Kampanj – „fit on the way“ www.transportlearning.net FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Ett fel på kvinnor.
Geografi Henrik Carlsson.
Vad tänker du på när du ser en dalahäst? Vad tänker du på när du ser en dalahäst? (Respondenter per kluster) Bas: 303 respondenter.
Svenska som andraspråk
Swot - analys.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Alkoholism.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Turismen växer fram kapitel 2
Att bygga en fungerande webbplats
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Det va en gång en katt och hund del 1
”Varför betalar man svart?”
Kampanjer för ökad resemedvetenhet.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Mobility Management och Hälsa.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Varför är det bra att ha just två öron?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vi vill Att fler åker kollektivt Att färre använder bil i tjänsten Styrning med hjälp av POLICY Om vi ska få effekter måste vi visa och bevisa!
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Nätverkande - en framgångsfaktor för hållbara vattentjänster - Vinn i samverkan och synlighet - med hjälp av sociala medier som komplement till personliga.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
HaschAvvänjningsProgram
Turismens historia kapitel 2.
1 Linnea Grundström, projektledare.
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Inflytande – på Riktigt!
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
The Wellness Evaluation A Career in Wellness Changing People’s Lives. *
© Synovate Ungas attityder till rökning
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Välfärdsrapport för Linköping 2010 Välfärdsrapporten ska  Ge kommuninvånare, förtroendevalda och anställda ökad kunskap om välfärdens tillstånd och utveckling.
Förstudie Spårväg syd
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Föreläsning 3 – Heisenbergs osäkerhetsprincip Materialet motsvarar Kap 2.1, 2.2, 2.5 and 2.6 i Feynman Lectures Vol III + Uncertainty in the Classroom.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Succé för Gislehälsans café för äldre
Presentationens avskrift:

Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet till busshållplatser och spårvagnshållplatser för ett ökat utnyttjande av kollektivtrafiken

Kampanj – „fit on the way“ HYPOTES En av de mest nämnda anledningarna till varför man inte åker kollektivt är att det uppfattas som långsamt. Å andra sidan antas resor med bil gå snabbare än det än det i verkligheten gör (speciellt bland förarna). Det betyder att de två transportsätten subjektivt värderas olika även om den verkliga restiden från dörr till dörr är densamma för dem båda. Denna subjektiva skillnad i upplevelse kan minska genom medvetandehöjande åtgärder.

Kampanj – „fit on the way“ Verklig och förmodad restid dörr till dörr Verklig restid med kollektivtrafik Förmodad restid med bil Förmodad restid med kollektivtrafik Verklig restid med bil Skillnad mellan förmodad restid dörr till dörr med bil och kollektivtrafik

Kampanj – „fit on the way“ SYFTET MED PROJEKTET Att visa på möjligheterna att minska den förmodade restiden från dörr till dörr Att förbättra synen på kollektivtrafiken Att se till att mjuka åtgärder inkluderas i kollektivtrafikoperatörernas åtgärdsreportoar.

Kampanj – „fit on the way“ MÅLGRUPPER Kollektivtrafikanvändare Bilförare

Kampanj – „fit on the way“ Projektet visar VAD? Upplevd reduktion av restiden „dörr- till-dörr“ genom fysiska övningar/ avslappningsövningar/ andningsövningar under väntetiden VARFÖR? Kropp och hälsa Personlig nytta är lätt att visa och bekräfta

Kampanj – „fit on the way“ VAR? På busshållplatser och spårvagnshållplatser samt inne i fordonen HUR? Media (TV, broschyrer, flygblad, affisher, hemsida, etc.) Informatörer Tävlingar Projektet visar

Kampanj – „fit on the way“ Information på en hållplats

Kampanj – „fit on the way“ Känner du till kampanjen “Fit on the way“? In nej ja Rätt svar Ingen aning om innehållet Delvis rätt procentandelar

Kampanj – „fit on the way“ Tror du att kampanjen kan bidra till kortare väntetider? Ja 73% Vet inte 18% Nej 9%

Kampanj – „fit on the way“ Vad ytterligare skulle vara användbart? * Bl.a. så inkluderar „övrigt“ danssteg, sändande av hälsningar, „on-line“-röstning om aktuella ämnen, visa gymnastikövningar Flera svarsalternativ var möjliga

Kampanj – „fit on the way“ Nyheter, rubriker Information vid evenemang Lotterier Information i omgivningarna av buss-/spårvagnshållplatser Marknadsbarometer Humor/ ordspråk/ aforismer SMS / E-post Vad ska jag laga för mat idag? Övrigt

Kampanj – „fit on the way“ HUR BLEV DU MEDVETEN OM KAMPANJEN? Flera svarsalternativ var möjliga

Kampanj – „fit on the way“ 40 Människors upplevelse – skillnader av upplevd väntetid Med / utan att hålla folk upptagna Med övningutan övning 1 to 0,7 1 to 1 1 to 1,3 1 to 1,6 1 to 1,9 1 to 2,2 1 to 2,5 1 to 2,8 1 to 3, Medel med övning = 1,29 Medel utan övning = 1,72