Att tillsammans påverka!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Individuellt lärande tillsammans
Swot - analys.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Hur tänka och göra som processtödjare
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Att samtala med ungdomar om tobak
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Valnöten VAD/HUR.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Förskolan Ekot´s modell för
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvärdering av processmognad
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
VISION - PASSION - ACTION
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Delaktighet.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Kvalitetssäkring ISO 9000.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Förskolan Ekot´s modell för
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Löneförhandlingskommunikation
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Förbättra klubbkvalitet
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Att tillsammans påverka! En modell där ledare och arbetsgrupp strategiskt jobbar tillsammans för utveckla och förbättra deras utmaningar

De olika faserna Fas1.Utse styrgrupp Fas 2.Kartläggning Ta fram målsättning Processplan Fas 2.Kartläggning Fas 3.Brainstorming Fas 4.Beslut Fas 5.Implementering/Genomförande Fas 6.Genomförande/uppföljning Fas 7.Utvärdering Fas 1 osv….

Fas 1 Ta fram målsättning och processplan Starta en styrgrupp som håller samman processen. Fundera vilka deltagare du vill ha med. Viktigt att tänka på att de ger olika perspektiv. Ta fram den övergripande målsättning och förtydliga den Presentera styrgruppen och processplanen Presentera syftet med processen

Processplan Vem ansvarar för vad Spelregler Tidsperspektiv Mötesforum Effektivitet Dokumentation av möten Hur dokumenterar vi hela processen Hur sker information/kommunikation Vem beslutar vad

Fas 2 Kartläggning Samla alla medarbetare. Vad är bra i vår organisation? Vilka värden vill vi värna om? Vad är styrkorna? Vad är utmaningarna? Vad är våra drivkrafter? Styrgrupp: Samla ihop, analysera,presentera

Tips inför kartläggning Ge medarbetarna frågor innan de träffas Öppet space: områden väljs ut - gula lappar där alla skriver sina tankar Låt medarbetarna sitta i grupper och prata ev i trios med olika uppgifter Prata innan om drivkrafter, värden så alla vet Ta fram resultat som varit innan. Ev fråga kunder om deras uppfattningar

Fas 3 Brainstorming Alla arbetar och utgår från målen: Börja med att alla enskilt får skriva av sig vilka hinder som de ser. Sedan arbeta i grupper: Vad kommer framtiden att kräva? Vad vill vi se framtiden? Vad kan vi göra? Förslag utan värderingar Styrgrupp: Samla ihop förslagen, dela ut till alla

Förberedelser innan Ev någon utifrån som pratar om vad framtiden behöver. Ev studiebesök Relevant litteratur Plocka in någon ny i styrgrupp för att få framtidsperspektiv

Fas 4 Beslut Alla tillsammans arbetar i olika grupper Välj ut några förslag i varje grupp Titta på fördelar ,nackdelar Akvarium: prata om förslagen Dokumentera samla ihop Styrgruppen väljer ut några förslag som kan vara aktuella. Ledningen fattar beslut.

Innnan beslutsfasen Var noga med att alla får möjlighet att ta del av förslagen Låt medarbetarna få möjlighet att diskutera i informelle situationer, det kan komma fler ideér och det blir mer avslappnat att få prata över en kopp kaffe.

Fas 5 Implementering/Genomförande Styrgruppen ger förslag till genomförande i olika steg Alla tittar på förslagen. Tidsplan fastställs.

Hur förbereder man implementering/genomförande Hur stora förändringar är det? Hur stor påverkan är det inne i organisationen och hur stort motstånd kan det bli? Hur stor påverkan är det utanför organisationen och hur stort motstånd kan det bli? Vilken tid ska det ta? Hur och när sker information utåt? Vem ansvara för vad?

Fas 6 Genomförande/uppföljning Styrgruppen träffas för att stämma av processen.

Hur följer styrgruppen processen Vilka frågor behöver styrgruppen ställa och till vem? Behöver alla medarbetare träffas igen? Behövs korrigeringar och hur förmedlas dem till alla?

Fas 7 Utvärdering Kontinuerlig uppföljning som styrgruppen håller i. Alla ska medverka på ett eller annat sätt. Utvärdering efter en bestämd tid som har bestämts i för väg. Har målen nåtts? Behöver vi sätta upp nya mål? Hur organiserar vi den processen? osv…..

Vad behöver beaktas av styrgruppen Kulturen (vad vet vi) Kompetensen bland medarbetarna Vad är drivkrafterna Vad är bärande ideér Flödet,kommunikationen mellan människor Nätverkande utåt Ledarskapet Informella ledare Strukturen (vilka strategier ska vi ha) Hur ofta ska alla respektive styrgruppen träffas Tidsperspektiv :Hur länge ska hela processen ta Hur ska processen dokumenteras Hur ska information, kommunikation ske mellan tillfällen man träffas.

Detta kan göras hur stort som helst eller i ett litet format! Susann Lycka till! Detta kan göras hur stort som helst eller i ett litet format! Susann