SOI Upphandlingskonferens 31/3-09

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Advertisements

E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Enhetschef Fastighetsutveckling
Nordisk slutkundsmarknad
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Policy för miljö och hållbar utveckling
Hur länge har vi haft vi regler?
Inköp i Västra Götaland
Magnus Josephson Upphandlingsjurist 26 januari 2011 Tel:
Ett arbete med att etablera
Tillgänglig upphandling
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Processorienterat förbättringsarbete
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Folktandvården Norrland
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Modell för Utveckling av ledningssystem
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Att tillsammans påverka!
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Regionstyrelsen
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
NEA Seminarium 7 december 2004
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
1 IMPLEMENTERING AV HANDLINGSPLAN Bakgrund Regeringen har beslutat att statliga myndigheter ska hantera beställningar elektroniskt senast.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Uppdrag Socialt företagande
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Birgitta Laurent.
Information på Uppföljningsmöte
Inköp i Region Norrbotten
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Västra Götalandsregionen
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Information på Uppföljningsmöte
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Inköpsanalys – att nå inköpsmognad
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

SOI Upphandlingskonferens 31/3-09 Inköpsprocessen i VGR Från upphandlare till projektledare Hur styr vi inköp i VGR - Mål och Nyckeltal

INKÖPEN I VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN Totala inköpskostnaden ca 12 miljarder kronor per år Av dessa utgör ca 7 miljarder kronor kostnader för varor och tjänster. (alltså ej köpt vård eller läkemedel) Regionen har ca 13 000 leverantörsid’n INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

1. Inköpsprocessen

MÅLSÄTTNINGAR I INKÖPSPROCESSEN Regiongemensamma upphandlingar med starkt verksamhetsinflytande har som mål att uppnå: Ökade volymer Standardiserat sortiment Färre leverantörer Minskad miljöbelastningen Minskade totalkostnaderna Minskat fakturaflödet INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

Leverantörs-samverkan INKÖPSPROCESSEN Policy Analys Regelverk LOU, EU förordningar mm Beställning Portal EH-system Upphandling Organisation Processorg Roller & ansvar Inköpsorganisation Miljö & sociala hänsyn Avtalsvård Leverantörs-samverkan INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

Behovs- och totalkostnads analys Leverantörs- marknadsanalys INKÖPSPROCESS I TRE STEG Analys Bestämmer inköpsstrategi Upphandling Avtalsvård Förlänger värdet Anbuds utvärdering Behovs- och totalkostnads analys Leverantörs- marknadsanalys Strategi Anbuds-infordran Förhandling & Avtal Order hantering Leverans-hantering Uppföljning INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

BESPARINGAR I ANALYSFASEN Alternativa produkter/tjänster & lösningar Omdefiniering av behov Potentiell besparing Utveckla leverantörsmarknaden/ “Globalisering” Standardisering, samordning av volymer 10 % Konkurrensutsätta befintliga leverantörer Den konceptuella fasen- ett nytt inledande steg i inköpsprocessen Bedömningen är att den stora besparingspotentialen finns i den konceptuella fasen Den konceptuella fasen innebär bland annat att identifiera vilka behov som finns i verksamheterna, att se över alternativa produkter och lösningar. Resultatet av den konceptuella fasen är en inköpsstrategi som utgör grunden för förfrågningsunderlaget vid upphandling. För att få ut full effekt av arbetet i den konceptuella fasen är det viktigt att utnyttja regionens samlade styrka och att verksamhetens företrädare samarbetar med inköpare på ett optimalt sätt. Fasen ger stora möjligheter att uppnå ett alltmer standardiserat sortiment. Den konceptuella fasen förutsätter tvärfunktionellt samarbete och leder till inköpsstrategin som visar: Behovs- och totalkostnads analys Omdefiniering av behov inkluderande krav på kvalitet och leverans Leverantörsmarknadsanalys och utveckling av leverantörsmarknaden. Standardiseringsmöjligheter Upphandlingsdelen fungerar väl e – beställningar, e-fakturering 5 % Analys Inköp Avrop Automatisering Transaktions-kostnader Tvärfunktionellt samarbete Totalkostnader Inköparens kompetens Pris INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

AVTALSVÅRD BEHÅLLER VÄRDET I UPPHANDLINGEN Fördjupat samarbete med leverantörer Inköp tillför värde Grundläggande avtalsvård Utan avtalsvård kan 75% av besparingarna försvinna på 18 månader Avtalsvård – den tredje steget i inköpsprocessen Avtalsvården gör det möjligt att identifiera och korrigera problem och brister, vilket i sin tur leder till besparingar. De positiva erfarenheterna från det tidigare inköpsprojektet innebar att avtalsvård blivit ett kontinuerligt steg i inköpsprocessen. När inköpet är avslutat fortsätter därför styr- och projektgruppen med att bedriva avtalsvård vilket innebär att aktivt vårda avtalen under avtalstiden. Det sker t ex genom kontinuerliga kontakter med verksamheterna för att få information om hur nöjd man är med en produkt eller tjänst , eller om andra behov har uppstått. Kontakter med leverantörerna ger möjlighet att följa upp valutaklausuler, rabattavta och leveranser. Avtalsvården syftar också till att öka avtalstroheten i verksamheterna. Sett över en hel cykel –upphandling och avtalstid – tillför inköp väsentligt värde. Om inget görs riskerar värdet att försvinna snabbt. Det är därför angeläget att bedriva aktiv avtalsvård. Inget görs Analys- och upphandlingsfasen Avtalsperioden Tid INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

Västra Götalandsregionens Inköpsorganisation

INKÖPSOMRÅDEN Inköpen är indelade i 22 inköpsområden Ger en regiongemensam struktur Har kopplats till verksamheten Styrgrupper ansvarar Inköpsområden Som ett resultat av den inköpsanalys som gjrot inom ramen för det tidigare inköpsprojektet har Västra Götalandsregionens inköp har delats in i ca 25 inköpsområden. På så vis har regionens samlade inköp givits en gemensam struktur. Inköp i vissa av inköpsområdena har stark koppling till verksamhetens utförande. Ett exempel på detta är inköp av hjärtklaffar. I detta fall behöver verksamheten ha ett starkt inflytande på vad som köps genom en styrgrupp för inköpet. Andra inköpsområden har en svagare och bredare koppling till verksamheten. Ett exempel är inköp av operationstextilier. Även här behövs en styrgrupp med en helhetssyn på regionens behov inom inköpsområdet. Det finns också inköpsområden som inte har någon direkt koppling till verksamheten, till exempel drivmedel. Här behövs ingen styrgrupp, men inköparen är kopplad till någon specialfunktion i regionen. På detta sätt har regionens inköp kopplats till verksamheten.   INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

INKÖPSOMRÅDEN INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

INKÖPSRÅDETS UPPGIFT Leda utvecklingen av inköpsprocessen Införa inköpsprocessens arbetssätt Utse representanter och ordförande till styrgrupper Fastställa nya områden för upphandling och mål Uppdrag från Regiondirektören Rapportera till INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

STYRGRUPPENS ANSVAR Fastställa målen för upphandlingarna inom sitt inköpsområde Tillsätta erforderliga projektgrupper Initiera och följa upp arbetet i projektgrupperna Fastställa inköps- och kommunikationsstrategi för varje upphandling Ansvara för införingen enligt fastställd kommunikationsstrategi INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

PROJEKTGRUPPENS ANSVAR Gör allt praktiskt arbete i de tre stegen i inköpsprocessen Skall med sin bakgrund, kompetens och intresse aktivt arbeta för att minska totalkostnaderna, minska sortimentsbredden och antalet leverantörer m m INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

INKÖPSCONTROLLER Inköpscontroller ingår i ett nätverk tillsammans med områdeschefen för Inköp Uppdraget är att bidra till samverkan mellan verksamheterna, sprida information och utveckla den egna verksamheten Inköpscontrollern svarar för en stor del i uppföljningen av avtalstroheten   INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

2. Från Upphandlare till Projektledare

PROJEKTLEDARENS ANSVAR Projektleda hela upphandlings-processen i samverkan med ”sina” verksamhetsrepresentanter Ta fram projekt-, tid– och aktivitetsplan, stämma av med Inköps ledning Rapportera fortlöpande till Inköps ledning Leda dialogen med leverantörerna Statistiska bearbetningar, faktain- samling Göra totalkostnadsanalyser Föreslå inköps– och kommunikationsstrategi för styrgruppen Ta fram förfrågningsunderlag Genomföra upphandling Planera införandet Planera/genomföra uppföljning/ avtalsvård Skriva del- och slutrapport INKÖPSRÅDET intra.vgregion.se/inkopsradet

3. Hur styr vi inköp i VGR, Mål och Nyckeltal

FAKTA, FAKTA, FAKTA –en nödvändig info för att göra bra affärer Citat ”Eftersom resultatet av offentliga upphandlingar är offentlig information, så tar vi reda på prisnivåer etc. och använder dessa som tak när vi börjar förhandla” Citat ”Vi har ju alltid möjligheten att ta igen förlorade marginaler i avtalet genom direktförsäljning till verksamheterna..” Citat ”Vi får fråga leverantörerna hur mycket vi köper?”

Mål och Nyckeltal Vi använder oss av Balanserade styrkort med perspektiven Kund, Process, Ekonomi och Medarbetare. Nedan några exempel på mål vi styr mot: MÅL: sänka kostnaderna för köpt material och tjänster -Nyckeltal: a)Följ upp avtalseffekter i kronor b)Följ prisutveckling ”varukorg”, som består av depåvaror till ett värde av ca 65% av omsättningen. Följs både som absolutbelopp och jämfört mot ett index c)Benchmarking med kollegor 2. MÅL: öka de regiongemensamma volymerna -Nyckeltal: Ta fram fakta om inköpsmönstret , dvs volymer, vilka leverantörer vi har, volymer från avtalsleverantörer och därmed avtalstrohet.

Mål och Nyckeltal forts. 3. MÅL: Minska miljöbelastningen av inköpta produkter och tjänster Nyckeltal: ex)Andel möbler från ”Gröna Listan” i % Andel ekologiska livsmedel Alla fordon skall vara miljöfordon 4. MÅL: Vi skall göra inköp med socialt ansvar som skapar en hållbar utveckling Uppförandekod framtagen i samarbete med SLL och Region Skåne. Uppföljningsarbetet i fokus

Tack för att ni lyssnat!