängligare kommunikationer Större utbud av kollektivtrafik Billigare och effektivare kollektivtrafik (en taxi färdtjänstresa kostar 230 kr medan en resa med allmänna kommunikationer kostar 16 kr) Endast Färdtjänst till personer som inte har något alternativ

Vad blir vinsten av allt arbete med Tillgänglighet Bättre och säkrare utredningar (kommunen utreder färdtjänsten beslutar) Målen för tillgänglighet 2010 uppnås i större utsträckning Miljöpåverkan minskar radikalt Närmare samarbete SL/Färdtjänsten och kommunerna

SLUT Tack för visat intresse