Fastighetsutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Reseproduktion och försäljning
1.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Intervju inför ViV-projektet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Så lyfter Örebro - en förstudie om reguljärflygets förutsättningar Gaby Back och Jenny Emerén.
Regional digital agenda för Östergötland
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Ortsutveckling i Sparreholm Sparreholms Bygderåd 17 januari 2011.
Projektstyrning av exploateringsverksamheten inom Fastighetskontoret i Malmö Stad MEX-dagarna 8-9 nov 2006 Monica Johansson Fastighetskontoret MALMÖ STAD.
Välkommen till ESF:s seminarium
PROJEKTUPPFÖLJNING Nyanställdaprojektet januari – mars 2009.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Att tillsammans påverka!
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
VÄLKOMNA Deltagare Thomas Hvitfeldt, Ytterman Projekt AB
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Destination Bua Styrgrupp Ordförande
Välkomna till BRÅ NACKA 24 september Dagordning. Mötets öppnande Minnesanteckningar från föregående möte Håkan Ekengren - ny ordförande i Trå Älta.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Passivhus SUNDSBRO ”Halvera Mera” Ljungheden Bollnäs Kommun Folkmängd: personer, varav invånare i centralorten. Yta: kvadratkilometer.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
En projektmodell i praktiken
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
ART Öppet Hus 2017.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Att starta, planera och driva projekt
Ulf Tynelius.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Statusrapport sammanställt av
Sälja en produkt eller tjänst
Bygden i samverkan.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Banarbets- processen.
Competence Academy – Public Sector
Samordnare samsjuklighet
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Projekt Processhantering
Där idéer blir verklighet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Fastighetsutveckling 20130620 Destination Bua 2013-2015 Projektledare Ingela Armbro Arbetsgrupp 1 Grönområde 2013-2015 Arbetsgrupp 2 Fastighetsutveckling Arbetsgrupp 3 Näringsliv/Turism Styrgrupp Ordförande P-E Wikström *) *) Kenneth Berntsson - v.ordf Jan Malmgren - Vbg Kommun Richard Jakberg – Cofactor AB

Arbetsgrupp Grönområdet Besluts- och driftansvarig – Ingela Armbro Konsulter Ann-Sofie Kihlman/Bua Thom Olofsbacke/Bua Christina Wallin/Bua Susanna Almquist/Vbg Kommun Jenny Myrelid Gunnarsson/Bua Stefan Johansson/Bua Informerade via Facebook Anslagstavla www.buasframtid.se

Fastighetsutveckling Beslutsansvarig – Magnus Källström/Vbg Kommun Driftansvarig – Richard Jakberg/Cofactor AB Konsulter Johnny Gustavsson/Bua Torbjörn Wallgren/Bua ? Victoria Wiman/Bua Beryl Malmborg/Bua Calle Sjöberg/Bua Akke Zimdal Michael Pousette Informerade Molnet

Näringsliv/Turism Besluts- och driftansvarig – Ingela Armbro Konsulter Oscar Albrektsson/ICA Sven Svennerud/Bua Jonas da Silva – Marknad Varberg Hans Lillhage - Marknad Varberg Erik Hellberg/Pålsonplåt Rune Davidsson/Bua Birgitta Sagdahl/Bua Hanna Maikvist/Bua Ulf Johansson/Fiskexporten Sven Lusensky/Bua Jonas Eriksson/Södra Cell Magnus Bengtsson/Ringhals Informerade Molnet

GoalPOST: Destination Bua Reviderad 130623 Övergripande Mål: Att skapa förutsättningar för utveckling av Bua Hamnområde inför 2020 P Position Outnyttjad 18 000 kvm kommunägd mark i ett av Buas bästa läge Ökad turism genom husbilsbesökare, fritidsbåtar och cyklister. Minskad fiskenäring. Brist på handel/service i Bua Hamn Brist på mötesplatser, upplevelser och aktiviteter i Bua Hamn Brist på tryggt och prisvärt boende i Bua Svagt nyföretagande i Bua Granne med Ringhals och Södra Cell Ökad inflyttning till Varbergs Kommun Brist på bra kommunikationer till Bua (cykelvägar, pendeltåg) Brist på regelbunden och specifik marknadsföring för Bua/Bua Hamn O Operativa Mål Skapa förutsättningar för B&B som kan erbjuda minst 5 bäddar 6v/år Skapa förutsättningar för upplevelsebaserade tjänster ex.havskräftsfiske Genomföra minst 3 studiebesök Genomföra markanvisningstävling och fastställa markanvisningsavtal Presentera ett koncept för besökare S Strategi Vi arbetar efter ”Agile” utvecklingsprocess, en flexibel och interaktiv metod som kräver engagemang och ansvarstagande från individer i respektive arbetsgrupp. SG är beslutsanvarig för projektet (tidplan, ekonomi och resultat). Projektledare är driftansvarig för projektet och ser till att jobbet blir gjort genom sk Goal POST T Taktik Kartlägga lämpliga lokaler, undersöka intressenter i Bua, undersöka regler/krav/ ekonomi för vandrarhem och B&B/ Näringsliv & Turism Undersöka och beskriva projektet havskräftsförädling. Ta reda på planering och lansering/Näringsliv & Turism Titta på andra förstklassiga marinor – Vad har dom? Lägga till , dra ifrån – Vad tycker vi?/Näringsliv & Turism Analysera webbenkät/Fastighetsutveckling. Utlysa markanvisningstävling Samla ihop möjligheter, paketera och marknadsföra Mätpunkter: 1-2; Vecka 21-42 3; Vecka 27-52 4 Vecka 27-52 5; Vecka 21-42

GoalPOST: Grönområdet Reviderad 130626 Övergripande Mål: Att skapa ett välkomnande intryck och en mötesplats för besökare och boende 2013-2015 P Position Ca 9000 kvm gräsäng som klipps var 7-10 dag under juli-augusti Ca 9000 kvm asfalterad yta med nersliten fastighet, nylagd cykelväg och upprensning som pågår Skandinaviska flaggor som välkomnar, nylagt stenparti med sjömärke, 10 båtkrukor med sommarblommor En gräsäng med möjlighet att skapa mötesplats med ytor för upplevelser och aktiviteter för såväl besökare som boende i Bua Hamn Brist på bra och välkomnande skyltning O Operativa Mål 1. P-platser för bilar utanför fastighet 2. Snygg jämn baksida 2. Gärdsgård vid Arakullevägen och mot hamnen 4. Grusade gångstigar på gräsäng 3. Belysning vid stenparti 6. Bättre vägskyltar 7. Ren och snygg infart till fastigheten 8. Stenmur vid infarten till fastigheten 9. Grillplatser., sittplatser och lekredskap på gräsängen 10. Ommålad fastighet speciellt den blå partierna 11. Bra belysning kring och på fastigheten S Strategi Arbetsgruppen består av personer fr bygden och Varbergs Kommun. Arbetssättet präglas av öppenhet, kreativitet och innovativa idéer, som leder till möjliga insatser i demokratisk mening. Vi jobbar för att så mycket som möjligt bereda bygden möjlighet till delaktighet. Vi använder oss av ”Agile” utvecklingsprocess T Taktik 1. Tidplan från planeringskontoret angående P-platser /Ingela 2. Tidplan från Serviceförvaltingen angående färdigställande av baksida/Ingela 3. Beställa arbetet med anläggande av gärdsgård/Ingela 4. Klartecken från Gata/Hamn ang. grusning. Söka entreprenör/Ingela 5. Bortforslande av vita krukor mm/Stefan 6. Konstruera, kostnadsberäkna och producera sjömärke och vägskyltar/Stefan 7. .Beställa arbetet med belysning /Stefan 8. Kostnadsberäkna, beställa och placera grill-& sittplatser samt lekredskap /Jenny/Ann-Sofie 9.. Se till att serviceförvaltningen kontrollerar och justerar belysning/Ingela 10. Beställning av material och arbete till stenmuren (Låg prioritet) 11. Undersöka möjligheter till finansiering 162 000 kr + moms Mätpunkter: 1-2,4,7,9 September 2013 ; 3. Augusti 2013; 5. Augusti 2013; 6. Mars-April 2014 ; 8. Juni 2014; 10-11 2014 ?

UTKAST1:1 Fastighetsutveckling (Boende mm) Övergripande Mål: Fastighetsutveckling med byggemenskaper efter definierade behov. P Position: A Tillgänglig mark som ägs av kommunen B Beslut taget att utveckla Bua med marken som central plats och motor C unik miljö och potential O Operativa delmål: Definiera målgrup och behovet utveckla och förankra konceptet hos brukarna och Kommunen Avtal med kommunen Genomföra byggantionen i etapper S Strategi: Genomförande genom byggemenskaper Politisk konsensus, Marknadsundersökning , Renodla partsförhållande, Tillskapa budget, Detaljplan T Taktik: Utveckla idé, och “smart”konceptet börja med trygghetsboende och bygg på med övriga behovdefinierade fastigheter, Utveckla en finansieringsmodell för olika faser I projektet Förankra hos KS, definiera avtalsparter ( Kommun, lokala företag) Marknadsundersökning, SWOT analys, enkäter, kontakter med lokala företag, koll översiktplan, m.m Planbesked Utveckla trygghetsboende, antal lägenheter, flexibla storlekar,hyresnivå upplåtelseform Starta byggemenskapen (juridisk form) Avtal dito Projektgenoförande genom separat projektplan, bygglov, projektering, upphandling avtal m.m..m.m.m. Mätpunkter 28/2 + 2 veckor + 2 veckor + 8 veckor +4 veckor + löpande med undersökningar och intresseanmälningar, + 12 veckor +20 veckor +24 veckor + 400 veckor 7

GoalPOST: Näringsliv/Turism 130604 Övergripande Mål: Att skapa förutsättningar för övernattning, upplevelsebaserade tjänster, samarbete med aktörer inom näringslivet, ett koncept/varumärke och handel/service i Bua hamn. P Position Vi saknar övernattning för besökare och turister i Bua Vi har få upplevelsebaserade tjänster att erbjuda våra besökare i Bua hamn Vi saknar nätverk för företagare I Bua Vi saknar ett koncept som gör oss unika Vi har flera möjligheter att utveckla handel och service i Bua hamn Vi har en god grund för utökad marina Vi har en lättillgänglig hamn Stora ytor lediga för aktiviteter/verksamheter Etablerad husbilscamping O Operativa delmål Kartlagt möjligheter för vandrarhem och/eller B&B En översikt över vad vi kan erbjuda ”dagsturister/besökare” Ökad kunskap kring Bua Shellfisk och projektet ”havskräftsförädling Skapat en definition av ”Förstklassig marina” Skapat kontakt mellan Fiskhuset, Marinabaren, Bua Shellfish och Bua Fisk S Strategi Vi jobbar efter devisen ”Även en tusenmilafärd börjar med första steget” Vi delar upp ansvaret Hanna – Ingela – Rune Hanna Sven S Sven L Sven L – Birgitta Vi stämmer av via telefonmöten varannan vecka och träffas fysiskt när behov uppstår T Taktik Kartlägga lämpliga lokaler, undersöka intressenter i Bua, undersöka regler/krav/ ekonomi för vandrarhem och B&B Samla ihop möjligheter, paketera och marknadsföra Undersöka och beskriva projektet havskräftsförädling. Ta reda på planering och lansering Titta på andra förstklassiga marinor – Vad har dom? Lägga till , dra ifrån – Vad tycker vi? Kalla till möte, intervjua, skapa nätverk Mätpunkter: Telefonmöte tisdagar kl.19:00 med start den 18/6. Samtliga delmål ska vara uppfyllda senast 131015