B ORSA en framtidens kommun? 2009 11 pog *connectedthinking PwC.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
En introduktion till SEB Way
Konsten att leda sig själv
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Mattis Bergquist
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
VISION - PASSION - ACTION
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Skriva noveller.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Nationella klusterkonferensen 2012 Innovativa kluster som verktyg i smart specialisering, Maria Lindqvist Senior Research Fellow, Nordregio.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Local co-operation - achieving results Maria Gardfjell, First Vice Mayor, City Council Björn Sigurdson, Climate Change Strategist, Executive Office to.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Geografi / samhällskunskap
När besökarna själva får berätta
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Effektkarta för extern webbplats
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Presentationens avskrift:

b ORSA en framtidens kommun? pog *connectedthinking PwC

Cities of the Future Search for: Cities of the Futurewww.pwc.com PwC

Cities of the Future – Components! PwC Cities of the future - global competition, local leadership* Vision Leadership Brand Social Intelligence Finance Intellectual Capital Social Capital Participation and political Capital Culture and Leisure Capital Environmental Capital Infrastructure Capital ICT Capital Own Value Benchmark Best In Class 2 Actual situation SWOT Position Best option Trends Challenges Strategic Agenda Ideas Process innovation and implementation Penta Helix Story telling Assessment Tool Strategic DevelopmentThe CoF Report City intelligence Vision Branding Leadership

Cities of the Future – Självskattningsverktyg. PwC Cities of the future - global competition, local leadership* Vision Leadership Brand Social Intelligence Finance Intellectual Capital Social Capital Participation and political Capital Culture and Leisure Capital Environmental Capital Infrastructure Capital Own Value Benchmark Best In Class ICT Democratic Capital Social Capital Human Capital Intellectual capital

PricewaterhouseCoopers Source. K.North Intelligent eller ignorant kommun?

PricewaterhouseCoopers Measurement tools 6 Performance - Policy “Dreaming” city Intelligent City: A City of the future “Gambling” city “Ignorant” city The results of the tool, coupled with further analysis could give the city an idea of where it stands in relation to being or becoming a CoF and to chart its path towards becoming a CoF ? ? Var finns ORSA idag, i morgon?

PricewaterhouseCoopers Cities of the future - global competition, local leadership* PwC Vem ska älska ORSA om fem och tio år?

PricewaterhouseCoopers Cities of the future - global competition, local leadership* PwC Vi tror att det är fråga om… Spaning Vision Mission Passion Innovation Värderingar Ledarskap För att sticka ut, skapa uppmärksam het genom attraktion och varumärke!

PricewaterhouseCoopers Spaning Omvärld – det runt om kring oss Analys – samband och slutsatser Spaning är en metod men också en attityd Spaning är att identifiera trender och tendenser Spaning kommer att ge både mentalt och faktiskt försprång

PricewaterhouseCoopers Mega trends effecting the strategic agenda in cities of the future:  Competition (Mega)  Glocalisation (Global, Local, Regional)  Individualizationn)  Privatization  Transparency (Openness)  Merging  Acceleration (who has the best “engine”)  Hi-Tech (www, E-government) Cities of the future - global competition, local leadership* PwC

PricewaterhouseCoopers Mega trends effecting the strategic agenda in cities of the future:  Urbanization (Urban corridors)  Mobility  Migration (people, money, knowledge …)  Demographic changes  Climate change (Global worming, etc)  Cooperation (national, international – local, central) Cities of the future - global competition, local leadership* PwC

PricewaterhouseCoopers Global Competition… Competition of…  People – citizens, visitors, talented entrepreneurs  Money – consumers, investment and venture capital  Companies – creating jobs for people, adding value to city brand  Events and exhibitions – in the areas of sport, politics and business  Attention – who recognize us? (first…..)  Engagement – participation Creating a city brand that burns..  Historical events, persons (talents..) and city spirit - identity  Today's environment, service, events and spirit for – attractiveness – together with strategic understanding of the future re. stories, feelings and atmosphere. Cities of the future - global competition, local leadership* PwC

PricewaterhouseCoopers Major Challenges for City Leaders External challenges Attractiveness - Brand Economic growth – new arenas  Unemployment - entrepreneurship  Sustainable development energy, land, air, water…  Integration / segregation  Crime, safety and security  Lack of citizen participation  Financial pressure  lack of money  Epidemics, terrorism and catastrophes  Public transport (connectivity)  Ageing (Retired people doubles to (Workforce decrease) Internal challenges  More city intelligence  Recruiting the talents  Improving performance, efficiency and quality  Transparency in corporate reporting  E- government  Decentralisation  Privatisation of service  Corporate governance  Leadership development Cities of the future - global competition, local leadership* PwC

Vision - att drömma drömmen om den goda kommunen, skapa en gestaltning och berättelse – vision – som berör… Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

Mission - att skapa ett nytt ”möjlighetsrum…”, kommunen som möjliggörare - att se längre än till kommungränsen… - att arbete mera och bättre tillsammans Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

Passion - att våga leda en ”dagsopinion” i stället för att försöka följa den… - att gestalta (manifestera) ett nytt lokalt ansvarstagande … - att kombinera mod och ödmjukhet… Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

Ledarskap - att leda ett territorium, se helheten, inte bara en förvaltning, ett bolag el liknande - att kunna ge energi, engagera, beröra och skapa mening…( på både djup och bredd) - att våga lämna den privata komfortzonen, och göra, tänka nytt… Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

PricewaterhouseCoopers På djupet och bredden – samtidigt…. Kommunnytta - koncerntänkande Hängränna Stuprör Delar Helhet

PricewaterhouseCoopers Vad avgör hur det går?? >Förmåga till gemensamt handlande Förtroende Samarbete Ömsesidighet > Förmåga till förändring Öppenhet – högt i tak Nyfikenhet att spana efter nytt Mod - riskvillighet > Ledarskapet (Sivebo) Se upp för spårbundenhet och cermoniella värden (Douglas North m fl)

Ledarskapets laddningar; - Kunskapsmässig (sakkompetens) - Strategisk - Relation - Kommunikation - Emotionella (energi, känsla, passion mm) …utifrån en personlig drivkraft… Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

Värderingar och kultur - Vilka värden är så viktiga för oss så att vi tänker bete oss i linje med dem? - Vilken kultur (anda, stämning eller klimat) vill vi ha i vår kommun och inom organisationen? - Vilka beteende vill vi uppmuntra ? Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

PricewaterhouseCoopers Kultur! Det integrerade handlingsmönster som innefattar tanke, tal och handling samt sättet att närma sig en viss situation, dvs attityd och människans förmåga att lära och överföra detta till kommande generation. ….eller senast anställd personal eller nyanställd ledare…. Källa:Mirriam Webster´s Dictionary Kultur!

Innovation - Att tänka utanför paradigmet, att försöka och våga spela ett annat spel än konkurrenterna… - Skapa prototyper, som en del i en konkret lärprocess – testa i liten skala… Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

PricewaterhouseCoopers Tanke och arbetsmodell Cities of the future 1Omvärldsanalys, t ex SWOT – nuläge 2Visions och målarbete 3 Strategiformulering 4Genomförandeprocess

PricewaterhouseCoopers Proaktiva Vår framtid i våra händer Försöker förutse …förstå, hitta nya infallsvinklar, föreslå, påverka. Våga pröva! Driver! Stark självbild Reaktiva Agerar,bryr mig när jag måste.. Ofta sent ute …tidspress Annan(s) fel….”Offer”..måste vi?! Interaktiva Ständig förändring Snabbt växelspel med omvärld Förutser – scenarier- action-mod ”Online” Inaktiv Stannat upp! Nöjd! Lite självgod Leva på de gamla meriterna… Nostalgi… Lagom räcker…Omvärld inte så intressant…. Försvar, lite introvert.. Hur förhåller Ni Er till A/ Kommunens måldokument B/ Era prioriterade samverkansuppdrag och C/ Att företräda arbetsgivare…

PricewaterhouseCoopers SWOT: EXTERNA faktorer: företagsklimat, service till enskilda och företagare, kommunikationer, expl mark och attraktiva bostadsalternativ,samverkan m andra kommuner etc styrkor hot svagheter möjligheter (utveckling) B) INTERNA faktorer (inom kommunorganisationen) t ex Orsa kommuns “kommunkultur”,utvecklingsintresse, samspel? Vilket ledarskap ser vi? Kommunikationen…Helheten…Framtiden.?! Vad präglar oss i olika avseenden? Reaktiva, proaktiva,inaktiva….?? Cities of the future - global competition, local leadership* PwC

Varumärket – Det som först klickar till… associationen.. Historien - Händelser - Fysiska landmarken – byggnader miljöer - Media - Företag - Personer - Platser - Idrott - Kultur - Stämning - Känslor - Budskap Cities of the Future - Global Competition, Local Leadership PwC

PricewaterhouseCoopers Cities of the future - global competition, local leadership* PwC Då-tids kommunenFramtidskommunen Historien en belastning och framtiden bakom sig… Historien som tillgång, men i ny förpackning och med en ny berörande visionär berättelse (story) – framtid! Barn, skola, vård & omsorg (BSVO) är kärnverksamhet BSVO= förutsättning. Varumärke, upplevelse, arrangemang och attraktion är kärnverksamhet Produktionsapparat, värdeproducent, utförare (hälst allt…) Servicearrangör, beställare & mäklare - ”värdeinnovatör” Tänker ut och skriver visioner, Drömmer… Lever ut, förverkligar visioner och drömmar Kommunal särart – fokus på det som skiljer sektorer Kommunal ”samart” – fokus på det som förenar sektorer Lyssnar och följer mer än leder – begär behörighet Lyssnar och leder, blir efterföljd – får legitimitet Fokus på interna processer – Intern kontroll Fokus på interna och externa processer & omvärld – Extern kontroll

PricewaterhouseCoopers Cities of the future - global competition, local leadership* PwC Då-tids kommunenFramtidskommunen Dialog utan slutDialog som leder till beslut Utbildar för (livslång) anställningUtbildar för anställning och entreprenörskap och livslångt lärande Utveckling stavas USCH…Utveckling stavas RISK!! Olikhet är hotOlikhet är möjlighet Stel organisation med administrativt ledarskap Levande organism med territoriellt ledarskap Stannar hemma och kultiverar gamla impulser Reser ut i världen – ger och får nya impulser Styr genom regler och principerStyr genom visioner och värderingar Enkel och endimensionell verklighetKomplex och flerdimensionell verklighet

PricewaterhouseCoopers Cities of the future - global competition, local leadership* PwC Då-tids kommunenFramtidskommunen Avskräcker talanger, kapital och företagAttraherar talanger, kapital och företag Bygger staket och vindskyddBygger broar och väderkvarnar Vill tysta ner, mörkar i mediaTransparens - Kommunicerar, utnyttjar alla media strategiskt

PricewaterhouseCoopers Cities of the Future – a Strategic Approach  Behöver sträcka ut blicken och tänka nytt för att inse den globala konkurrensen – Social intelligence. (Omvärlden som strategisk resurs)  Morgondagens kärnverksamhet är ”Festetik” - Funktionalitet, Etik och Estetik – tillsammans med upplevelse och attraktion. (Inte barn, skola & omsorg.)  Behöver ett ledarskap som fokuserar på territoriet inte kommunorganisationen.  Behöver hjälp med gestaltningen av visionen inom urban planning, zoning and building themes.  Finna harmonisk gestaltning för egen byggnation – koncernperspektiv.  Monumentala byggnader som innehåller, kultur, konst, idrott och ”event” kan ladda kommunala varumärken positivt - strategisk resurs.  Behöver ny ytor för dialog, gemenskap och idéutveckling som skapar tillväxt – där alla samhällssektorer alla generationer kan delta - Yta för möjliggörande och byggande av socialt kapital  Hur hittar vi bron mellan landsbygd och stadskärna – den nya lyxen – (tystnad, utrymme, stjärnljus, mörker, vatten etc….)  Behöver helt nya saker för framtidens äldre och studenter - arbete och fritid i ett….  Behöver sticka ut, märkas och göra skillnad – arkitektur, funktionella landmarks  Behöver en ny story som berör all inblandade, och de som skall blandas in  ÖKA förnyelsetempot!!! Cities of the future - global competition, local leadership* PwC