Björkgren
De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen Utvärdering handlar i grunden om värderingar; kunskapssyn, människosyn, syn på lärandet och vad som är allmänbildning Utvärderingspraxis berättar om vad skolan värdesätter i kunskaper Utvärdering har betydelse för elevens självbild (jaguppfattning)
Läroplanen är utgångspunkten i utvärderingen av undervisningen I läroplanen betraktas religion utifrån tre perspektiv religion som fenomen religion och kultur religion och livsfrågorna Utvärdering är grunden för en kvalitativ undervisning med syfte att främja en kognitiv och djup förståels e
Utvärderingens mål är att stödja och främja lärandet ger feedback och respons på det lärda, på styrkor och svagheter att utvärdera lärandeprocesser fokus på elevens progression och framsteg placerar elevernas prestationer i inbördes relation bidrar till en enhetlig och rättvis behandling att utveckla undervisningen elevernas felaktiga eller bristfälliga svar ger läraren värdefull feedback på hur lyckad undervisningen blev
Förr: läraren subjekt och eleven utvärderingens objekt Nu: ny utvärderingskultur där undervisning, lärande och utvärdering integreras Traditionellt har utvärdering varit: diagnostisk försöker klarlägga elevens utgångspunkter inför en ny undervisningshelhet formativ försöker motivera eleven under lärandets gång ger läraren kunskap om hur undervisningen borde utvecklas så att den verkligen stödjer elevens lärande har handledande karaktär under hela läroprocessen t.ex. logg, portfölj, inledande förhör, mellanuppgiften, prov summativ fokuserar på det sammantagna resultatet av lärandet ofta ett prov i slutet av en kurs eller undervisningshelhet klarlägger nivån på kunskaper och färdigheter
Kännetecken på en god utvärderingskultur elevcentrerad och eleven som utgångspunkt strävan att stödja elevens utveckling processutvärdering och kontinuerlig utvärdering (utöver prov) kvalitativ utvärdering; betoning på elevens tankebanor, helhet och logik självutvärdering strävan att stärka utvärderingens relevans
Autentisk utvärdering rak och mera direkt utvärdering mera informell utvärdering sker i undervisningssituationen bygger på elevens egen aktivitet och framgångar och samarbete uppmuntra elevens tänkande, att ”lära sig lära”, sporra till växelverkan och samarbete självutvärdering och kompisutvärdering
Diskutera läroplanens profil för goda kunskaper i slutet av årskurs 5. Vilka kunskaper betonas? Vilka kunskaper saknas?