Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

När besökarna själva får berätta

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "När besökarna själva får berätta"— Presentationens avskrift:

1 När besökarna själva får berätta
Som inledning till eftermiddagen som kommer att handlar om utvecklingen inom natur- och ekoturism, så tittar vi närmare på vad målgruppen, den globala resenären, tänker om Sverige och vår natur. Resultaten bygger dels på VisitSwedens Målgruppsanalys 2015, men även andra källor där målgruppen kommer till tals.

2 Den svenska naturen

3 Den svenska naturen De två starkaste associationerna till Sverige i vår varumärkesundersökning är att vi har en vacker natur och en orörd natur som är tillgänglig för alla. Detta att vi har en unik och orörd natur som är tillgänglig för alla, har också visat sig vara en av de saker som starkast driver intresset för att besöka Sverige på semestern.

4 Den svenska naturen Men det här gäller även för flera andra länder! Bl a dessa associeras faktiskt i ännu högre utsträckning till dessa värden, och det är viktigt att hålla i minnet.

5 ”Big data” visar oss vad man söker på…

6 ”Big data” visar oss vad man söker på…
Nästan hälften (44%) av alla sökningar på Google om Sverige + turism från våra internationella marknader handlar om ”outdoor activities” ! (Leisure and entertainment: Beaches, Boating, Entertainment parks, Gambling, Leisure Activities, Nightlife, Shopping, Spa, Special Events Culture: Historical sites, Local gastronomy, Local people, Museums, Performing arts, UNESCO Outdoor activities: Adventure and Extreme, Diving, Fishing, Golf, Hiking, Hunting, Protected Areas, Surfing, Water sports, Winter sports. Target markets: Business, Couples, Family, LGBT, Senior, Youth and Backpackers. Niche markets: Animal watching, City Tourism, Cruises, Language courses, Luxury Tourism, Medical Tourism, Religious Tourism, Sustainable and Rural Tourism.)

7 9 av 10 vill uppleva naturen på sin Sverigeresa…
Oavsett syfte med resan svarar 9 av 10 av våra globala resenärer, att naturen är en viktig del av semesterupplevelsen på deras tänkta Sverigesemester…

8 Detta gjorde besökarna nöjda!
Och naturen nämns ofta som anledning till att man varit nöjd med Sverigesemestern… (Fråga F06: Vänligen beskriv vad som gjorde dig nöjd med semestern? Besökare som gett betyget 4-5 för den senaste semesterresan till Sverige fick denna följdfråga där de skrev in sina svar fritt)

9 Detta gjorde besökarna nöjda!
Och naturen nämns ofta som anledning till att man varit nöjd med Sverigesemestern… (Fråga F06: Vänligen beskriv vad som gjorde dig nöjd med semestern? Besökare som gett betyget 4-5 för den senaste semesterresan till Sverige fick denna följdfråga där de skrev in sina svar fritt)

10 Drivkrafter för att resa på semester till Sverige

11 Drivkraftssegmenten vägleder
För att få ännu mer kunskap om vad vi ska prata om när vi kommunicerar med de globala resenärerna i målgruppen, har vi delat in de globala resenärerna i tre segment som vi kallar drivkraftssegment. Anledningen till benämningen är att indelningen baseras på vad var och en tycker är viktigast med den tänkta Sverigeresan, dvs deras drivkrafter för Sverigebesöket. Vi har tre drivkraftssegment – Nyfikna upptäckare, Aktiva naturälskare och Vardagssmitande livsnjutare.

12 Viktigast på Sverigesemestern.
Totalt på 11 marknader: c:a 36% av de globala resenärerna

13 Viktigast på Sverigesemestern.
Totalt på 11 marknader: c:a 16% av de globala resenärerna

14 Viktigast på Sverigesemestern.
Totalt på 11 marknader: c:a 28 % av de globala resenärerna

15 Går vi djupare ner och frågar om vad de vill göra i Sverige så kan vi se att den mest populära aktiviteten per segment skiljer sig åt…

16 Men trots skillnader så vill ändå nästan samtliga uppleva naturen på sin resa.

17

18 Och vad de vill göra har lite olika fokus….
Och vad för slags naturupplevelse de tänker sig har också lite olika fokus…

19 De flesta vandrare vill ta det lite lugnt…
Avslutningsvis ett exempel från vandring. Vi frågade dem som är intresserade av vandring lite mer om vad det är för slags vandring de tänker sig och fick följande resultat. De aktiva naturälskarna är de som har störst andel intresserade, oavsett typ av vandring, men även bland dem så är faktiskt det vanligaste att man tänker sig en lättare vandring snarare än en tuffare.

20 Slutsatser av de globala resenärernas svar

21 “I liked the combination of culture and nature, visiting museums and walking”   ”It's a beautiful mix of history, scenery and culture with a modern edge” Och till sist, några exempel på alla de kommentarer vi fått in om naturupplevelser från de globala resenärer som varit på semester i Sverige.


Ladda ner ppt "När besökarna själva får berätta"

Liknande presentationer


Google-annonser