Kvalitetsutveckling och organisation vid LTU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Examensarbete - ett projekt
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
BRUK En introduktion.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – september 2012
Ett arbete med att etablera
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Processorienterat förbättringsarbete
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Pedagogisk idé …det är mycket som händer…. historia Formulera Pedagogisk idé LTU 2012 Informationsinsatser – Institutions, avdelnings, vss-möten.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Tillsammans för världens säkraste vård
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Mervärden och aha-upplevelser
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Forskningsrådets arbete under våren 2013.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategiska perspektiv på verksamheten
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Kvalitetsarbetet vid BTH
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Västra Götalandsregionen Införande av internetbaserat stöd och behandling.
Ramverk för patientmedverkan
Sammanhållet kvalitetssystem
Strategi för patient- och brukarmedverkan
– med fokus på uppdrag och mål
Strategi för Bästa Heby
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling och organisation vid LTU Kvalitetsfunktionen: Gunilla Enquist Camilla Lindmark På VSS finns en kvalitetsfunktion som fungerar som ett stöd för universitetsledning, fakultetsnämnder, och institutioner gällande kvalitetsarbete av universitetsgemensam karaktär, med fokus på utbildningsrelaterade frågor. Kvalitetsfunktionens handlingsplan är kopplad till verksamhetsstyrningsprocessen kvalitetsfunktionen har flera olika typer av arbetsuppgifter (Omvärldsbevakning, Externa/interna utvärderingar, analyser och uppföljningar, mätningar, tematiska studier, information/ utbildning förbättringsprojekt, HSV utv, fusk och plagiat, kursvärdering, ranking ) men har huvudsakligen två starka ben: förbättringsprojekt (initierar, stödjer eller driver) och externt initierade utvärderingar (samordnar process). Kvalitetsutvecklingsarbetet är en tydlig integrerad del i verksamhetsstyrningsprocessen här på LTU och vi ser det som viktigt att detta arbete inte fungerar som en isolerad verksamhet utan är med hela vägen i alla delar av verksamheten.

Kvalitetspolicy & Kvalitetsutvecklingssystem Systematisk strävan att uppnå förbättringar Kvalitetsutvecklingsarbetet bygger på befintlig organisation på samtliga nivåer i organisationen 2 beslutsnivåer 6 institutioner, 2 fakultetsnämnder, verksamhetsstöd Balanserad styrning Kvalitetsfunktion, verksamhetsstöd Universitetsgemensamt/övergripande kvalitetsarbete Fokus på utbildningsrelaterade frågor Handlingsplan kopplad till verksamhetsuppdrag Två starka ben! Den interna styrningen sker via universitetsstyrelse* och rektor, se nästa bild. Under rektor har vi institutionernas prefekter, som har resultat och personalansvar för respektive institution (de har och ett tydligt ansvar att samordna kvalitetsarbetet inom institutionen, att säkerställa implementering av modeller för utveckling samt att genomföra aktiviteter för utvärdering, utveckling och uppföljning). Som stöd vid beslut har rektor sedan akademin i form av två fakultetsnämnder som har ansvar för kvaliteten i utbildningen (och vars uppgift är bland annat strategisk planering, uppföljning och utvärdering avseende kvalitetsfrågor inom respektive ansvarsområde). Verksamhetsstödet hanterar verksamhetsgemensamma frågor såsom personal, ekonomi, studentservice, kommunikation, extern finansiering, infrastruktur, utbildnings och forskningsfrågor samt inköp. VSS fungerar som stöd till hela verksamheten i olika frågor och bereder ärenden till US, rektor, nämnder, prefekter. Rektor har även mötesplatser för samordning, samverkan, information och kommunikation - Rektorsråd och Rektors chefsgrupp Institutionerna, fakultetsnämnderna och verksamhetsstöd utgör samtliga resultatenheter som ska fastställa sin handlingsplan i dialog med rektor som en del av LTUs verksamhetsstyrning som drivs enligt modellen balanserad styrning. Universitet har jobbat med denna balanserade styrmodell sedan 2007 – det fungerar riktigt bra - där man utgår från universitetets vision, strategiska karta och strategiska mål. Riskanalyser och handlingsplaner med aktiviteter för att uppnå målen tas fram och ses över av alla resultatenheter i dialog med rektor varje år. Uppföljning sker två gånger/år och de strategiska målen följer man upp med styrmått.

Metod som allt kvalitetsarbete baseras på LTUs kvalitetsutvecklingssystem består av en arbetsgång för kvalitetsutveckling som alla anställda kan använda i det dagliga arbetet. Baseras på kvalitetsutveckling av utbildningar.

Stöd för metod förutsättningar för ett systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete Kvalitetsutvecklingssystemet består även av stöd för medarbetarna i det dagliga arbetet i form av uppföljning av verksamheten som innefattar aktiviteter såsom att utvärdera, studera och lära av varandra, ordning och reda – med lättillgängliga dokument och kartlagda processer samt systematiska förbättringar som sker i olika befintliga grupperingar inom hela verksamheten. Medarbetare vid LTU uppmuntras att identifiera förbättringsområden och adressera dem till lämplig förbättringsgrupp som kan vara tex olika enheter, programråd, kvalitetsfunktionen, nämnder etc Det är viktigt att vi lär av historien, att vi håller vad vi lovar och att vi ständigt vill bli bättre….

LTU är stolta över Modell för Balanserad styrning Projektmodell LTU processutvecklingsmodell LTU-modellen för ökad genomströmning LTU kursvärderingsmodell Målmatris Process för externt initierade utvärderingar Som tidigare nämnts så har LTU en modell för balanserad styrning Vi har en övergripande projektmodell (lik props) för våra förbättrings- och utvecklingsprojekt. Den baserar sig på faser som startas och avslutas med formella beslut, så kallade tollgates. I modellen ingår tydliga roller och styrande dokument. vi har färdiga mallar och rutiner för hur det går till. Vi har en processutvecklingsmodell och en processarkitektur som är framtagen just i syfte att vägleda oss i allt förbättringsarbete. LTU har ett pågående arbete med att inför ett processorienterat arbetssätt. Vi har kvalitetsmodeller för exempelvis ökad genomströmning (systematik, uppföljningsmoment och stödaktiviteter, pedagogiska åtgärder) och kursvärdering. Vår målmatris, där man tydliggör vilken nivå lärandemålen har i förhållande till examensmålen samt visar utbildningens progression. Taxonomin baseras på CDIO. Vi har baserat på våra erfarenheter bland annat av tre omgångar i HSVs utbildningsutvärderingar utvecklat en väl fungerande process och rutiner för externt initierade utvärderingar.

Process vid externt initierade utvärderingar Erfarenhetsutbyte sker mellan ämnen och omgångar TUT projektet har tränat textförfattarna Kvalitetsfunktionen stöttar Dokument - HSVs vägledning - erfarenheter & Fronter - checklista på aktiviteter - rutin ”Textens väg till beslut” - rutin ”HSV besked” - intern tidplan   Kvalitetsfunktionen stöttar arbetet, är kontaktperson och avidentifierar arbeten.