Ett rehabiliterande synsätt för alla -eller vad ökad delaktighet kan skapa! Mötet i hemmet 15-16 november 2007 Christine Tell Rehabiliteringsutvecklare Östhammars kommun 0173 - 86 457 christine.tell@osthammar.se
Ett rehabiliterande synsätt för alla Program: Östhammars kommun Bakgrund Målsättning Metoder Resultaten Frågestund Christine Tell Monica Söderström
Östhammars kommun 21 400 invånare 5 tätorter 7543 öar Totala ytan är 2790 km2 där ca hälften är sjöar, hav och fjärdar
Socialnämnden Vård och Omsorg 1000 brukare 600 medarbetare Hemsjukvården i kommunen 8 särskilda boenden för 275 personer 6 Hemtjänstgrupper, 437 ärenden
Utveckla det rehabiliterande förhållningssättet Rehabutv uppdrag att utveckla det rehabiliterande förhållningsättet i VoO verksamheter socialnämndens uppdrag att
Det viktiga det vi gör varje dag
De förstår inte hur det är! De gör inte som vi säger! De förstår inte hur det är!
vara delaktig i sitt liv behålla vanor och intressen
göra det man klarar
Mål Att det rehabiliterande förhållningssättet blir ett prioriterat arbetssätt som används i det praktiska vardagsarbetet Att rutiner och arbetssätt genomsyras av det rehabiliterande förhållningssättet
Vad betyder ett rehabiliterande förhållningssätt för dig? En gemensam värdegrund
Rehabiliterande förhållningssätt betyder att vi; Uppmuntrar att göra det du klarar själv Vi stödjer dig i det du inte klarar själv och vi utför sysslorna tillsammans med dig utifrån dina förutsättningar Vi motiverar och uppmuntrar dig till att göra egna val, stödjer dig till att behålla dina intressen, vanor och ansvar för din vardag
Varför ändra praxis? Medveten om ett behov att ändra Intresse för att leta idéer Värdera idéerna - en vinst, att ändra sig Välja att förändra!
Reflekterat och integrerat Organisatoriskt lärande Reflekterat och integrerat lärande Kompetens Lärande i utbildning Lärande i arbete Individuellt lärande Mål; Medveten om sitt arbetssätt Ser ett behov att ändra förhållningssätt/rutiner
Lärande i utbildning Lärande i utbildning
Lärande i praxis Lärande i praxis
Individuellt lärande Individuellt lärande
Organisatoriskt lärande
Reflekterat och integrerat Organisatoriskt lärande Reflekterat och integrerat lärande Kompetens Lärande i utbildning Lärande i praxis Individuellt lärande Den ökade eller tydliggjorda kompetensen möjliggör val att förändra arbetssätt
Bästa metod att lära sig? Flera metoder samtidigt Göra efter förebild Agendan hämtad i vardagens möte Påminnelser Besök på arbetsplatsen
Rehabiliteringsombud 1-2 i varje arbetsgrupp fortbildats till studiecirkelledare Arbetsterapeut, sjuksköterska sjukgymnast fortbildats i sin roll som handledare
Rehabiliteringsombudens fortbildningen har byggt på verksamhetsintegrerat lärande Föreläsning var tredje vecka Hemuppgift Träff på orten mellan varje föreläsning
Nya rehabiliteringsombud redo för studieciklarna!
Åtagande för rehabiliteringsombud: Som rehabiliteringsombud ska du handleda dina kollegor, inspirera och verka för att arbetsmetoder med ett rehabiliterande förhållningssätt används på din arbetsplats
Studiecirkel: Grundomgång Uppföljningsträff 1 g/termin
Grundlag i arbetsgruppen Uppföljning varje arbetsplatsträff
CD1:s grundlagar Utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt Vi ger de boende trygghet genom att vara närvarande, t.ex. sitter med vid måltider och fika. Vi ger delaktighet och valfrihet utifrån förmåga t.ex. genom att fråga vilka kläder/vilket pålägg man vill ha. Vi pratar inte över huvudet på de boende.
Handledarutbildning för SJG AT SSK Ämnet: Handledning i rehabiliterande förhållningssätt och omvårdnad Strukturerade mötesformer med kontaktmanna träffar, ärendeträffar och biståndsmöten
Resultaten
Valmöjligheter och delaktighet Intressen och tidigare vanor Enkät oktober 2005 juni 2006 och oktober 2007 Valmöjligheter och delaktighet Intressen och tidigare vanor Utföra tillsammans Alltid Aldrig
Valmöjligheter Frågar du de boende som inte kan bre sina smörgåsar själv om vilket slags bröd och pålägg de vill ha? ____X_____X________________________ Ger du de boende möjlighet att välja tidpunkt eller dag, när du ska stödja dem att duscha? ____X____X_________________________
Intressen Vet du vilka intressen de boende haft tidigare i livet? _______X___X____________________________ Finns en planering för hur de boendes intressen tillgodoses? ___________X___X________________________
Mätmetoder AT SJG ADL-trappan GMF EQ5D Hemtjänsttimmar/antal besök före och efter insats
Rehabiliteringsombuden Roligare att jobba Bekräftat att man gör rätt Visste inte att det gick att lära sig mer
Exempel på förändringar i arbetsgrupperna Arbetsfördelning – minskad stress, ökad effektivitet och välbefinnande
Aktivitetsansvar Kontaktmannatid
Kafferep med sång monica
Astrids val av klänning
Framgångsfaktorer ”Massiv” insats med flera metoder Rehabiliteringsutvecklare i ledningsteamet En enhetschef som skapar möjligheter och motiverar personalen Handledare och uppföljningar Två rehabiliteringsombud i arbetsgruppen
Rehabiliterande förhållningssätt - det handlar om tanken Bygger på ett reflekterande och individinriktat bemötande De små förändringarna i hur man arbetar är de viktiga Kostar inte mer pengar men ökar den enskildes livskvalitet
Äldre i Östhammars kommun har i dag Ökade valmöjligheter Ökad delaktighet Fler bibehållna intressen och tidigare vanor =en ökad värdighet i vardagen