MKB-processen i infrastrukturprojekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
Olle Markstedt Spår genom Stockholm Trafikutskottet Alliansen – Akustiker – Ägare till Saltarö Barnbod – Konsult på Arlanda – Folkpartist –
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Vad är en miljökvalitetsnorm?
En översyn av riksintressen pågår
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SAMRÅD Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Innehåll: Lokalisering, omfattning, utformning, miljöpåverkan samt miljökonsekvensbeskrivningens innehåll och.
Får jag lov? Om planering och byggande
Vem ansvarar för miljön?
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
1 Fredag den 11 april Program Inledning med Lars Fransson Behovsbedömningar i praktiken Hanne Haas och Niklas Aronsson, Länsstyrelsen.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Bertil Norén1 BERTIL NORÉN Vatteningenjörerna Kronoberg.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Miljökvalitetsnormer för vatten
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Rullbackarna Vattentäkt Samråd med allmänheten Mötet är ett samråd om miljökonsekvenser och omgivningspåverkan av en vattentäkt vid Rullbackarna.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Agenda för eftermiddagens övningar
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Vad ska en vägplan innehålla?
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen
Länsstyrelsens roll i planprocesser
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Miljöbalken SFS 1998:808.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

MKB-processen i infrastrukturprojekt 2014-11-25

Miljösäkring i infrastrukturprojekt Strategisk nivå Åtgärdsvalsstudier (ÅVS) Planläggning MKB-förordningen bil 2 anger kriterier för beslut om betydande miljöpåverkan (BMP). Beslut tas av länsstyrelsen. Miljökonsekvens - eller miljöbeskrivning Miljösäkring plan och bygg Byggskedet Miljökrav i entreprenader Driftskede Miljöuppföljning

Lagar mm med koppling till MKB Väglagen (1971:948) att MKB ska tas fram LBJ (1995:1649) Miljöbalken krav på MKB enl 6 kap Kulturmiljölagen, EU-direktiv och internationella konventioner, nationella mål

Sammanhängande planprocess

Åtgärdsvalsstudier (ÅVS) Förberedande studier enligt fyrstegsprincipen Tänk om Optimera Bygg om Bygg nytt Miljöaspekter på övergripande nivå Planläggningsbeskrivning ska tas fram

Vägplan/järnvägsplan

Miljökonsekvens-och miljöbeskrivning Om projektet ger betydande miljöpåverkan (BMP) ska en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) enligt MB 6 kap 3, 7§§ tas fram och redovisas i ett separat dokument. Godkänns av länsstyrelsen. Om det inte är betydande miljöpåverkan görs en miljöbeskrivning som är en del i planbeskriv-ningen i eget kapitel eller under andra rubriker. Inget godkännande av länsstyrelsen.

MKB 6 kapitlet 3 § miljöbalken En MKB ska identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekter som den planerade verksamheten eller åtgärden kan medföra på: människor, djur, växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö hushållningen med mark, vatten och den fysiska miljön i övrigt annan hushållning med material, råvaror och energi. En samlad bedömning av ovanstående effekter på människors hälsa och miljön ska vara möjlig att utläsa.

MKB 6 kapitlet 7 § miljöbalken En MKB ska, när verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, alltid innehålla: en beskrivning av verksamheten med uppgifter om lokalisering, utformning och omfattning beskrivning av de åtgärder som planeras för att skadliga verkningar ska undvikas, minskas eller avhjälpas och hur det ska undvikas att verksamheten eller åtgärden medverkar till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kapitlet MB överträds

MKB de uppgifter som krävs för att påvisa och bedöma den huvudsakliga inverkan på människors hälsa, miljön och hushållningen med mark och vatten samt andra resurser som verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en redovisning av alternativa platser, om sådana är möjliga, samt alternativa utformningar tillsammans med dels en motivering varför ett visst alternativ har valts, dels en beskrivning av konsekvenserna av att verksamheten eller åtgärden inte kommer till stånd en icke-teknisk sammanfattning.

Miljöbeskrivning En miljöbeskrivning ska innehålla uppgifter om miljöförutsättningarna i det område som kan komma att påverkas. de förändringar i miljökvalitet som projektet kan medföra och vad dessa förändringar bedöms innebära för människors hälsa och miljön. Nollalternativ inte obligatoriskt. Inget godkännande av länsstyrelsen

Särskilda prövningar och tillstånd Vid särskilda prövningar enligt miljöbalkens 9:e (miljöfarlig verksamhet) och 11:e (vattenverksam-het) kapitel ska MKB tas fram. Kraven i miljöbalkens 6 kap tillämpas. Detta gäller även tillståndsprövning enligt 7 kapitlet (särskilt skyddade områden).

Skyddsbestämmelser i MB som hanteras i samråd Strandskydd Generellt biotopskydd Åtgärder som väsentligt kan ändra naturmiljön Hanteras i samråd i planeringsprocessen och kan ske samtidigt som samråd sker kring plan och MKB. Samråd ska dokumenteras och redovisas i samråds-redogörelsen. Gäller endast inom område som ska fastställas.

Samråd Formerna för samråd är inte preciserade i lag Innan beslut om betydande miljöpåverkan (BMP) ska samråd ske med direkt berörda, länsstyrelse och kommuner (minimum). Om BMP blir samrådskretsen större och även allmänheten ingår. Allmänheten kan uteslutas om det inte är betydande miljöpåverkan (nytt). Genomförda samråd och skriftliga synpunkter ska dokumenteras och redovisas i en samrådsredo-görelse som uppdateras succesivt fram tills att planen kungörs för granskning.

Ej BMP inga alternativa sträckningar

Ej BMP men alt. sträckningar

BMP inga alternativa sträckningar

BMP med alternativa sträckningar

Tillåtlighetsprövade projekt

Åtgärder i MKB och plan MKB är ett beslutsunderlag och ger förslag till åtgärder. I väg/järnvägsplanen redovisas den åtgärd som ska genomföras. Åtgärden redovisas på plankarta.

Samordning med kommunal planering Översiktsplaner ska redovisa riksintressen för väg och järnväg. Väg och järnvägsplaner ska vara förenliga med översiktsplanen. En väg-eller järnvägsplan som i sin helhet ligger inom en detaljplan kan hanteras med ett förenklat förfarande avseende MKB, samråd, kungörande och granskning. MKB måste vara aktuell och uppfylla gällande krav och ska godkännas av länsstyrelsen. .

Infrastrukturbyggaren kan inte avstå från att planlägga enl VL och LBJ om det finns en detaljplan men det kan ske samordnat med den kommunala planeringen. Väg eller järnväg får inte byggas i strid med gällande detaljplan – detaljplan bör ändras innan väg- eller järnvägsplan går till fastställelse.