Studieavgifter för utländska studenter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Vad gör Svenska institutet med anledning av att studieavgifter införs?
Utbytesstudier information INFÖR ANSÖKAN 1 OKTober-1 NOVember 2012
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Joint Programmes Projektet.
NyA och de gemensamma antagningsprocesserna
Studieavgifter vid Karolinska Institutet
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Göteborgs universitet förnyas
Information om Intresseanmälan till utlandsstudier
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Strategimöte om studieavgifter Lunds universitet / Seminarium med Daniel Guhr: Studieavgifter och positionering Införandet av studieavgifter:
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Avgifter för studenter utanför EES Prefektmöte
Strategimöte om studieavgifter
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Information för förvaltningens personal den 19 februari 2010.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Vad är AkVO? (akademiska virtuella organisationen) UPPGIFT är att: Identifiera grundläggande behörighet för program på avancerad nivå Identifiera motsvarande.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
City of Malmö EU office sedan 1999 Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel Internt 6501
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Sveriges exportstrategi
På väg mot Linnéuniversitetet
Frukostseminarium 8 juni 2017
TRACKIT på Högskolan Väst
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Regionala handlingsplaner
Alumnrelationer vid LNU
Informationsdag Antagningen
Presentationens avskrift:

Studieavgifter för utländska studenter

Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Avgifter för studenter från länder utanför EES Hösten 2011, för grundnivå och avancerad nivå Avgift för alla kurser och program Full kostnadstäckning på lärosätesnivå Takbeloppet sänks 9 miljoner Stipendieprogram Stipendier till kvalificerade studenter, LU hanterar Biståndsländer (12 utvalda), SI hanterar Egna stipendieprogram uppmuntras Fortfarande många frågetecken Antagning, joint programs, Erasmus

Internationella studenter: Dagsläget 75 masterprogram på engelska, högst söktryck 474 kurser på engelska Läsåret 2009/2010 600 nybörjare (free-movers) från länder utanför EES antagna HT09 - Totalt 1000 studenter för läsåret 600 ytterligare nybörjare där ursprungsland är okänt - 1800 inkommande utbytesstudenter Totalt ca 3800 internationella studenter idag

Internationella studenter: 2011 och framåt Ambitionsnivå för 2011: Behålla 2/3 av antalet studenter från länder utanför EES (400 studenter) MÅL om 5 år: 1500 betalande studenter 1500 europeiska studenter 1800 utbytesstudenter Totalt 4 800 internationella studenter om fem år

Registrerade nybörjare på avancerad nivå HT 2009 Okänt: Free-movers utan uppgift om land

Varifrån kommer studenterna? Fördelning av nybörjarstudenter utanför EES på avancerad nivå HT2009 Bilden visar fördelning av antagna utanför EES HT2009, 597 studenter Geografisk prioritering nästa fas: Delar av Asien (Sydkorea, Japan), Ryssland, Turkiet, delar av Latinamerika (Brasilien) Efter 2011: Annorlunda studentgrupp och ökad konkurrens

Vad kommer införandet av studieavgifter att innebära? Ökad konkurrens och differentiering inom Sverige Ett nytt sätt att tänka om utbildning och rekrytering Vi måste samarbeta mer! Inom LU, och mellan LU, kommun och region Lunds universitet måste hitta sin egen modell LUs varumärke: Academic brand – Bra Recruitment brand – Saknas! Mellan universitet kanske ska med då denna riktar sig till alla juridiska fakulteter?

Strategisk plan 2007-2011 Högsta kvalitet i utbildning och forskning VISION Lunds universitet ska tillhöra de absolut främsta bland Europas universitet Fyra strategier: Kvalitetssäkring Gränsöverskridande samverkan Internationalisering Ledarskap, lärarskap och medarbetarskap

Studieavgifter: Ett strategiskt arbetssätt Utgår från den strategiska planen Insatser för kvalitetssäkring och rekrytering ska gynna hela universitetet Samma, eller högre, ambitionsnivå för internationalisering! Likabehandling av studenter Hela universitetet involveras Varken separat organisation eller projekt Nätverk och partners utnyttjas Utveckling av relationer i regioner där Lunds universitet redan är närvarande: Erasmus Mundus, joint programs LERU, U21

Studieavgifter: Ett proaktivt arbetssätt Börja tidigt! – även innan förutsättningarna är kända! Dialog med fakulteter/förvaltning Prioritering av masterprogram, prissättning, resurser, marknadsföring Öppen och transparent process Möten, seminarier, workshops i olika konstellationer Benchmarking och studiebesök

Studieavgifter: Ett kvalitetsinriktat arbetssätt Alla aktiviteter ska vara kvalitetsbaserade Ingen försäljning av utbildning för att finansiera andra aktiviteter Ranking vs kvalitet Intern kvalitetssäkring Svenska masterprojektet – Samarbete mellan Uppsala, Göteborg & Lund Policy och handlingsplan för kvalitetsarbete Bygga på, och förstärka, framgångsfaktorer Skapa ett trovärdigt rekryteringsvarumärke

Prioriterade geografiska områden: I första fasen Mellanöstern Kina Indien Nordamerika delar av Afrika I andra fasen Länder i Asien, t ex Sydkorea, Japan Latinamerika, t ex Brasilien Ryssland Turkiet

Strategisk handlingsplan för arbetet Ett levande dokument, utvecklat i dialog under våren Strategimöten: fem möten december-juni Samordningsgrupper inom förvaltningen Externa experter: Daniel Guhr, Robert Coelen Resor: Bryssel, Dublin, Indien (U21), USA (NAFSA) Presentationer och dokument på hemsida: http://www5.lu.se/anstaelld/forskning-undervisning/studieavgifter

Seminarier med Daniel Guhr: Studieavgifter och positionering Införandet av studieavgifter: Nya förutsättningar, konkurrens och differentiering inom Sverige Kulturförändring inom universitetet behövs Lunds universitet måste hitta sin egen modell ”Do not underprice!” LUs varumärke: Academic brand – Bra Recruitment brand –Saknas! Vad utmärker Lunds universitet? Marknadsföring Alumni: Bästa sättet att rekrytera; internationella studenter är trogna sitt universitet Sociala medier: ”Be there!” LUs hemsida: För mycket text, trovärdiga berättelser behövs

Nya funktioner inom LU Styrelsen har avsatt 10 miljoner De flesta funktionerna är tillfälliga i utvecklingsfasen Samordning Marknadsföring/rekrytering Alumni Partnerforum (agenter och andra försäljningskanaler) Strategier Ladok Ekonomi Fundraising Mottagande/Service Anpassning av system Koordinering av mässor Prissättning, resursfördelning

Pågående arbete Marknadsföring och rekrytering Prissättning Uppdrag och resursfördelning Antagningsprocess Hantering av stipendier

Arbete i tre faser 1. Potentiella (prospective) studenter - September 2010 2. Nuvarande (current) studenter - Januari 2011 3. Alumni - Maj 2011 Arbetet görs i en nätverksorganisation inom förvaltningen, där samtliga sektioner, fakulteter och institutioner är involverade.

Marknadsföring och rekrytering – Fas ett (potentiella studenter) Fokusgruppstudier, intervjuer och student-, lärar- och LU-profilering Nyckelord för rekryteringsvarumärket (även för LUs gemensamma varumärke) Broschyr för masterprogram Inspirationsbroschyr Revidering av all programinformation i databasen LUBAS Utveckling av programspecifik marknadsföring Nya hemsidor på engelska Planering av mässor Kartläggning av partneruniversitet

Marknadsföring och rekrytering – Fas ett, forts. Kartläggning av viktiga studentportaler Alumnikontakter för att kartlägga karriärmöjligheter och identifiering av varumärket Marknadsstrategi: Fokus på betalande studenter, men materialet riktar sig även till europeiska studenter Säkerställande av URL Testkurs vid LU Foton och videoinslag

Prissättning Full kostnadstäckning och marknadspris: Signal om värdet på utbildningen (för samtliga studenter) Lika fel att sätta för lågt som för högt pris Principer för prissättning: Intern ersättning vid LU(“prislappar”) Påslag för specificerade extra kostnader för målgruppen Kostnader som tillkommer beroende på fakulteternas önskemål om kvalitetshöjande åtgärder, eller högre summa för avsättning till t ex stipendier. Jämförelse av föreslagna priser inom LU och med omvärlden

Uppdrag och resursfördelning Önskemål från områdena, om platser för betalande studenter Totalt 191 hst för HT2011 Överproduktion: Områdena får ersättning i efterhand Underproduktion 2011: Ingen återbetalning, men sänkt uppdrag 2012 Risk Om inga betalande studenter kommer HT2011: 12 milj Hanteras på gemensam nivå (prioritering av gemensamt myndighetskapital)

Vad krävs? Snabbare antagningsprocess: Löpande antagning Första urval klart 20 mars Bostadsgaranti till betalande studenter

Ny antagningsprocess 1 dec 15 jan 1 feb 20 mar LÖPANDE ANTAGNING Ansökan öppnar Sista dag att söka Sista dag för kompl. Antagnings- besked 1 dec 15 jan 1 feb 20 mar Urval av talanger Urval stipendier Antagnings- besked Urval rest. stud. stipendier Antagnings-besked LÖPANDE ANTAGNING

Stipendier och fundraising Eget stipendieprogram vid LU: Rekrytering av fundraiser Hantering av stipendier Förslag: 75 % av stipendierna hanteras direkt av områdena 25% reserveras för särskilda satsningar Frågor kvarstår: Många delstipendier? Fördelning av antal stipendier eller stipendiesumma? För hela utbildningen eller för prestation? Negativt att rikta mot särskilda program?

Lärdomar och reflektioner Allas ansvar Integrerad del av universitetets strategi Ökat behov av dialog mellan utbildningsdepartementet och universitet Ingen tydlig övergripande nationell strategi för internationalisering Sverige som studiedestination Europa, Norden, Skandinavien, Öresund, Lund? Allt?

Lärdomar och reflektioner Fyra år sedan en omfattande högskolereform Unika och innovativa program Kan bli en kvalitetsreform! Massor av utmaningar – Massor av möjligheter

www.lu.se