14.12.2011 Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Handlingsplan för matematikutveckling
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Att skriva projektrapport
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Välkomna!.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Planering.
Mötesstruktur.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal Pedagogisk Planering
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Att jobba språkutvecklande
Hur du hittar elevernas styrkor
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Frågor kring läroplanen
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Bedömningsmetoder.
Fritidshem på Knappekulla
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Vad är studiehandledning?
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
DET-Uppgifter.
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Björkgren

 De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden om värderingar; kunskapssyn, människosyn, syn på lärandet och vad som är allmänbildning  Utvärderingspraxis berättar om vad skolan värdesätter i kunskaper  Utvärdering har betydelse för elevens självbild (jaguppfattning)

 Läroplanen är utgångspunkten i utvärderingen av undervisningen  I läroplanen betraktas religion utifrån tre perspektiv  religion som fenomen  religion och kultur  religion och livsfrågorna  Utvärdering är grunden för en kvalitativ undervisning med syfte att främja en kognitiv och djup förståels e

Utvärderingens mål är  att stödja och främja lärandet  ger feedback och respons på det lärda, på styrkor och svagheter  att utvärdera lärandeprocesser  fokus på elevens progression och framsteg  placerar elevernas prestationer i inbördes relation  bidrar till en enhetlig och rättvis behandling  att utveckla undervisningen  elevernas felaktiga eller bristfälliga svar ger läraren värdefull feedback på hur lyckad undervisningen blev

 Förr: läraren subjekt och eleven utvärderingens objekt  Nu: ny utvärderingskultur där undervisning, lärande och utvärdering integreras  Traditionellt har utvärdering varit:  diagnostisk  försöker klarlägga elevens utgångspunkter inför en ny undervisningshelhet  formativ  försöker motivera eleven under lärandets gång  ger läraren kunskap om hur undervisningen borde utvecklas så att den verkligen stödjer elevens lärande  har handledande karaktär under hela läroprocessen t.ex. logg, portfölj, inledande förhör, mellanuppgiften, prov  summativ  fokuserar på det sammantagna resultatet av lärandet  ofta ett prov i slutet av en kurs eller undervisningshelhet  klarlägger nivån på kunskaper och färdigheter

Kännetecken på en god utvärderingskultur  elevcentrerad och eleven som utgångspunkt  strävan att stödja elevens utveckling  processutvärdering och kontinuerlig utvärdering (utöver prov)  kvalitativ utvärdering; betoning på elevens tankebanor, helhet och logik  självutvärdering  strävan att stärka utvärderingens relevans

Autentisk utvärdering  rak och mera direkt utvärdering  mera informell utvärdering  sker i undervisningssituationen  bygger på elevens egen aktivitet och framgångar och samarbete  uppmuntra elevens tänkande, att ”lära sig lära”, sporra till växelverkan och samarbete  självutvärdering och kompisutvärdering

 Diskutera läroplanens profil för goda kunskaper i slutet av årskurs 5.  Vilka kunskaper betonas?  Vilka kunskaper saknas?