Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?"— Presentationens avskrift:

1 Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?

2 Men först… Vad tänker ni på när ni hör Botkyrka?
Låt publiken ropa in spontana associationer och skriv upp dem i form av ett ordmoln….

3 Associationer till Botkyrka

4 ”Sveriges framtid finns i Botkyrka”
Ur Södra Sidan 11/5 2013 ...Arne Dahl, pseudonym för Jan Arnald, som skrivit A-gruppsböckerna. Varför bor huvudpersonen Paul Hjelm i ett radhus i Norsborg? -För mig finns en stor del av Sveriges framtid samlad i Botkyrka. Hur det går hos er, med grannsamverkan, brottslighet, integration, 60-talets miljonprogram med mera, avgör i hög grad hur det går för Sverige. Ni är helt enkelt jäkligt viktiga för landets framtid.

5 Hur framställs Botkyrka kommun i media?

6 Hur framställs Botkyrka kommun i media?
artiklar artiklar 70 % beskriver den kommunala verksamheten 30 % refererar till Botkyrka som plats

7 Oroligheterna i Stockholms län 2013 – ett konkret exempel på hur vi jobbade med bilden av Botkyrka

8 Exempel på hur olika tidningar lyfter våra frågor
Södra Sidan 27/9 Mitt i Botkyrka 19/8 18

9 Kommunikationsuppdraget i Botkyrka kommun
Informera om kommunens uppdrag och service och politiska beslut - Samhällsinformation Bidra till välinformerad medarbetare och kommunikativa chefer och ledare - internkommunikation Hantera kriser – kriskommunikation Öka Botkyrkas attraktionskraft – varumärkesutveckling och marknadsföring Attrahera och behålla befintliga och potentiella: Medborgare – Botkyrka som boendekommun Medarbetare – Botkyrka som arbetsgivare Näringsliv – Botkyrka som näringslivskommun och etableringsort Besökare – Botkyrka som besöksmål

10 Vem gör vad vid kommunikation av politiska beslut
Politisk idé – partiet kommunicerar Beredningsuppdrag – ordföranden kan kommunicera, dock ej med stöd av tjänstemannaorganisationen. Förvaltningsberedning med förslag till beslut – ansvarig tjänsteman, förvaltningschef el delegat, kommunicerar först och främst kring ärendeberedningsprocessen (med stöd av kommunikatör) Ordförandens förslag till beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) Beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen. (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) Verkställighet – ansvarig tjänsteman ansvarar för kommunikationen, med stöd av kommunikatör

11

12 Ett ständigt arbete att stärka ett varumärke
Kraftfull grafisk identitet som signalerar kontraster, kreativitet och möten, profilprodukter, skyltar, rapporter, arbetskläder. Skapar intern stolthet. Stärka stoltheten genom ambassadörskap, lyfta upp goda förebilder Bildspråk, Människor från Botkyrka, jämställda och interkulturella Mötesplatser och upplevelser såsom festivalen ”Vi är Botkyrka” och deltagande i Almedalen Förändra bilden av Botkyrka i media

13 Vi är Botkyrka – festivalen En festival för Botkyrkabor på fyra platser under tre dagar

14 Botkyrka – långt ifrån lagom
Botkyrka – långt ifrån lagom! En kontrastrik, kreativ mötesplats fylld av upplevelser Devisen togs fram 2001 tillsammans med byrån MVH. För att nå framgång i våra både långsiktiga och mer näraliggande ambitioner och mål måste Botkyrka vara en kommun där den enskildes kraft och kreativitet tas tillvara. Det kan vi göra genom att uppmuntra och stimulera både medborgarnas och medarbetarnas kreativitet och entreprenöranda. Långt ifrån lagom hänger så bra ihop med Botkyrkas interkulturella förhållningssätt. Lagom är en grupp. Ingen är en grupptillhörighet. Ingen är lagom. Långt ifrån lagom är att få vara den komplexa människa du är.” Värna och utveckla ”Botkyrkaandan” För att kommunen ska fungera som kraftsamlare måste vi som verkar här ha mod att prova nya idéer, vara öppna för förändringar och ha kraft att få saker och ting genomförda. Med andra ord måste kulturen i vår organisation, eller Botkyrkaandan om man så vill, kännetecknas av att vara öppen, orädd och energisk. Det här är sidor hos oss som vi hela tiden måste värna och utveckla. Det är också det som devisen ”Botkyrka – långt ifrån lagom” handlar om.

15 Så här beskriver vi dagens Botkyrka – långt ifrån lagom
Botkyrka är långt ifrån lagom – en kontrastrik och kreativ mötesplats full av upplevelser I Botkyrka finns mängder av kontraster; i arkitekturen, naturen, människorna och företagen. I Botkyrka är vi kreativa, nytänkande och satsar på upplevelser inom natur, kultur och idrott. I Botkyrka uppstår oväntade och intressanta möten mellan människor, kulturer, språk och religioner. Botkyrka är fyllt av upplevelser inom kultur, natur och idrott För att nå framgång i våra både långsiktiga och mer näraliggande ambitioner och mål måste Botkyrka vara en kommun där den enskildes kraft och kreativitet tas tillvara. Det kan vi göra genom att uppmuntra och stimulera både medborgarnas och medarbetarnas kreativitet och stimulera till möten. Vi vill också lyfta fram det positiva i alla kontrasterna som finns i Botkyrka.


Ladda ner ppt "Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?"

Liknande presentationer


Google-annonser