Www.norrstyrelsen.se Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimat, miljö och energi för en hållbar. och konkurrenskraftig Region
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
Touch Down 18/3.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Målorienterade strategiska processer
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Klimat, miljö och energi för en hållbar. och konkurrenskraftig Region
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Norrlandstingen blir Region Norrland - förberedelsearbete
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Miljömålen består av tre slags mål
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 2 Vision - God tillgänglighet i Region Norrland ! Region Norrland har en väl utbyggd IT-infrastruktur och en väl utvecklad trafikslagsövergripande transportinfrastruktur, för ett säkert, klimateffektivt och internationellt konkurrenskraftigt transportsystem, för tillväxt och utveckling.

Vision – konkretisering.. Näringslivet har konkurrenskraftiga transportmöjligheter. Pendlingsmöjligheterna har ökat kraftigt. Det är enkelt att resa inom regionen och till/från regionen Användningen av klimateffektiva transporter har ökat Antal omkomna och allvarligt skadade har minskat. Planeringen av mark, infrastruktur och trafik integreras, och utgör en viktig del i den regionala utvecklingsplaneringen. Tillgången till bredband har skapat nya utvecklingsmöjligheter

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 4 Mål Utgångspunkt - Nationell politik Det övergripande målet för - transportpolitiken är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. - IT-infrastrukturpolitiken är att säkerställa tillgången till IT-infrastruktur för näringsliv, samhälle och individ. Funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (säkerhet, miljö och hälsa) bidrar till att uppfylla det övergripande målet

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 5 Inriktningsmål för Region Norrland Förbättrad tillgänglighet inom och till och från regionen En utbyggd kustjärnväg Alla vägar säkra och öppna för trafik året om, Väl fungerande öst-västliga transportförbindelser Terminaler och bytespunkter fungerar smidigt Förbättrat samspel i den fysiska och regionala utvecklingsplaneringen, bebyggelse, trafik, infrastruktur m m. En öppen IT-infrastruktur, med fortsatt utbyggnad.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 6 Effektmål miljarder till investering i transportinfrastruktur i nästkommande planeringsomgång 2014 – Regionens olika delar ska fysiskt kunna nås inom tre timmar. Över 90 % av befolkningen ska ha tillgång till en flygplats respektive en järnvägsstation med persontrafik inom en timmes restid med bil. Antal omkomna halveras och antalet allvarligt skadade inom vägtrafiken minskas med en fjärdedel mellan 2007 och Etablera minst en så kallad grön transportkorridor i regionen. Alla ska ha tillgång till en bredbandsanslutning på lägst 10 Mbit/s symmetriskt. 100 % fast eller mobil telefonitäckning.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 7 Verksamhetsidé Region Norrland ska aktivt agera för en utveckling av infrastrukturen. Samverkan och samordning med olika aktörer inom och utanför regionen. Former för samverkan måste utvecklas.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 8 Region Norrlands roll och uppgifter (2020) utveckla en långsiktig hållbar vision och strategi för tillgänglighet. delta i utvecklingen av ett långsiktigt hållbart transportsystem och bredbandsstruktur. ansvara för en trafikslagsövergripande transportplan för Region Norrland som innefattar nationella åtgärder. skapa samsyn i regionen kring nationella infrastruktursatsningar. bidra till långsiktigt hållbara strukturer för samverkan och samordning. bevaka frågorna på europeisk och internationell nivå. äga och styra bolag inom infrastruktur- och trafikområdet. stödja, driva och delta i projekt, gärna med EU-medel. en tydlig roll i den fysiska planeringen.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 9 Ett Region Norrland under mandatperioden kommer att.. överta ansvaret för att genomföra de tre befintliga länsplanerna för transportinfrastruktur. utgöra dialogpart gentemot kommuner, näringsliv, trafikverk och intresseorganisationer i regionen och gentemot staten för satsningar inom transportsystemet. arbeta med inriktningsplaneringen inför nästkommande infrastrukturplaner 2014 – 2024 arbeta för en öppen och tillgänglig IT-infrastruktur för alla. Se över ägandeintressen i IT-bolag som idag ser olika ut i länen. samordna deltagande i projektverksamhet och bevakning/påverkan av EU. arbeta för att stärka samverkan mellan regional utvecklingsplanering, infrastrukturplanering och kommunal fysisk planering

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 10 Tänkbara steg i närtid … Skapa en politisk struktur för samsyn inom infrastrukturområdet. Framtagande av en gemensam kommunikations- och IT-politisk plattform (inriktningsdokument). Skapa nätverk med kommuner, näringsliv, trafikverk och intresseorganisationer med regionen som geografisk utgångspunkt. Samverka på ett organiserat sätt från de tre landstingen, region Västerbotten och de två kommunförbunden i befintliga planeringsgrupper och projekt som t.ex. Botniska korridoren, och i arbetet gentemot EU.