Introduktion - pedagogisk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En förskola att förundras i!
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Möta utmaningar………………
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen.
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Läroplansträff Välkomna.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
FÖRÄLDRAMÖTE Hemulen VT-17
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Introduktion - pedagogisk

Pedagogiska handledare Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledare Maria Tsingos & Linda Stenberg Vaktmästare & IT & Lön Lokalvård Conny Andersson Anna-Karin Rossi Ämnesansvariga IKT Matematik Språk Skapande & Konstruktion Lars Janard Åsa Söderlund Vakant Vakant Mat, Miljö, Grön Flagg & Naturvetenskap Vakant & Vakant

Bara Bra Möten! Våra honnörsord… Mat & Miljö Trygghet Nyfikenhet Vår vision… Bara Bra Möten! Våra honnörsord… Mat & Miljö Trygghet Nyfikenhet

Hemsida http://www.forskolanekot.se Kalender Logga in – Google Konton

VIDAREUTVECKLINGS-SAMTAL SKA-modell (Pärm 1) VERKSAMHET MÅL DOKUMENTATION REFLEKTION VIDAREUTVECKLINGS-SAMTAL

VERKSAMHET Skollag Lpfö98/10 Lokal arbetsplan …ett dokument framarbetat av Ekot som beskriver vår värdegrund och hur det gestaltar sig i verksamheten Likabehandlingsplan …ett dokument framarbetat av Ekot som stödjer vårt dagliga arbete mot diskriminering och för likabehandling Läsårsplanering/pedagogiska år …ett dokument som finns till stöd för vad som sker på Ekot under året FN´s barnkonvention …ett dokument som stödjer barns rättigheter Utbildningsplan för respektive kommun …kommunernas egna lokala arbetsplan

…är en samling dokument som beskriver ett föremål eller en situation. Dokumentation Dokumentation… …är en samling dokument som beskriver ett föremål eller en situation. Pedagogisk dokumentation… …är när vi diskuterar och reflekterar kring en dokumentation. Individdokumentation… …är till för barns individuella utveckling. T.ex. bilder, fotoram, teckningar, bild och text från utflykt, aktivitet mm. S.k. informationsdokumentation. T.ex. bild, observation, film, teckning m.m. blir pedagogisk när vi tillsammans i arbetslaget reflekterar kring den och använder den för att utveckla verksamheten. T.ex. vidareutvecklingssamtal, egna anteckningar, Bibas. Vi använder bl.a. ett stödmaterial från Skolverket när vi arbetar med pedagogisk dokumentation: Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Dokumentation PP

Material till vidareutvecklingssamtal

Hur tänker vi kring reflektion och hur gör vi?

Vår modell för summering MÅL Vår modell för summering

Pedagogiska året (pärm 2)

BIBAS (Pärm 3) Du som pedagog möter barn utifrån deras förutsättningar och behov. De pedagogiska handledarna finns som stöd tillsammans med ett nära samarbete med specialpedagog. Vid behov startas ett s.k. barnärende som dokumenteras i BIBAS-pärmen. En del av det material vi använder…

Pärm 4 Uppdateras kontinuerligt i augusti för alla barn Det material vi använder…

Ämnesområden - nuläget IKT Matematik Mat & Miljö, utomhuspedagogik, Grön Flagg Språk Skapande & Konstruktion Aktuellt på hemsidan…

Avslutningsvis… Summering & frågor