Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Intervju – Kvalitativ metod
Begreppsschema – Krönikor
Kvalitativ analys - Analysprocess
Utvärdering av projekt
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Workshop inför Projektet
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Kommunikation OL108A.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Intervju som metod Dalen
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm Examensarbete, v 05
Debattartikel.
Hermeneutik Hermeneutik – kommer från grekiskan och betyder ”utläggningskonst” eller ”förklarningskonst”
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Problemformulering En introduktion på kursen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Att skriva projektplan
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder Intervjuer

Uppläggning Typer av intervjuer Urvalstekniker Planering Genomförande Bearbetning, analys

Typer av kvalitativa forskningsintervjuer Informantintervjuer: intervjuer som källor, för att få fakta, t.ex. vad som skedde, hur något är etc. Respondentintervjuer: de utfrågade är själva studieobjekt, deras egna föreställningar, tankar, attityder står i centrum

Vetenskapsteori och intervjumetod Hermeneutik: Att vinna en giltig och gemensam förståelse av en texts mening (”…blottlägga den avsedda och uttryckta meningen”) Fenomenologi: ”…söker förstå de sociala fenomenen utifrån aktörernas egna perspektiv, beskriver världen som den upplevs av subjekten och förutsätter att den relevanta verkligheten är vad människan uppfattar att den är (Kvale 1997)

Informantintervjuer: användningsområden och urval Få information om ”yttre fakta” (belägga ett händelseförlopp etc.) Dokument Snöbollsurval ”Centralt placerade källor” Kombinera med andra källor Viktigt att argumentera för och problematisera urvalet (!)

Respondentintervjuer: användningsområden och urval Intervjupersonerna i centrum: människors omvärldsuppfattning, värderingar, tankesätt Frågeställning styr urval: Stor variation (att fånga in en egenskapsrymd) Typiskt urval (typiska individer) Hur många? Teoretisk mättnad Ofta 10-15 personer/grupp (personer är i princip utbytbara) Sätten att tänka det intressanta, ej kvantitet

Planering Första kontakt med intervjuperson Checklista, frågemall, utifrån de teman och övergripande frågor som projektet skall besvara (operationalisering) Typer av frågor: Nödvändiga (skall besvaras för att projektet skall lyckas) Viktiga (viktiga för projektet, bör besvaras om möjligt) Önskvärda (kan föras in om tid finnes)

Typer av intervjufrågor ”Uppvärmningsfrågor”, Inledande frågor (berätta, kan du beskriva) Uppföljningsfrågor Temafrågor Direkta frågor Sonderande och specificerande frågor Strukturerande frågor (hålla rätt spår) Tystnad Tolkande frågor (”du menar alltså att…) Avslutande frågor

Dramat: genomförandet av intervjun Intervjun är en social situation, något av ett drama Intervjuns delar (utifrån ett kommunikationsperspektiv): Naturalisering, ”small talk” Klargör roller, kompetens Få igång berättelsen Information om detaljer Tona ner berättandet, den emotionella sidan Avsluta intervjun

Validitet i intervjuer Finns det någon verklighet där ut som man kan enas om? Övertygande resonemang (konsistens, relation till diskurs, tidigare teorier, intern logik etc.) Medlemsvalidering: stark och svag Medlemsvalidering som kontroll eller ”reflexiv fördjupning” Vikten av att analysera ”avvikande fall”

Reliabilitet i intervjuer Användning av flera uttolkare Spela in intervjuer, skicka till de som intervjuats Öppenhet om metod och tillvägagångssätt. Ge exempel på hur materialet har analyserats

Bearbetning och analys: Respondentanalys Respondentanalys: finna mönster, mening, betydelser. Exemplifiera med citat. Viktigt att redovisa tveksamheter! Analysprocessens delar Transkribering Sammanfattning av materialet (koncentrering, kategorisering) Leta efter det generella (abstrahera föreställningar och idéer). Tolkning av intervjumaterial (Kartläggningsmetod, idealtypsmodellen, väsensmodellen)

”…close to face-to face involvement with your subjects means that this way of exploring is not for the sensitive or faint-hearted” (Harrison 2001)