Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete Tommie Åkerström 2008
Allmänna uppgifter om Färdtjänst Färdtjänsten omfattar ½ % av kollektiv-trafiken men står för 20 % av budgeten SL omfattar 99% av kollektivtrafiken men står för 80% av trafikbudgeten 7 av 10 resenärer är kvinnor Medelålder för resenärer är 77 år 40 % av resenärerna reser med S L
Omfattar hela Stockholms län 1,9 miljoner invånare 26 kommuner 6.500 kvadratkilometer 3
Färdtjänsten administrerar åt Landstinget… Olika typer av resor : Närtrafik Färdtjänstresor Sjukresor Tjänsteresor
Varje dag görs ca 8 000 – 12 000 resor via färdtjänstens system
Och lika många reser i den vanliga linjetrafiken…
Omslutning 1 132 milj kronor Färdtjänstens budget 2007 Omslutning 1 132 milj kronor C:a 2,0 % av landstingets budget Drygt 22 öre på skatten
Hur får Färdtjänsten sitt färdtjänstuppdrag? Avtal skrivs mellan länets kommuner och landstinget som reglerar uppdrag, beslut och utredningar.
Arbetet med nytt avtal för färdtjänst mellan Länets Kommuner och Landstinget
Övergripande intentioner i avtal mellan färdtjänsten och kommunerna (KSL). Överlåtelse av ansvaret för FÄRDTJÄNST Hela ansvaret enligt lagen (med undantag för avtalade avsteg) Ökat ansvar Ökade kostnader (redan tidigare skatteväxlat)
Motprestation kommunen Övergripande intentioner i avtal mellan färdtjänsten och kommunerna ( KSL). Motprestation kommunen Tillgänglighet Närmiljö Tillgänglighet till kollektivtrafik Snabbare ansökningsprocess Utredarnas kompetens
Resultat ofta snömos eller Orsakompani lovar inget bestämt
Offensivt Tillgänglighets Arbete OTA
Den positiva spiralen Tillgänglighets arbetet möjliggör friställande av resurser. Färre resor med särskild kollektivtrafik till förmån för allmän kollektivtrafik ger ett ekonomiskt utrymme. ( 230 kr taxifärdtjänst – 16 kr i allmän kollektivtrafik ) Utrymmet utnyttjas till ytterliggare tillgänglighets åtgärder Större individuell frihet
SL/Färdtjänst - arbetsgruppen Busshållplatser Låggolvade busslinjer Samverkan linjetrafik – närtrafik Spårbunden trafik Projekt Roslagsbanan Dialog och Informationsutbyte
Just Nu Projektet Reseplaneraren Linjer med låggolvade bussar ( Fas 1 ) Närtrafik in i tidtabell Information om tillgång på hissar och rulltrappor ( Fas 2 ) Olika former av informationssystem Planering av hela resan via reseplaneraren
Från Färdtjänstkort Till Gemensamt resekort Närmande allmän kollektivtrafik Lätt att få statistik på antal färdtjänst berättigade i allmän kollektivtrafik Lätt att få statistik på antal färdtjänst berättigade i allmän kollektivtrafik Snabbare resande
OTA(K) Tillgänglighet Hur når vi dit och vilka metoder krävs? Offensiv I varje enskild kommun eller stadsdel!
OTA(K) Offensivt Tillgänglighets Arbete (K)ommun * Tillgänglig närmiljö * Handläggning utredningar * Tillgänglig kollektivtrafik * Stadsplanering
Vad kan vi eventuellt erbjuda? (utanför avtal) Närtrafik som gör medborgarna glada och möjliggör för kommunpolitiker att få en fjäder i hatten
NÄRTRAFIK Så här nära kommer vi
Närtrafiken i Årsta som exempel Trafikerar alla gator som SL inte trafikerar. Vi använder ett låggolvat specialfordon. Trafiken är anropsstyrd. Avgångar varje timme. Vi kör portnära Resenärerna är mycket nöjda i synnerhet färdtjänstresenärerna
Vi måste koppla ihop hela resan Närtrafik
A C B D
Vad kan vi begära som motprestation Tillgänglighet i närmiljön (gångvägar, snöröjning, höjdskillnader m.m.). Tillgänglighet till kollektivtrafik. (busshållplatser, stationer m.m). Krav på olika insatser för att förbättra färdtjänstutredningarna
2010 SL är klar med anpassningen av sin trafik VEM STÅR DÅ DÄR MED SVARTEPETTER
Strategi En kommun/stadsdel i sänder Presenteras som erbjudande/möjlighet Varje kommun/stadsdel är ett särskilt projekt Projektledning, Närtrafik och Tillstånd ingår Gemensamma mätbara mål fastställs för varje projekt Fastställd tidsram för varje projekt
MÅL Minskning av antalet färdtjänstresenärer God tillgänglighet till kollektivtrafik Ökad kvalité på färdtjänstutredningar Ökat samarbete med kommun/stadsdel Bidrag till måluppfyllelse avseende miljön
Vad tittar vi på Vad jobbar vi med Vad tydliggörs Utbildning Utredarkompetens Lokaltrafik/Planer Tillstånd Handläggning Information/kontakt Webbhandläggning Trafik/Närmiljö Adressinformation/Koordinater Kollektivkörfält Miljö Hinder (Gupp, bommar etc) Hållplatsstandard Snöröjningsprioritering Utbildning
Vilka kommuner/stadsdelar är på ”G” Arbetsmetod ”Gräv där Du står” Danderydskommun Enskede/Vantör/Årsta Spånga/Tensta Nynäshamn Järfälla Sigtuna Vaxholm Sollentuna Upplands Bro Botkyrka
Vad blir vinsten av allt arbete med Tillgänglighet Kommunmedborgarna får tillgängligare kommunikationer Större utbud av kollektivtrafik Billigare och effektivare kollektivtrafik (en taxi färdtjänstresa kostar 230 kr medan en resa med allmänna kommunikationer kostar 16 kr) Endast Färdtjänst till personer som inte har något alternativ
Vad blir vinsten av allt arbete med Tillgänglighet Bättre och säkrare utredningar (kommunen utreder färdtjänsten beslutar) Målen för tillgänglighet 2010 uppnås i större utsträckning Miljöpåverkan minskar radikalt Närmare samarbete SL/Färdtjänsten och kommunerna
SLUT Tack för visat intresse