Lärande, kommunikation och IT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland
Studierektor/universitetsadjunkt
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Karlstads universitet Datavetenskap Inför tredje året Dataingenjörsprogrammet Information inför tredje året 2009/2010.
Utbildningar (just nu)
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Medieteknik.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Utbildningsvetenskap
Kista Science City Nytt Campus 350 IT-företag Ericsson HP IBM Intel
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Europeiska språkdagen
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Språk och interkulturell kommunikation
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Linköpings universitet
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att studerandena lär sig hantera information så att rätt person får rätt information i rätt tid ge kunskaper i bl.a. kunskapsorganisation, informationssökning,
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Ämnen inom Institutionen för samhällsvetenskaper Freds- och utvecklingsstudier1-150 hp Medie- och kommunikationsvetenskap1-150 hp Medieproduktion1-60.
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Datavet Ett framgångsrikt magisterprogram i Skövde Sten F. Andler Ämnesansvar datalogi Högskolan i Skövde.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Neurodidaktik Om hjärnvägar och knutpunkter
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
åk1 HT Vecka Vecka 44-2 VT Vecka 3-12 Vecka 13-22
BA-programmet HT17-VT18 (obligatoriska kurser = mörkröda, vit fetstil)
Vad är vetenskap? Forskningsprocessen MI-programmets inriktningar
På G-Dagen Främmande Språk Engelska Franska Italienska Spanska Tyska
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Grundlärarutbildningarna
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Lärande, kommunikation och IT Magisterutbildningar för flexibelt lärande vid Institutionen för pedagogik och didaktik och IT-universitetet i Göteborg

Ett nav för utbildning och forskning om IT

Forskningskontext Learning, Interaction, and Mediated communication in contemporary Settings (LIMS) Kollegiet för sociokulturella studier (SKS) Säljö Kollegiet för lärande och IT (LIT) Lindström Kollegiet för multimodala och interaktiva lärmiljöer (MIL) Alexandersson & Linderoth Nätverket för Analys av Interaktion och Lärande (NAIL)

Inriktning i lärarprogrammet 60 poäng IT i skolan – teori, retorik och praktik Digital bild och webb som redskap för lärande IT i barn och ungas vardag IT och skolans villkor IT ur ett specialpedagogiskt perspektiv Digitalt ljud och video som redskap för lärande Projektarbete och informationssökning Undervisningsprojekt inom verksamhetsförlagd utbildning Interaktiva lärandemiljöer Metod Examensarbete

Magisterprogram 60p, campus Behörighet, 100 poäng Kurser: Lärande, kommunikation & IT I, II & III Metoder och verktyg för IT-stött lärande Vetenskaplig metod I & II Valbara kurser Projektkurs

Magisterkurs 40 p, distans Behörighet, 120 poäng Kurser: Lärande, kommunikation & IT I, II & III Vetenskaplig metod Projektkurs

IT-stödd distansutbildning, 40 p – NSHU Behörighet: Högskoleexamen 120 poäng, undervisning minst 6 månader Exempel på kurser: Distansutbildningspedagogik Videoproduktion, nätbaserad video för lärandemiljöer Pedagogiska och didaktiska perspektiv Simuleringsbaserade lärandemiljöer

Framtid? Bolognaprocessen Synergi 2-årig master 1-årig magister Master – Magister Master – Forskarutbildning Campus – Distans

År 1 År 2 HT VT HT VT Master 80p Magister 40p Magister 40p distans LKIT1 LKIT2 LKIT3 Metod 1 Met/Verktyg Metod 2 Magister 40p LKIT1 LKIT2 Metod 1 Met/Verktyg Metod 2 Magister 40p distans LKIT1 Met/Verktyg Metod 2-d LKIT3 LKIT2

I praktiken

Pedagogiska villkor Målgrupp Innehåll Kursmodell Roller Aktivitet

Pedagogisk idé Relaterat till målgrupp och innehåll Textbaserad interaktion Diskussionsinlägg Seminariebidrag Litteratur övervägande online Streamade föreläsningar Processexamination

Några utvecklingsområden Genomströmningen Generellt Projektarbeten Studiernas flexibilitet i tiden Styrning – frihet Medieutnyttjande Internationalisering, ansökningar

Samarbete - mastersutbildningar IT-universitetets magisterprogram Gemensamma ”spår”/kurser Pedagogik – teknologier Fakultetsövergripande vid Göteborgs universitet Pedagogik och didaktik Tillämpad IT Nordiskt samarbete: Aalborgs universitet Danmarks pedagogiska universitet Oslo universitet

Frågor? 031-772 60 33 www.ituniv.se Hans.Rystedt@ituniv.se Lars-Erik.Jonsson@ituniv.se 031-772 60 33 www.ituniv.se