Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet till busshållplatser och spårvagnshållplatser för ett ökat utnyttjande av kollektivtrafiken
Kampanj – „fit on the way“ HYPOTES En av de mest nämnda anledningarna till varför man inte åker kollektivt är att det uppfattas som långsamt. Å andra sidan antas resor med bil gå snabbare än det än det i verkligheten gör (speciellt bland förarna). Det betyder att de två transportsätten subjektivt värderas olika även om den verkliga restiden från dörr till dörr är densamma för dem båda. Denna subjektiva skillnad i upplevelse kan minska genom medvetandehöjande åtgärder.
Kampanj – „fit on the way“ Verklig och förmodad restid dörr till dörr Verklig restid med kollektivtrafik Förmodad restid med bil Förmodad restid med kollektivtrafik Verklig restid med bil Skillnad mellan förmodad restid dörr till dörr med bil och kollektivtrafik
Kampanj – „fit on the way“ SYFTET MED PROJEKTET Att visa på möjligheterna att minska den förmodade restiden från dörr till dörr Att förbättra synen på kollektivtrafiken Att se till att mjuka åtgärder inkluderas i kollektivtrafikoperatörernas åtgärdsreportoar.
Kampanj – „fit on the way“ MÅLGRUPPER Kollektivtrafikanvändare Bilförare
Kampanj – „fit on the way“ Projektet visar VAD? Upplevd reduktion av restiden „dörr- till-dörr“ genom fysiska övningar/ avslappningsövningar/ andningsövningar under väntetiden VARFÖR? Kropp och hälsa Personlig nytta är lätt att visa och bekräfta
Kampanj – „fit on the way“ VAR? På busshållplatser och spårvagnshållplatser samt inne i fordonen HUR? Media (TV, broschyrer, flygblad, affisher, hemsida, etc.) Informatörer Tävlingar Projektet visar
Kampanj – „fit on the way“ Information på en hållplats
Kampanj – „fit on the way“ Känner du till kampanjen “Fit on the way“? In nej ja Rätt svar Ingen aning om innehållet Delvis rätt procentandelar
Kampanj – „fit on the way“ Tror du att kampanjen kan bidra till kortare väntetider? Ja 73% Vet inte 18% Nej 9%
Kampanj – „fit on the way“ Vad ytterligare skulle vara användbart? * Bl.a. så inkluderar „övrigt“ danssteg, sändande av hälsningar, „on-line“-röstning om aktuella ämnen, visa gymnastikövningar Flera svarsalternativ var möjliga
Kampanj – „fit on the way“ Nyheter, rubriker Information vid evenemang Lotterier Information i omgivningarna av buss-/spårvagnshållplatser Marknadsbarometer Humor/ ordspråk/ aforismer SMS / E-post Vad ska jag laga för mat idag? Övrigt
Kampanj – „fit on the way“ HUR BLEV DU MEDVETEN OM KAMPANJEN? Flera svarsalternativ var möjliga
Kampanj – „fit on the way“ 40 Människors upplevelse – skillnader av upplevd väntetid Med / utan att hålla folk upptagna Med övningutan övning 1 to 0,7 1 to 1 1 to 1,3 1 to 1,6 1 to 1,9 1 to 2,2 1 to 2,5 1 to 2,8 1 to 3, Medel med övning = 1,29 Medel utan övning = 1,72