Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.
Affärsidén visar vägen (kapitel 3) Vad är en affärsidé? Ger svar på vad företaget har att erbjuda T ex Willys affärsidé: Sveriges billigaste matkasse Vet ni några affärsidéer? Vad kan IKEA:s affärsidé vara? ”erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”
Yttre affärsidén 1. Vilket behov ska vår produkt uppfylla? 2. Vilken är företagets målgrupp? 3. Hur ska vårt erbjudande se ut? (vilken produkt ska vi sälja)
Inre affärsidén 4. Hur ska den genomföras? Vilka resurser behöver vi? Vad behöver vi kunna? Vilka leverantörer ska vi använda?
1. Behov Tre olika slags behov: A) Fysiologiska Mat, dryck, sömn B) Psykologiska Inre tillfredsställelse C) Sociala Relationer till omgivningen
Vilket företags affärsidé? ”Vi erbjuder aktiva människor sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet, till bästa pris.” Stadiums
Vilket företags affärsidé? ”X ska vara det självklara valet när det gäller möbler och heminredning för den pris- och kvalitetsmedvetna kunden och alltid leverera ett positivt bemötande” Mios ”X ska producera och sälja semesterresor som ger våra kunder de bästa veckorna på året” Vings
Man kan också HYRA en affärsidé: FRANCHISING T ex 7-eleven, Pressbyrån
Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht