Varför? Hur? om autismspektrumstörningar 2017-04-08 Tidig intervention Varför? Hur? om autismspektrumstörningar Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
Vad är en Autismspektrumstörning? 2017-04-08 Vad är en Autismspektrumstörning? Genomgripande störning i utvecklingen Påverkar kommunikation, ömsesidig social interaktion och lek, intressen och beteende Livslångt Förändras med ålder och utvecklingsnivå Ett spektrum av “Genomgripande störningar i utvecklingen” Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
Varför tidigt? Problemen försvinner inte - det blir svårare – risk för pålagringar Tidig träning påverkar funktionsnivån Lättare att hjälpa mindre barn/ungdom Både barn och föräldrar lider utan rätt förklaring och stöd
Varför svårt? Vi tänker olika om detta Vi kan olika om detta Tidiga tecken vare sig dramatiska eller oroande för gemene man Misstanken väcks i allmän vård/omsorg Varför oroa föräldrar Kan uppfattas som kritik av barnet
Varför svårt? - forts Andra specifika svårigheter i förgrunden Svårt växla spår från ”orsakskedja med specifika svårigheter ” till ”triadproblem” Vi tar inte vardagen utanför behandlingsrummet på allvar
Hur tidigare? Utredningsteam som aktivt arbetar för tidig diagnos, prioritera små barn, snabb utredning Kontinuerligt informera/utbilda resursteam, logopeder om autism och om varför tidigt Samarbetsmöten med BHV Inbjuda till anonyma konsultationer
Diagnostiska Instrument 2017-04-08 Diagnostiska Instrument Autism Diagnostic Interview - Revised, Rutter, Le Couter, Lord Autism Diagnostic Observation Schedule Lord, Rutter, DiLavore, Risi Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
Hur?-En utredning hos oss 2017-04-08 Hur?-En utredning hos oss Inledande bedömningssamtal m ”paus” Obs och intervju på förskola/skola Intervju med föräldrarna enl ADI-R Strukturerad observation enl ADOS Medicinsk, psykologisk och pedagogisk bedömning, inkl PEP-R Genomgång av bedömning m för och också tillsammans m för på förskola/skola Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
Målet i ADOS är att ge standardiserad information inom områdena: 2017-04-08 Målet i ADOS är att ge standardiserad information inom områdena: Socialt beteende Hur verbalt och icke-verbalt beteende används/integreras i sociala situationer Lek/intressen Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
AOSI – med högriskbarn Specifika beteenden 2017-04-08 AOSI – med högriskbarn Specifika beteenden Förlängd latens för att avleda visuell uppmärksamhet Karakteristiskt mönster i tidigt temperament Försenat expressivt o impressivt språk Artikel av Susan Bryson i pärm - AOSI att titta på 6 mån – gående; syskon till A-barn 1 Avv ök, att följa med blicken, orientera sig mot eget namn, imitera, socialt leende, reaktivitet, socialt intresse och känslor 2 Barnet fixerar ett föremål med blicken och man för in ett annat från sidan 3 Uttalad passivitet och sänkt aktivitetsnivå vid 6 mån, följt av extrem reaktion på oro, mindre uttryck av positiva känslor vid 12 mån 4 Försenat expressivt och receptivt språk Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
Baby – ADOS - högriskbarn 2017-04-08 Baby – ADOS - högriskbarn Från gående till 18 mån Uppgifter från ADOS med tillägg Visa reaktioner i sociala situationer Visa att förstår språk Gående till c:a 18 mån Utveckling av mod 1 – reagera på olika soc sit Förstå ”Hej”, ”Kom hit” Häftapparaten Retas - bubbelpistolen Kan inte – blåsa upp ballongen Avbryta interaktion, ignorera – födelsedagskalaset Förstå oro – tappa papper Känna igen sig i spegel – plåster Plåster på tl’s finger Lära nonsens ord – lägga föremålet i korg Skall komma ut i jul Karin Olafsdottir, Autismteamet, BUP, UsiL
ADI-R Organisation Bakgrund, allmän Tidig utveckling Kommunikation och språk Social utveckling och lek Ovanliga intressen och beteenden Olika icke-specifika beteenden och speciella isolerade förmågor