Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Processkartläggning.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Presentation av rapporten
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Strategisk kompetensförsörjning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Standarder för kvalitetsledningssystem
Framtidens specialistläkare
Modell för Utveckling av ledningssystem
Detta är God Vård.
Projektledning.
Process: Lönekriterier
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Nya föreskrifter och allmänna råd
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald KURSPRESENTATION V
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Introduktion till The Rational IT Model
Ramverk för patientmedverkan
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Coaching.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Vad innebär regionbildningen?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Framgång genom lagarbete
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Gnosjö kommuns styrmodell
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner -hur går vi vidare? Program för dagen: 08.30-09.30 Principer för kvalitetsledning PDCA-cykeln Processer 09.30-10.30 Grupparbete kommunvis inkl. fika Nuläge Har kommunen något övergripande kvalitetsledningssystem? Hur kopplas socialförvaltningens kvalitetsarbete till detta? Vilka är era kärnprocesser?

Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner- hur går vi vidare? 10.30-11.00 Frågor och ev. redovisning 11.00-11.30 Två exempel till fortsatt arbete: Nätverk med konsultstöd Förslag till lokal projektorganisation 11.30-12.00 Diskussioner och frågor till panelen (Hans H. Yvonne N. Marie G och Margareta H.)

Principer för kvalitetsledning För att framgångsrikt leda och driva en organisation är det nödvändigt att den styrs på ett systematiskt och synligt sätt. Framgång kan vara ett resultat av att införa och underhålla ett ledningssystem som är utformat för att ständigt förbättra verksamheten genom att beakta behoven hos alla intressenter. Att leda en organisation innefattar kvalitetsledning bland andra ledningsprinciper. Åtta principer för kvalitetsledning har formulerats. De kan användas av högsta ledningen för att leda organisationen mot förbättrad prestationsförmåga.

8 principer för kvalitetsledning Kundfokus: Organisationen är beroende av sina kunder och bör därför förstå aktuella och framtida kundbehov. Ledarskap: Ledare åstadkommer enhetlig het när det gäller organisationens inriktning. De bör skapa och underhålla den inre miljön vari personalen kan engageras helt för att uppnå organisationens mål. Medarbetarnas engagemang: Medarbetare på alla nivåer är organisationens främsta tillgång. Deras fulla engagemang medför att deras förmåga kan användas för organisationens bästa. Processinriktning: Ett önskat resultat uppnås mer effektivt när aktiviteter och tillhörande resurser hanteras som en process.

8 principer för kvalitetsledning Systemangreppssätt för ledningen: Att fastlägga, förstå och hantera samverkande processer som ett system medverkar till att organisationen blir effektiv i att uppnå sina mål. Ständig förbättring: Ständig förbättring av organisationens funktion och resultat bör vara ett beständigt mål. Faktabaserade beslut: Verkningsfulla beslut baseras på analys av data och annan information. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer: En organisation och dess leverantörer är beroende av varandra, och ömsesidigt fördelaktiga relationer ökar förmågan hos båda att skapa värde.

PDCA (Gör) (Kontrollera) (Planera) (Agera) Act Plan Check Do

Processbaserat kvalitetsledningssystem Ständig förbättring av Kvalitetsledningssystemet Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Produktframtagning Insats Utfall Process KUND- TILL- FREDS- STÄLL- ELSE K U N D R A V PRODUKT