VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningssituation = en (mikro)organisation ? “Begreppet organisation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Ledarskap och arbetsliv
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Arbetsplan för skolbiblioteket
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Ledning och förståelse
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ramverk för patientmedverkan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff fritidshem
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningssituation = en (mikro)organisation ? “Begreppet organisation beskriver en handlings-, kommuni- kations- och beteendestruktur mellan människor med olika maktbakgrund” (Leymann & Gustavsson 1990). Organisation = “En grupp människor som systematiskt strävar efter att nå på bestämda mål genom en viss kontroll och regle- ring av människors beteende, och genom att utnyttja olika medel för att nå målet.” (Asp & Peltonen 1991).

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Vuxenundervisning Vuxenundervisning har som utgångspunkt de stude- randes tidigare kunskaper, erfarenheter och värderin- gar; de vuxna har t ex specialkunskaper från yrkesliv, fackligt arbete, föräldraskap och en livssituation som kan likna lärarens. Men de studerande kan också ha andra och svåra erfarenheter som fordrar särskild kunskap för läraren att hantera. Höghielm (1985)

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 A. Laatu sisältönä (mitä?) 56 % A1. Opettaja osaa asiansa (asiantuntijuus) 23% A2. Sisällön sopeuttaminen oppijoiden tason ja tarpeiden mukaan 22% A3. Tietojen ja taitojen ajanmukaisuus/-kohtaisuus 3% A4. Opitun sisällön hyödyntäminen - yksilö, yhteisö tai yhteiskunta 7% B. Laatu toimintana - muotona (miten?) 42% B1. Monipuoliset ja joustavat opetusmenetelmät 10% B2. Opetus joustavaa ja yksilöllistä 5% B3. Tilat, välineet ja varusteet tarkoituksenmukaiset 5% B4. Toimiva palaute- ja arviointijärjestelmä 2% B5. Opiskelijoiden innostaminen ja aktivoiminen 15% B6. Suunnittelu/tavoitteiden määrittely opisk. taso huomioiden 5% Cl. Opiskelijoiden oma vastuu opetuksen laadun luomisessa (mielenkiinto, motivaatio) 2% Aikuisopiskelijoiden käsitys - mitä on laatu opetuksessa ? 419 aikuisopiskelijaa UPPGIFT 4A

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ? TEKNIK Att systematiskt utnyttja praktisk kunskap om inlärnings/undervisnings- processen i syfte att i alla tänkbara situationer och sammanhang optimera inlärningen hos den studerande Lärarens inneboende förmåga att mobilisera sin personlighet (intuition, kreativitet, fantasi m.m.) för att i ett möte med andra människor bearbeta (inspirera, motivera, stimulera) ett levande material KONST UPPGIFT 4B

Innehåll VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningsprocesser 1 Läraren Stude rande A. Kunskapsutdelning B. Styrning Läraren kontroller och styr med hela sin auktoritet Innehåll Läraren Stude rande Läraren hänvisar till experter, teorier eller fakta utanför situationen UPPGIFT 4C Niinistö 1984

Innehåll VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningsprocesser 2 Läraren Stude rande C. Handledning D. Dialog Läraren presenterar material, motiverar och entusiasmerar den studerande att sätta sig in iinnehållet Innehåll Läraren Stude rande En reaktiv och interaktiv process där läraren tar hänsyn till den studerandes synpunkter, åsikter, erfarenheter UPPGIFT 4C Niinistö 1984

Innehåll VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningsprocesser 3 Läraren Stude rande E. Exemplifiering F. Koordinering Läraren demonstrerar, exemp- lifierar, sätter processen igång -lärare och studerande fungerar sida vid sida Innehåll Läraren Stude rande Läraren styr in till diskussion, argumentation, lärarens roll tidvis aktiv-passiv Stude rande Stude rande Stude rande UPPGIFT 4C Niinistö 1984

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 MÅL Planering Undervisning Utvärdering Slå fast kriterier- na för prestatio- nerna KONKRETISERA Förutsättningar ProcessUtfall Undervisning verksamhet utgående från målen kriterierna Mätning av resultaten Undervisning = målstyrd verksamhet METOD RESULTAT

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Innehåller de olika ingredienserna i rätta proportioner Är tillredd av färska ingredienser Är tillredd med tid och eftertanke Kryddorna framhäver råvarans karaktär Serveras i lagom stor portioner Ser aptitretande ut Är mättande men inte för tungsmält Avnjuts i stämningsfull atmosfär och miljö Tilltalar den vuxna smaken Ger mersmak En god middag på en trevlig restaurang

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Relationen mellan innehåll - metod - arbetssätt samt teori-praktik är noggrant övervägt Innehållet är aktuellt och uppdaterat Noggrann planering utgående från de studerandes behov och förutsättningar Studiematerial och användning av hjälpmedel är relaterad till innehållet och dess karaktär Innehållet är strukturerat och genomgången periodiserad på ett meningsfullt sätt Materialet och användning av hjälpmedel ger ett intresseväckande intryck Förhållandet innehåll-tid beaktar den vuxnes inlärningsförutsättningar och livssituation Mötet med de vuxna sker i en trygg och stimulerande miljö Undervisningen och studieaktiviteterna är planerade utgående från de vuxnas intressen Stimulerar att fortsätta God vuxenundervisning

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Några tankar om undervisning och inlärning Undervisning och inlärning handlar om en och samma process betraktad ur två olika perspektiv - inlärning som resultat av aktivitet/verksamhet, samarbete Under processen sker inlärning hos båda parterna Läraren kan inte överföra kunskap, utan endast stöda utvecklingen av den redan existerande förståelsen hos den studerande Varje person är en expert - åtminstone gällande sitt eget liv - och allas expertis borde utnyttjas under processens gång Undervisning = att organisera utvecklande aktivitet eller verksam- het för att den studerande skall få möjlighet att utvidga sitt erfaren- hetsfält och pröva sina egna uppfattningar T. Järvilehto 1998 i ett e-post meddelande

VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Vuxenpedagogiska undervisningsideal undervisningen skall utgå från kursdeltagarnas livserfarenheter undervisningen skall utveckla individerna socialt undervisningen skall vara problemorienterad man skall använda sig av tekniker som baserar sig på erfarenhetsutbyte kursdeltagarna skall ha ett påtagligt inflytande på kursplanering och genomförande av undervisningen utvärderingen skall utgöras av en ömsesidig (lärare-kursdeltagare) mätning av kursinnehåll och uppläggning. Höghielm (1995)