Genomförandeavtal fyller en central funktion i plan- och byggprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
– en översyn av aktivitetsersättningen
Europeiska kommissionens förslag till:
Den nya avfallslagen / avfallstransporter
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Informationsmöte om detaljplanering av Raksta, etapp 8
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
PSI Vad är det? Vad är på gång?
LTA - Tryckavlopp för småhus
Byggsanktioner gammalt och nytt
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Ändring av detaljplaner
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Kulturmiljöfrågor i PBL
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Samordnad individuell plan
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Gemensamma anordningar
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Internationell utblick på plan- och exploateringsprocessen Thomas Kalbro (2008) Fastigheter och byggande Fastighetsvetenskap.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
Får jag lov? Om planering och byggande
Att tillsammans påverka!
Skadeersättningsfallen
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1 Den nya fastighetsskatten - och hur vill kommunerna egentligen finansiera sina gator? MEX-dagar i Uppsala 2007 Jan Söderström, Sveriges Kommuner och.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen
Miljöskador.
Ledningar i kommunägd mark
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Genomförande Expropriation Förköp
FV delvis också repetition
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Nytt från SKL 2015 års MEX-dagar i Norrköping
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Miljökvalitetsnormer vatten
Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen
Utbyggnad av kommunala vatten- och spillvattenledningar i Skärsta
Ledningar i kommunal mark & ”Utbyggnadslagen” Nätverket SAK 4 maj 2017
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Intern styrning och kontroll
Gnosjö kommuns styrmodell
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Presentationens avskrift:

Genomförandeavtal fyller en central funktion i plan- och byggprocessen för att konfirmera överenskommelser mellan kommuner och byggherrar det gäller bl.a. överenskommelser om hur ansvar och kostnader för olika åtgärder skall fördelas mellan parterna

Finansiering av allmänna platser och va-anläggningar Med stöd av 6 kap. 31 § PBL har kommunen rätt att täcka kostnader för mark och utförande av allmänna platser med gatukostnadsavgifter. Som kompletterande regel finns 6 kap. 22 § PBL, varigenom byggherren kan åläggas att bekosta de allmänna platserna om det är ”skäligt med hänsyn till den nytta byggherren har av exploateringen”. Det har tolkats så att byggherren kan bli skyldig att utföra byggandet av anläggningarna för att sedan – utan ersättning – överlämna dem till kommunen.

Finansiering, forts. Avgifter för kommunens va-anläggning får tas ut genom en taxa (27 § VAL). Normalt är det samma taxa för alla de områden – verksamhetsområdet – där kommunen är ansvarig för va-försörjningen. Även när det gäller va-anläggningar är 6 kap. 22 § PBL tillämplig, dvs. byggherren kan åläggas att bekosta kommunens va-anläggningar för exploateringsområdet.

Exploateringsavtal Avtalen utgår från gällande lagstiftning i PBL – en lagstiftning som har sin grund i de förutsättningar för byggandet som rådde under 1960- och 1970-talen Dessa förutsättningar har emellertid ändrats radikalt (från statliga bidrag och styrning till marknadsstyrt) och det har därför framförts önskemål om att en översyn borde göras av tillämpning och regler för genomförandeavtalen. PBL- utredningen tog inte med frågan ”Exploateringsavtalsgruppen Syd” tog initiativ

”Exploateringsavtalsgruppen Syd” Gruppen har bestått av: Börje Klingberg, Fastighetsdirektör, Malmö stad Tommy Andersson, Markchef, Halmstads kommun Lars Björklund, projektchef/bitr. regionchef, JM AB Region Öresund Björn Hedlund, bolagslantmätare, JM AB Kjell-Åke Holmgren, projektledare Lomma Hamn, Lomma kommun Andreas Lindelöf, regionchef, Skanska Nya Hem, Region Öresund Ingrid Persson, civilingenjör, Malmö stad Gert Sjöholm, projektchef, Skanska Öresund AB, Malmö Thomas Kalbro, bitr. professor, Kungliga Tekniska Högskolan

Exploateringsavtal - problem för byggherren Överföring av kostnader Överföring av förvaltningsansvar Utpressning/tvång Strid mot lagstiftning, inga sanktioner Inte förutsägbara

Exploateringsavtal – problem för kommunen Stimulerar inte till helhetstänkande Dålig kostnadstäckning Följdinvesteringar uppkommer Påverkar planutformning och planbestämmelser Drift – och underhållsfrågor

Gruppen har identifierat tre möjliga handlingsalternativ för den framtida hanteringen av exploateringsavtal: Nollalternativet – gör ingenting alls! Bibehåll nuvarande regler för exploatörens skyldigheter – men komplettera reglerna med ett ”instrument” som gör att reglerna verkligen efterlevs! Ändra lagstiftningen så att regler och verklighet stämmer överens – och skapa garantier för att de nya reglerna efterlevs! – detta alternativ valde gruppen

Följande huvudfrågor har analyseras och diskuteras Var skall gränserna gå för kommunalt respektive enskilt ansvar/ huvudmannaskap för olika typer av anläggningar som vägar, va-ledningar mm? Vem skall finansiera olika typer av infrastruktur. Hur bör fördelningen ske mellan kommun och byggherre? När skall byggherren tvingas avstå mark för allmänna byggnader utan ersättning? Skall exploateringsavtalen, utöver bestämmelserna i plan- och bygglagen, kunna reglera bebyggelsens utformning?

Huvudfrågor, forts. Med syfte att skapa förutsägbarhet bör kommunen ”annonsera” vilka förutsättningar som gäller för exploateringsavtal i framtida byggprojekt. Hur och i vilka former bör detta klargöras. Efterlevnaden av principerna för exploateringsavtal är naturligtvis en central fråga. Vilka möjligheter finns att – på ett bättre sätt än i dag – säkerställa att reglerna följs? Slutligen, om nya principer och lagregler skulle införas: behövs det någon form av övergångsregler?

Exploateringsavtal – vår idéskiss Kommunalt huvudmannaskap Gatuhållningsavgift Annan infrastruktur Förutsägbarhet (ÖP) Rådgivande nämnd/branschråd Övergångsregler 5 år

Förslag från Sveriges kommuner och landsting Förslag till ny finansiering av kommunernas väghållning, baseras väsentligen på Plan- och byggutredningens förslag (SOU 1996:168), innebär i korthet följande Kommunen får rätt att ta ut avgifter, helt eller delvis, för såväl byggande som drift och underhåll av kommunala gator och all­männa platser. Avgiften får tas ut som engångsavgift avseende anläggningskostnaden och en periodisk avgift avseende drift och underhåll. Som ett alternativ kan enbart periodiska avgifter tillämpas, som då får täcka såväl anläggningskostnader som drifts- och underhållskostnader.

Förslag om väghållning, forts. Kommunen skall fastställa en taxa, baserad på självkostnadsprincipen, där fördelningen av kostnaderna mellan fastighetsägare skall ske enligt ”skälig och rättvis grund Om förslaget genomförs förutsätts vidare att kommunalskatten sänks i motsvarande utsträckning som kommunen finansierar väghållningen via avgifter

Exploateringsavtalsgruppens kommentarer till förslaget Man kan tänka sig tre alternativ för kostnadsuttag Kostnaderna får avse samtliga kommunens gator och vägar. Kostnaderna begränsas till gator/vägar inom detaljplaneområden. Kostnaderna begränsas till lokalgator, dvs. det kostnadsunderlag som i princip gäller för uttag av gatukostnader i dag. Den första punkten torde innebära att en stor del av problemen kring exploateringsavtalen försvinner. Med tillämpning av taxan får kommunen full finansiering. Sett strikt ur exploateringsavtalens synvinkel är alltså detta alternativ att föredra.

Taxefinansiering – utökad byggrätt i befintlig detaljplan. En taxa kan hantera ett sådant uttag

Finansiering av övergripande infrastruktur anläggningar som kan karaktäriseras som ”övergripande infrastruktur” – t.ex. skolor, daghem, idrottsanläggningar mm för allmänt utnyttjande under vissa förutsättningar kan det vara rimligt att exploatören medfinansierar attraktivt för kommunerna. Men också från byggherrens perspektiv kan det förväntas fördelar av ett sådant system, genom att kommunernas ekonomiska incitament för att ta fram nya detaljplaner förbättras.

För exploatörsbidrag måste fyra kriterier vara uppfyllda Anläggningar som kommunen har ett lagstadgat ansvar Anläggningen är nödvändig för planområdets funktion bidraget måste vara skäligt med hänsyn till exploateringens art och omfång samt den nytta byggherren har av exploateringen kostnader byggherren förväntas bidra med vara skall vara förutsägbara – översiktsplan (förutsätter enklare regelsystem)

Förutsägbarhet (ÖP)

Rådgivande nämnd/Branschråd

Övergångsregler (5 år)