Rudbeck - en utvecklingsresa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att skriva sig till läsning
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Högskoleförberedelse
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till ESF:s seminarium
Läroplansnätverk förskola
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Elevledda utvecklingssamtal
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Välkommen till Braås skola
Skolutveckling via digitala medier
Utmaningar i arbetet med BfL
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Läroplansträff Välkomna!.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Att synliggöra det synliga lärandet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Presentationens avskrift:

Rudbeck - en utvecklingsresa Skolforum 2014-10-27 Rudbeck - en utvecklingsresa

Jeanette Fry, rektor @FryJeanette Annika Westin, rektor @AnnikaWestin Peter Sandberg, lärare, samtalsledare @magistsandberg Anna Oldner Bengtsson, lärare, samtalsledare @AnnaOldner

Bakgrund Lärarinitiativ Långsiktig satsning Hela skolan (alla rektorer alla lärare) Utbildning av samtalsledare - BFL och att leda förändringsarbete Föreläsare och studiebesök BFL-träff var 4:e vecka. Nya grupper efter halva tiden. Samtalsledarträff mellan varje BFL-träff Rektor delaktig AWE och JFR – 2 min Jfr första 4 Sedan awe

Resultat Det samtalas om undervisning och lärande Upplevd förbättring av egen förmåga utifrån strategierna Ökad elevaktivitet i klassrummen Öppnare klassrum Högre medvetenhet hos elever och lärare Betyg? AWE och JFR – 2 min Jfr första tre Awe sista

Hur har BFL utvecklat mig som lärare? Planering och genomförande tillsammans med eleverna. ANSVAR RESPONS DELAKTIG- HET Högre kvalitet på det som bedöms. Det flerstämmiga klassrummet. MEDVETEN- HET UTVECKLING 2 min Medvetna lärare skapar medvetna elever och vice versa. Bevis på lärande utvecklar lärare.

Lärdomar Långsiktighet – förändringar tar tid Organisation, förutsättningar, mål, utvärdering Skolledningen måste äga förhållningssättet Från metod till förhållningssätt Styrning vs frihet Hur mycket utveckling samtidigt? Hur har det påverkat elevernas lärande? AWE och JFR – 5 min Awe första 4

Var står vi nu? Hur går vi vidare? Eleverna är delaktiga i planeringen av kursen. ANSVAR RESPONS DELAKTIG- HET Eleverna arbetar med kamratrespons. No hands up. Alla kommer till tals. MEDVETEN- HET UTVECKLING Eleverna reflekterar över sitt eget lärande. Återkoppling ges flera gånger på samma uppgift 1 min nulägesrapport

1:1 2 min 1:1-lösningar Förslag presenteras digitalt och delas med läraren och klassen. Eleverna är delaktiga i planeringen av kursen. Respons ges digitalt och kan sparas och bearbetas. Eleven väljer själv ”språk” för att visa sin kunskap: ord, bild, ljud, film. Eleverna arbetar med kamratrespons. No hands up. Alla kommer till tals. 1:1 Eleverna reflekterar över sitt eget lärande. Återkoppling ges flera gånger på samma uppgift 2 min 1:1-lösningar Eleven återkopplar på filmen av det egna framträdandet. Uppgifter delas med läraren via Drive. Feedback ges löpande.