Läroämnena religion & livsåskådningskunskap i ett historiskt perspektiv Mårten Björkgren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den kristna gudsuppfattningen
Advertisements

Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
Kristendomen i Sverige
Historien om Antiken i Grekland.
Renässansen Under senmedeltiden utvecklades i hamnstäderna en kulturrörelse som senare kom att kallas för Renässansen Själva ordet renässansen betyder.
UPPLYSNINGEN.
UPPLYSNINGEN.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Totalitära makthavare
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Katolska kyrkan Läs sidorna
Kristendomen världens största religion
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Vad är meningen med kristendomen?
Sverige – en stormakt på 1600-talet
Ett nytt Europa.
Rättigheter under 1800-talet
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Tidig kristendom i Rom.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Historien om Grekland.
 Medeltid – tiden mellan Romarriket och renässansen ( e.Kr.) ‏  Ses som en mörk period, eftersom allt jämfördes med antiken.
Reformationen.
Kristendomens Historia
Andligt ”DNA”.
Kristendomen Del 2 Cecilia Larsson vt 2014.
..den epok som följer Medeltiden
Tidig kristendom i Rom.
- Från tvång till religionsfrihet
Urnordiska Mellan ca 200 – 800 e Kr. talade de nordiska folken i stort sett samma språk. Isländskan är i dag mest likt det språket.
Reformationstidens teologi Reformationstiden innebär ett brott med den rådande medeltidens teologiska tänkande genom ny teologisk stil, Reformationstiden.
2 saker religioner håller på med:
Tänk själv – Tro fritt! Om religionens plats i skolan
Reformationen i Sverige
Slöjdhistorik.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Bör staten styra skolan?
Medeltiden C:a 400 – 1500 eKr Jonas Ekervärn Historia Arlandagymnasiet.
Protestantism, ortodoxi och katolicism
- Från tvång till religionsfrihet
Makt som låg i ett fåtal händer. Folket uteslutna från politiska processer. Riksdagen representerade 10% av befolkningen. Folket ville ha mer makt!
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Teleborgskyrkan Johannas prao. Teleborgskyrkan Tillhör Svenska kyrkan Tillhör Svenska kyrkan Flera olika yrken t.ex. präst, diakon, kyrkomusiker och församlingspedagog.
Jesus liv Jesus föds för cirka 2000 år sedan
Kristendomen & Svenska samhället
Ortodoxins århundrade (1600-t) ”ortodoxi” = renlärighet Bakgrund i den splittring som reformationen gav upphov till i Europa → trosfred i Augsburg 1555:
Reformationen Martin Luther
Världens största religion
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
- Om skillnaderna inom kristendomen
Kristendomen Rehab & Anna.
Religion, Kristendomen
Kristendom Historia.
Av: Linus, Clara och Agnes!
 Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism, Judendom.
Vad är religion och religionskunskap?. Vad är religion? Reflektionsuppgift.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
KRISTENDOMENS HISTORIA I FINLAND
Religion / Livsåskådning
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
Kristendom.
Kristendomen blir en Världsreligion
Att vara kristen – vad är det?
REFORMATIONEN OCH MARTIN LUTHER
Kristendomen.
Världens största religion
Från enhet till mångfald
Medeltiden –den mörka tiden?
Religion.
Presentationens avskrift:

Läroämnena religion & livsåskådningskunskap i ett historiskt perspektiv Mårten Björkgren

Läroämnet religion Skolan i Finland (och övriga Europa) har i hög grad sin historiska bakgrund i den kristna kyrkan Utgångspunkt i Jesu dop- och missionsbefallning (Matt. 28:18-20) döpa och lära (didaskein)

Katekumenatet; blomstringsperiod under 200-t Kristen undervisning (katekein)  katekes; frågor och svar Förberedelsetid på 2-3 år vid dop av vuxna

Medeltiden Uppsving för undervisning och fostran (700-, 800-t) Betoning på hemmet och faddrarnas ansvar (Fader vår, trosbekännelsen, Ave Maria; ”Var hälsad Maria”) Församlingsprästens uppgift var att i samband med mässan undervisa folket i den kristna tron och etiken Den muntliga undervisningen kallades ”katekes”, dvs. prästen förläste de kristna sanningarna och församlingen upprepade det han hade sagt

Finlands första skola en katolsk katedralskola (Åbo) Förmågan att skilja mellan gott och ont ansågs inträda mellan 7 och 12 års ålder Finlands första skola en katolsk katedralskola (Åbo) Latinsk grammatik, retorik, dialektik (argumentationskonst)

Reformationen (1500-talet) ansvaret för kristen fostran vilade på hemmet och husfadern, betonade Martin Luther den allmänna skolan, som började växa fram under senmedeltiden, skulle staten sköta På Luthers förslag blev religion ett undervisningsämne (katekes) Prästens uppgift: att övervaka den undervisning som gavs

klostren stängdes där reformationen gick fram litteraturens roll i undervisning och fostran (boktryckarkonsten) Bibeln, Luthers stora och lilla katekes Mikael Agricola; NT på finska, ABC-bok + katekes, bönbok bildkonstens betydelse i undervisningen kunskapskontroll (inför första nattvardsgången)

Ortodoxins tid (1600-1850-talet) Skapade ett fostringssystem för ett livslångt lärande Avsikten var att hos alla medborgare bevara och befästa den kristna tron Ansvaret vilade fortfarande på hemmen Den s.k. klockarskolan  skriftskola

Skolans frigörelse från kyrkan Församling och kommun skildes åt 1865 Skolförordningen 1866  folkskolan på kommunens ansvar (i städerna) Kyrkans primärundervisning fick betydelse in på 1900-talet på landsbygden (hemundervisning, söndagsskola, ambulatorisk skola)

Läropliktslagen år 1921 (7-12 åringar) Ledde till att kyrkan koncentrerade sig på sin egen undervisning och barn före skolåldern De administrativa banden mellan kyrka och skola klipptes av, men skolan kom under 1900-t att bevara sin kristna karaktär Biskopens rätt att övervaka kristendomsundervisning ( 1994) Biskopens skolbesök i samband biskopsvisitationer Konfessionell religionsundervisning ( 1994;2004)

Ett historiskt perspektiv Läroämnet livsåskådningskunskap Bakgrundsfaktorer Svenska tiden och 1634 års regeringsform  centralstyre (en tro och en rätt luthersk gudstjänst) Det svenska riket ville inte bara ansvara för medborgarnas timliga väl, utan även för deras eviga

I Europa en växande religionskritik under 1700-talet Upplysningstiden: en frigörelseprocess från religiösa auktoriteter och från kristendomen som uppenbarelsereligion Libertiner föredrog andlig frihet, deister en religion i harmoni med förnuftet, naturen och vetenskapen Skeptiker och ateister kritiserade religionens ”grepp” om människan

Religionsfrihetstankarna nådde Finland i slutet av 1800-talet Franska revolutionen; den katolska kyrkan kom under statens maktsfär  religionsfrihet för individen (1789) Religionsfrihetstankarna nådde Finland i slutet av 1800-talet Viktor Heikel och Minna Canth förgrundsgestalter Kravet på religionsfrihet vann stark genklang också inom kyrkan

Religionsundervisning i vågskålen kring sekelskiftet Den frisinnade tidningspressen, s.k. intellektuella och socialister började ifrågasätta den lutherska kyrkans ställning och den obligatoriska religionsundervisningen 1906 föreslog studentföreningen Prometheus att den konfessionella religionsundervisningen slopas som skolämne

Finlands självständighet  samvetsfrihet Staten religiöst neutral år 1919 1917 års religionsfrihetskommitté förordade en icke-konfessionell religionsundervisning och parallellt (eller i anslutning) läroämnet sedelära (etik), samt att eleven på vårdnadshavarens begär kan befrias från religionsundervisningen Den konfessionella religionsundervisningen togs med i lagförslaget så att skolans religionsundervisning inte skulle stå i strid med hemmets religiösa fostran År 1922 godkände riksdagen lagförslaget till religionsfrihetslag (trädde i kraft år 1923)

8 § ”Meddelas religionsundervisning i av staten eller kommunen upprätthållen eller understödd folkskola, elementarläroverk eller annan undervisningsanstalt enligt något trossamfunds lära, skall elev, som tillhör annat trossamfund eller icke tillhör något trossamfund, på yrkande av målsman befrias från sådan religionsundervisning.”

Från 15.3. 1923 fanns två åskådningsämnen i den finländska skolan Konfessionell religionsundervisning  Undervisning i elevens egen religion (från 2004) eller Religionens historia och sedelära (etik)  Livsåskådningskunskap (från 1985)