Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Advertisements

Föräldramöte 12 september 2011
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
PRO-SKILLS St ö d f ö r grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna som grund f ö r livsl å ngt l ä rande.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Självförvaltningsfärdigheter
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Idrottspsykologi.
Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Samhällets ojämlikhet
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Hälsofrämjande arbetsplats
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
Styrd helpdesk Normer och Värden
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lära för livet!.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Inkludering eller exkludering?
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Om grupper/team & grupprocesser
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Den sociologiska blicken
Äldre män, musik och psykiskt välbefinnande
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Barnkonventionen.
Vad betyder Social Kompetens
Spelmissbruk/spelberoende
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Utveckling och lärande
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Personliga färdigheter

Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna identiteten. KÄNSLA & REGLERING AV KÄNSLOR KOGNITION IDENTIFIERING AV HINDER & RESURSER IDENTITET & SJÄLVKÄNSLA

Personliga f ä rdigheter Syftet med aktiviteter kring personliga f ä rdigheter är att reflektera över varje färdighet och kompetens och vara medveten om varje komponent och process som uppstår på den intrapersonella dimensionen. är att expandera erfarenheten av världen utanför (familj, etnisk grupp osv.) är att utveckla en självständig identitet som går hand i hand med de personliga förmågorna

Personliga f ä rdigheter Personliga f ä rdigheter ur en syntetisk synvinkel Känslor & reglering av känslor: förmåga att uppfatta och uttrycka sina egna känslor; Kognition: självreflektering; realistisk självvärdering; förmåga att lösa problem; förmåga att uppfatta egna begär och egen längtan; identifiera hinder och resurser; sätta upp mål; fatta beslut; Identitet & självkänsla, självsäkerhet; identifiera värderingar och övertygelser

Personliga f ä rdigheter Vikten av personliga färdigheter hos socialt underprivilegierade individer "Socialt underprivilegierade individer är människor som inte erhåller och behåller erkännandet av deras rättigheter, varken materiella eller kulturella rättigheter, och som inte får bekräftelse på sin potential och sin förmåga, oavsett vilka de är. " "Denna underprivilegierade situation ä r ett resultat av m å nga faktorer och deras interaktion som i sin tur hindrar den sociala integrationen av dessa m ä nniskor. (O. De Leonardis 2000)."

Personliga f ä rdigheter Psykologiska aspekter som p å verkar vissa underprivilegierade individer de uppfattar sig själva som maktlösa de lider av låg självkänsla och självförmåga de kan ha flera resurser som inte får bekräftelse på grund av etniska och kulturella skillnader

Personliga f ä rdigheter Att starta en personlig f ö r ä ndringsprocess kr ä ver: MOTIVATION DEFINITION AV BEHOV OCH Ö NSKEM Å L

Personliga f ä rdigheter Personliga f ä rdigheter ä r en viktig resurs f ö r att leva ett h ä lsosamt liv Den hälsofrämjande metoden arbetar för att förbättra och förstärka människors kapacitet och deras samhällen att hantera sina livs- och hälsovillkor och att klara av problem och krissituationer i det sociala sammanhanget och vardagen.

Personliga f ä rdigheter Skillnaden mellan att arbeta med personliga f ä rdigheter och terapeutiska metoder det är viktigt att blicka mot framtiden (från och med idag och framåt i tiden) och inte se bakåt i tiden det antas att personer är kapabla och inte handikappade

Personliga f ä rdigheter Korrekt hantering av personliga färdigheter kan främja kommunikationen angående en persons intimitet, traumatiska personliga bakgrund... gruppledaren m å ste kunna hantera situationer som kan orsaka reaktioner s å som ö verexponering av individuella k ä nslor gruppledaren m å ste kunna ingripa p å ett l ä mpligt s ä tt

Personliga f ä rdigheter Metodik Direkt och personligt engagemang f ö r varje deltagare i en aktiv session: Grupparbete och en utbytesprocess: Ibland ä r den b ä sta metoden att st å vid sidan av: Bara st å bredvid deltagarna som st ö d Kontakt fr å n m ä nniska till m ä nniska

Grupparbete med personliga färdigheter Att arbeta i grupp uppmuntrar varje deltagare att engagera sig i hans/hennes unika upplevelse att upptäcka och uttrycka sig själv och att dela vissa viktiga personliga erfarenheter och personliga berättelser Gruppledaren måste fästa uppmärksamhet vid: Stämningen (förtroende, trygghet, avkopplande, vänlig) Relationer (skapa situationer som öppnar relationer) Gradualism (respektera personlig tid) Cirkularitet (samma tid och möjlighet att uttrycka sig för varje deltagare) Personliga färdigheter

Positiva effekter av grupparbetet Individer kan ö va nya f ä rdigheter Bygga upp eller å teruppbygga tillit till andra m ä nniskor Utveckla f ö rm å gor att hj ä lpa andra Minska isolering F å faktainformation av andra medlemmar Korrigerande upprepning av tidigare erfarenheter

Aktiv metod Under utbildningssessionen har varje deltagare m ö jlighet att effektivt testa sina personliga f ä rdigheter i konkret uppf ö rande som kan observeras och regleras (till exempel: uttrycka k ä nslor, l ö sa problem, fatta beslut) Att anv ä nda sig av specifika tekniker och aktiviteter som underl ä ttar personligt uttryck: teckna, m å la, dansa, spela teater Personliga färdigheter

Aktiv metodik kan f ö rs ä kra principerna f ö r Pro- Skills metod Deltagande (varje deltagare kan fritt välja nivå och intensitet på engagemanget) Egenmakt (varje deltagare har möjlighet att ge sin feedback, evaluera aktiviteten och uttrycka behov och motivation) Välbefinnande (att uttrycka sig i en skyddad situation inom gruppen skapar möjlighet att observera deltagarnas situation ur en annan synvinkel, att erkänna resurser och potential) Personliga färdigheter