Tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Existensen föregår essensen!”
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Ledarstilar och gruppdynamik
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Patientsäkerhetsronder
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Socialpsykologi.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Effektivisera med ökad kvalitet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Gruppdynamik Susan A. Wheelan (2010): Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar.
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Christina Nygren-Landgärds
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Samhället och individen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Vad är grupper och roller?
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Tillsammans

”Ända sedan begynnelsen har människor använt sig av arbetsgrupper för att generera nya idéer, få saker gjorda och fostra individer” Susan A Wheelan

Teamarbete Flera förbättringsverktyg förutsätter teamarbete Teamsammansättning Ledningskompetens - mandat att påverka Kunskap om förbättringsområdet/systemet tvärprofessionellt tvärorganisatoriskt Administrativ kompetens

Definition av begrepp ”En grupp är en samling människor som upplever sig ha ett gemensamt mål, ömsesidigt påverkar varandra, är psykologiskt medvetna om varandra och uppfattar sig själva som en grupp” ( Lennéer-Axelsson & Thylefors )

”När en grupp blir ett team händer något enastående ”När en grupp blir ett team händer något enastående. Arbetet känns inte som en börda. Det blir roligt. Medlemmar i högpresterande team känner sig involverade, engagerade och uppskattade” Susan A Wheelan

Gruppens grundläggande behov Gemensamma mål Gemensamma normer Kompletterande personligheter / kompetenser Känna samhörighet Status - tillhöra ”the winning team”

Från grupper till team

Från grupper till team Stadium 1- ”Barndomen” Tillhörighet och trygghet ”Du vet att du ingår i en stadium 1-grupp när ledaren ställer en fråga och ingen svarar. Ledarens ord tycks försvinna in i Bermudatriangeln”

Från grupper till team Stadium 2 ”Tonåren” Opposition och konflikt ”Du vet att du ingår i en Stadium 2-grupp när tanken på att gå till ett teammöte får dig att må illa”

Från grupper till team Stadium 3 ”Ung vuxen” Tillit och struktur ”Du vet att du ingår i en stadium 3-grupp när gruppmedlemmar som tidigare gjorde dig vansinnig börjar få dig att le”

Från grupp till team Stadium 4 ”Vuxen” Arbete och produktivitet ”Du vet att du ingår i en stadium 4-grupp när du längtar till teammötet därför att det är uppmuntrande, roligt, viktigt och får dig att känna dig vuxen”

Och sedan? ”Vad gör man då, vad ska man hitta på, Vad ska man göra när kojan är klar?” Mamma Mu Nya mål och uppgifter Arbetsrotation Kreativa övningar

Roller

Roller Formella – Informella

Normer Underförstådda förväntningar och regler i en social gemenskap. Utvecklas i alla grupper. Vilka normer finns på Din arbetsplats?

Sanktion Bestraffning Reaktion på det som bryter mot gruppens normer Kan vara t.ex. utfrysning, sämre villkor eller ironiska kommentarer. Vad har Du för erfarenheter?

Mål och mening ”Nä, det är kamp för samma framtid och tron på samma mål som gör att man kan säga vi hör ihop” Ur ”Ingenting förändras av sig själv” Hoola Bandoola Band Bild: Anna-Karin Elde

Mål och kvalitetssäkring Gemensamma mål på gruppnivå Gemensam kvalitetssäkring med standardprogram, checklistor och utvärdering Gör det lätt att göra rätt!

Ledningens engagemang Någon måste äga processen, följa resultaten och efterfråga innovationer och förbättringar

…men också stå upp för verksamheten och ge den sitt stöd! Se till att det finns tid till förbättringsarbetet. Med andra ord- Hålla i och hålla ut!

Ledarens utmaning vid förbättringsarbete Det är gruppen som har lösningen- Du kan bara kratta arenan! Christine Radell Sören Kirkegaard

Att ta och få ansvar Gör det tydligt vad som förväntas av respektive funktion/person Professionernas maktkamp Hur tar vi vara på goda idéer? Hur ger vi feedback när det går bra och när det går fel?

Uppdraget ”Outtalade önskningar blir sällan uppfyllda” Kräv syfte och mål av ledningen!

Samarbetet i gruppen Vad vill jag förändra hos mig själv för att gruppen ska fungera bättre? Vad vill jag att vi gemensamt förändrar i gruppens sätt att fungera? Efter ”En plats i stolen” av Thomas Sewerin

Förändringskurvan Förändringskurvan I förändringar som kräver mycket av de inblandade och som kräver anpassning till nya situationer tenderar man att följa ett visst utvecklingsmönster: Förnekelse Detta berör inte mig så varför bry sig! Ilska Oro Apati Sorg Acceptans Förhandling Omställning Uppslutning Ni har tagit helt fel och har inte fattat något om vad vi gör. Hur ser framtiden ut? Får jag behålla mitt jobb? Jag orkar inte engagera mig och jag kan ändå inte påverka något. Det är förfärligt att vi inte får fortsätta som förr. Har vi verkligen varit så dåliga? OK, nu är det som det är. Vi får göra det bästa av situationen. ”What’s in it for me (and all of us) ?” Sätter nya mål ”Let’s go!”

”Om nå´t ska brinna krävs det eld. För ingenting förändras av sig själv.” Hoola Bandoola Band

Läs mer! Susan A Wheelan; ”Att skapa effektiva team” Studentlitteratur 2010