Beteendeperspektivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
©BLIND 2006.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Det kognitiva perspektivet
Det behavioristiska perspektivet
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Inlärning Psykologprogrammet, KI
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Det va en gång en katt och hund del 1
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Förklaringsmodell för spelberoende
Det var en gång en igelkott.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Om ett ögonblick kommer Du in i en magisk värld!
Kommunikationsbeteenden i sin kontext
Kognitiv Psykologi Inlärning Minne Beslutsfattande Intelligens Känslor
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Tillämpad Beteendeanalys
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Bruk, missbruk Alkohol och droger.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Välkomna!.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Etik Moral Filosofi.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Instrumentell betingning
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Legoknekt, barnamördare eller hjälte?. Undersökning I Vilket stöd upplever soldaterna från allmänheten?
Skriva noveller.
En ångestreaktion har fyra delar.
Psykosomatiska syndrom
Samhällsvetenskapliga metoder
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Man lär så länge man lever
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Det behavioristiska perspektivet
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Inlärningspsykologi.
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Beteendeperspektivet   Pavlov (1849-1936) Nobelpriset

Klassisk betingning: Inlärning som bygger på en medföddreflex. Passiv inlärning.

Fas 1 Obetingad stimulus framkallar obetingad respons (mat) (saliv) Ingen inlärning krävs Fas 2 Maten förknippas med en ursprungligen neutral stimulans: ringsignal Fas 3 Betingas stimulus framkallar betingad respons (ringsignalen) (saliv) Inlärning krävs

Diskriminering Generalisering Utsläckning

Är det något du tycker är obehagligt som du känner stark rädsla för? Vad finns det för orsaker till din rädsla? På vilka sätt kan rädsla för getingar generaliseras? En person blir biten av en hund och efter detta är han mycket rädd för hunden. Hur kan en generalisering yttra sig i det fallet? Har du någon favoritfärg? Känner du motvilja mot någon mat? Väcker någon plats speciellt angenäma associationer? Vad tycker du om skägg? Hur kan dessa reaktioner ha uppkommit?

John B. Watson (1878-1958) Fobier: orsakas av betingning. “Ge mig ett dussin spädbarn.”

Operant/instrumentell betingning: B.F Skinner (1904-1990) Operant/instrumentell betingning: Inlärning av viljestyrda beteenden. Aktivt inlärning.

Förstärkning Positiv förstärkning Negativ förstärkning Omedelbarförstärkning Formning Partiell förstärkning Reaktion 1 ++-- Reaktion 2 -- Reaktion 3 +-+-- Reaktion 4 -+-- Reaktion 5 +-++-++----+ osv

På vilket sätt kan lärare använda negativ förstärkning för att få tyst i klassen? Hur använder föräldrar negativ förstärkning för att få barnen att städa eller diska? Hur skulle positiv förstärkning använts? Vilket är bättre? Förklara varför man fortsätter att gå på fester trots att man bara ha roligt då och då

Aversiv förstärkning/bestraffning: innebär att något obehagligt kommer som en konsekvens av ett visst beteende.   Straffet ger inget besked om hur individen ska bära sig åt för att undgå bestraffning. Straffet kommer sällan omedelbart efter det felaktiga beteendet. De olustkänslor som straffet utlöser kan förknippas med den personen och generaliseras. Bestraffning fungerar endast tillfälligt.