Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kunskap till praktik – utveckling av missbruks- och beroendevården - lägesbeskrivning Regionförbunden
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Länsgemensam ledning i samverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Information om pågående överenskommelser 2013
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Utvecklingsledare Kunskap till praktik
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Finansiell samordning
Per Carlsson Föreståndare vid PrioriteringsCentrum Professor vid Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT), Linköpings universitet.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Analysseminarium – ÖK maj
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Evidensbaserad praktik
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samordnad utveckling för god och nära vård
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Presentationens avskrift:

Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten Utvärdering av överenskommelsen mellan regeringen och SKL Slutrapport

Genomförande Enkätundersökningar till: - socialchefer (svarsfrekvens 86 %) - hälso- och sjukvårdsdirektörer (90 %) - ordföranden i socialnämnder (67 %) - urval av privata utförare (75 %) Analys av länens planer för långsiktighet. Undersökning av myndigheters användning av stödstrukturerna. Intervjuer med ansvariga för stödstrukturerna i länen och ansvariga tjänstemän hos SKL.

Kännedom om stödstrukturerna

Regionala stödstrukturer Stödstrukturer har etablerats i alla län, vilket ger förutsättningar för att arbeta mer evidensbaserat. Många län finansierar delar av stödstruktureren... …men den långsiktiga finansieringen är ännu inte garanterad. Insatser behövs för att stödstrukturerna ska bestå.

Hållbara stödstrukturer för kunskapsbaserad socialtjänst Socialdepartementet/SKL Nätverk Välfärd Länsledningen Hållbara stödstrukturer för kunskapsbaserad socialtjänst Processledare, Social strateg, Samordnare närvård välfärd (RG) (RG) (LG) Öppna jämförelser Utredare: Tord Fredriksen Birgitta Fläckman Placerade barn Utvecklings-ledare: Hjördis Flodström Enquist Funktions- hinder Kristina Bromark Kunskap till praktik + föräldrastöd Roger Larsson Johanna Storing Therese Norgren Charlotte Thorstens-son Ulrica Jansson eHälsa Curt Blomqvist Psykiatri Ingrid Nilsson Bild över statliga överenskommelser Utvecklings- motorer: Elizabeth Larsson Therese Malm Ann-Christine Svensson Sonja Strandell Äldre

Myndigheternas användning av strukturerna 7 av 8 myndigheter inom vård och omsorg använder inte stödstrukturerna. Flera av myndigheterna ser inte stödstrukturerna som relevanta. Myndigheterna behöver utveckla kontakterna med stödstrukturerna.

På väg mot en evidensbaserad praktik? Uppföljning, samverkan, erfarenhetsutbyte. Input från den senaste kunskapen utvecklar praktiken. Verksamhetsutveckling. Synliggörande, reflektion och dialog kring den egna praktiken. Evidensbaserad praktik. Krav på evidens tillgodosedda i de metoder som används. Steg 1 Steg 2 Steg 3

Kommunerna utvecklar sina verksamheter 93 procent av kommunerna använder stödstrukturerna. Socialcheferna anser att stödstrukturerna bidrar till att utveckla verksamheterna. Socialcheferna anser sig ha stor nytta av stödstrukturerna vid t.ex. utbildningar.

Kunskapsutvecklingen är inte systematiserad Tydliga processer för brukarmedverkan saknas. Kopplingen till forskningen behöver stärkas. Bristande utvärderingar försämrar möjligheterna att arbeta evidensbaserat. Outnyttjad potential i it-utvecklingen.

Verksamheter riskerar hamna utanför stödet Privata utförare omfattas inte fullt ut. Verksamheter inom hälso- och sjukvård får ännu inte stöd i sin verksamhetsutveckling.

Statskontorets förslag Regeringen bör ställa krav på att: Länen kompletterar 2013 års planer med en uppdaterad lägesbeskrivning och redogör för vilka ytterligare åtgärder som vidtagits för att säkra långsiktigheten. Stödstrukturerna etablerar kontaktvägar till privata utförare, stärker kopplingen till forskning och integrerar eHälsa i utvecklingsarbetet. Kommuner och landsting gemensamt tar fram länsvisa strategier för att öka brukarnas deltagande.

Statskontorets förslag (forts.) Regeringen bör också: Verka för att kommuner får stöd i att involvera privata utförare. Ge myndigheterna inom området i uppdrag att redovisa hur de ska sprida information och samla erfarenheter via stödstrukturerna. Sträva efter att insatser för kunskapsutveckling inom socialtjänsten inte överlappar varandra.

Styrkor och svagheter med överenskommelser En gemensam riktning pekas ut. Regeringen kan påverka huvudmännens prioriteringar. Huvudmännens erfarenheter kan fångas upp. Regeringen förhandlar med en part. Inslaget av statsbidrag stärker styreffekten. Överenskommelser är inte bindande. Risk för att ingen tar det övergripande ansvaret. Ansvaret för genomförandet ligger hos en annan part. Motstridiga roller.

14 överenskommelser inom vård- och omsorgsområdet under 2014 Drygt 5,7 miljarder från statsbudgeten för 2014. Merparten av medlen fördelas vidare till huvudmännen. Merparten av medlen är prestationsbaserade. Flera överenskommelser berör samma målgrupper. Flera överenskommelser syftar till att utveckla kunskaper. Några syftar till att förbättra följsamheten mot gällande reglering. 11 av 14 överenskommelser utvärderas.

När är överenskommelser effektiva? Överenskommelser kan vara effektiva för att Överenskommelser är inte effektiva för att Sätta ett område i fokus. Utveckla kunskap och arbetssätt. Fungera som komplement till den sedvanliga styrkedjan. Ersätta rådande ansvarsfördelning inom vården och omsorgen. Uppnå mål som redan är reglerade i lag. Fungera som tidsbegränsade projekt.

Hur bör överenskommelser utformas? Minska svagheterna Stärka effekterna Utvärdering och uppföljning av arbetet. Tydliga mål och tidplaner. Utomstående bedömning av huvudmännens insatser. Sedvanlig styrning av myndigheter. Färre överenskommelser. Medel fördelas till huvudmännen. Rätt prestationskrav. Gemensam problembild. Strukturer för styrning. Säkerställa långsiktigheten. Klargöra fortsatt ansvar för infrastruktur.