Företagsekonomi 1 Centralt innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Kapitel 13, Likviditet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Kapitel 21 Periodisering.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SAMHÄLLSEKONOMI.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Johanna Rönn VM3.  funkab är ett familjeföretag som grundades 1973 av Thord Widerberg  Säljer design möbler till företag och även privat  1 maj 2008.
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Block 4: Att driva företag
Välkommen till Stångåstaden!
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Block 4: Att driva företag
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Internationell Ekonomi
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Turismens historia kapitel 2.
Inköpsrutiner.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 20 Personal och löner.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Företag.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kapitel 15 Budgeten.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsföringens källor
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Seminarium Affärsidé & Budget
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Kap. 1 Planera sortimentet
Presentationens avskrift:

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.

Affärsidén visar vägen (kapitel 3) Vad är en affärsidé? Ger svar på vad företaget har att erbjuda T ex Willys affärsidé: Sveriges billigaste matkasse Vet ni några affärsidéer? Vad kan IKEA:s affärsidé vara? ”erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”

Yttre affärsidén 1. Vilket behov ska vår produkt uppfylla? 2. Vilken är företagets målgrupp? 3. Hur ska vårt erbjudande se ut? (vilken produkt ska vi sälja)

Inre affärsidén 4. Hur ska den genomföras? Vilka resurser behöver vi? Vad behöver vi kunna? Vilka leverantörer ska vi använda?

1. Behov Tre olika slags behov: A) Fysiologiska Mat, dryck, sömn B) Psykologiska Inre tillfredsställelse C) Sociala Relationer till omgivningen

Vilket företags affärsidé? ”Vi erbjuder aktiva människor sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet, till bästa pris.” Stadiums

Vilket företags affärsidé? ”X ska vara det självklara valet när det gäller möbler och heminredning för den pris- och kvalitetsmedvetna kunden och alltid leverera ett positivt bemötande” Mios ”X ska producera och sälja semesterresor som ger våra kunder de bästa veckorna på året” Vings

Man kan också HYRA en affärsidé: FRANCHISING T ex 7-eleven, Pressbyrån

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht