ICDP/Vägledande samspel Britt-Inger Olsson
Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon hjälpa andra Sören Kierkegaard
Vägledande samspel Respekt för barnet Barnet är en person, ett subjelt Barnets rätt till liv och utveckling All utveckling sker i samspel med andra människor
Tre dialoger Åtta samspel Reglerande dialog Meningsskapande dialog Emotionell dialog
Emotionell dialog Bygger på teorier som: Anknytningsteorier Självteorier Affektteorier
Bemötande Se Möta Bekräfta Förstå Acceptera Erkänna
Gyllne ögonblick Tänk på ett gyllne ögonblick från ert arbete eller privatliv. Prata med varandra
Vilka redskap behöver vi utveckla? Lyhördhet Mentalisering Hur utvecklar vi mentalisering i våra verksamheter?
Lyhördhet Närvaro Empatiskt förhållningssätt Affektreglering
Att lyssna med empati
Att lyssna med empati Lyssna med hela vårt väsen Lyssna efter känslor och behov Innan du erbjuder råd-fråga Lyssna till vad människor behöver snarare än vad de tänker om dig
Mentalisering och ICDP Mentalisering är att uppfatta andras känslor andras uppmärksamhet andras avsikter andras kunskap den egna inre världen Peter Fonagy
ICDP handlar om förmågan att uppfatta och tolka barnets: Ansiktsuttryck Kroppspråk och gester Tillstånd och initiativ Att svara sensitivt på dessa uttryck – intoning Detta kräver en medvetenhet Om den egna upplevelsen och rollen
Omdefinition av barnet/eleven/kollegan Hur jag tänker om barnet/eleven/kollegan Hur jag pratar om barnet/eleven/kollegan Påverkar min bild av eleven och elevens bild av sig själv
Anknytningsmönster John Bowlby Trygg anknytning Otrygg/undvikande anknytning Ambivalent/unvikande anknytning Desorganiserad anknytning Vilket anknytningsmönster bär du med dig och hur aktiveras det i samspelet med barnet/eleven?
Emotioner – affekt -känsla Känslor som: Informationssystem Motivationssystem Kommunikationssystem Barnet föds med nio grundläggande affekter
Härbärgera känslor Identifiera känslor Intona känslor Uttrycka känslor- expressivitet Härbärgera känslor
Meningsskapande dialog Sociokulturellt perspektiv ”För att förklara de högst komplexa formerna av mänskligt medvetande behöver man titta bortom den mänskliga organismen. Vi kan inte söka efter medvetandets ursprung och människans olika kategorier av beteende inuti människans hjärna eller i själens djup utan i de yttre livsbetingelserna Luria Hur skapar vi goda förutsättningar för lärande? Meningsskapande kommunikation Gemensam uppmärksamhet – dela fokus
Sociokulturellt perspektiv Inom den sociokulturella traditionen betraktar man diagnoser som språkliga kategorier som söker beskriva en verklighet som alltid är mer mångfacetterad och komplex än de ord vi använder. Hjörne och Säljö
Pannloben viktig funktion Spegelneuroner Exekutiva funktioner
Forskning Samband mellan den växande hjärnan och kvalitet på anknytning Litteratur: Gerhardt Kärlekens roll Klingberg: Den lärande hjärnan
Struktur i samtalet 1. Vad vill du prata om? Hur ska vi använda den här tiden? 2. Vad handlar det om specifikt? Utforska mål-framtid 3. Möjligheter och perspektiv Vad kan leda till målet? Utforska utvecklingspotential 4. Handlingsplan och lärande vad kan vi göra här och nu. Vad Vem När? Börja agera
Övning i empati Hur kan jag utveckla ett empatiskt förhållningssätt? Coaching två och två Analysera Ge feedback Vad tar jag med mig?
Ge inte råd – Spara guldägg Jämbördig relation - Den andre blir beroende vid rådgivning. Ger ofta råd för att själv vara duktig, personen blir objekt Att hitta lösningar själv skapar en inre motivation Det man fokuserar på växer Fokusera på möjligheter, förmågor och utveckling
Icke dömande närvaro Närvaro är en resa i följsamhet. Ingår i den meningsskapande dialogen När du hör nyckelord-lägg tillbaka till samtalspartnern. T. ex. jag hörde att du sa: ”Avgörande” – Vad menar du då? Ge akt på kroppsspråk säg t.ex. ” När du berättar om den uppgiften lyser dina ögon”. Notera och spegla förändringar Försiktig med tolkning
Kraftfulla frågor – öppna frågor Tänk utvecklingspotential Observera istället för att tolka ex. Jag har märkt att du är undvikande Jag har lagt märke till att när vi kommer till handlingsplanen byter du ämne.
Reglerande dialog Att ta eget ansvar Självreglering -att koncentrera sig och reglera sig själv Styra sig själv och hålla undan störande impulser Rikta handlande mot ett mål Hålla kvar uppmärksamhet och hålla fokus med stöd av arbetsminne
Kognitiv psykologi Våra tankar påverkar våra Känslor och beteende Anknytningspsykologi Österländsk filosofi l
Kognitiv triad Känsla Tanke Beteende
Sokratiska frågor När hände det? Vad tänkte du på när du var i den situationen? Var var du? Vad höll du på med? Vad betyder det för ditt liv/din framtid? Vad är du rädd ska hända?
Självreglering Utvecklas i det sociala samspelet med viktiga vuxna Genom samspel och yttre språk utveckla ett inre språkligt tänkande som vägleder ens handlande och förmåga att hålla fokus. Självreglering utvecklas genom att pedagogen ställer frågor, utforskar tänkande och är nyfiken Hur man samspelar med eleven
Föräldern som vägledare Om föräldern kommunicerar mycket med tillsägelser och inte dialog- Vad innebär det för självreglering?
Skapa självinsikt Processfrågor Öppna frågor Finns det ett annat När sätt att se på saken? Vad Hur tänker du då? Hur Vilka konsekvenser? Vem Vad innebär det för dig? Var Om
Vad är ett svårt samtal? Hur tänker vi?
Vilka åtgärder ska vi vidta? Hur tänker vi kring våra känslor. Skapa mening Vad känner vi? Vilka affekter/känslor?
Ett problemfokuserat synsätt Vad är problemet? Vad gör barnet/eleven för fel? Vad gör eleven som inte fungerar? Vad beror det på? Varför gör eleven/barnet så? Har barnet/eleven koncentrationssvårigheter? Är barnet/eleven utredd? Hur länge har det varit problem? Finns det fler problem runt barnet/eleven? Vad säger eleven om det här problemet? Är det problem hemma också?
Lösningsinriktad arbetsmodell När fungerar det lite bättre för barnet/eleven på lektionerna? Vid vilka tillfällen är det inte några problem? Hur är det då istället? Vad gör barnet/eleven då? Vad gör barnet/eleven som inte fungerar? Hur agerar läraren då? Vad säger eleven om de situationerna? Vad behövs för att eleven ska kunna göra mer av det som fungerar? Vad säger eleven själv att han kan göra?
Lösningsfokuserade frågor Vad var det som gjorde att det fungerade då? Vad skulle vara till hjälp för dig just nu? När fungerar det lite bättre? Hur har du lyckats lösa liknande problem förut? Hur gjorde du för att klara av det hela? Vem kan vara till hjälp för dig just nu? Vilka resurser använder du dig av just nu? På vilket sätt är det till hjälp för dig just nu? Antag att jag möter dig om tre månader och du mår bra, vad har hänt?
Att uppmärksamma positiv förändring Vad har blivit bättre? Vad skulle vara första tecknet på att du är på rätt väg? Vid vilka tillfällen är det inte några bekymmer? Vid vilka tillfällen har det fungerat lite bättre? Framtidsfrågor Skalfrågor
Vägledande samspel strävar efter: Förmedling istället för instruktion Att inte bli metod eller expertberoende Lyhört, stödjande och vägledande förhållningssätt Respekt för omsorgsgivarens värderingar och omsorgsrutiner Att utveckla den vuxnes lyhördhet och känslighet för barnets behov och rättigheter Att medvetandegöra omsorgsgivaren om vad barnet behöver för att utvecklas positivt
De sju principerna för att utveckla lyhördhet hos omsorgsgivaren Etablering av tillitsfull kontakt Positiv definition av barnet Aktivera deltagarnas eget samspel i förhållande till samspelstema Uppmuntra och bekräfta positiva sidor i omsorgsgivarens samspel Vägleda och medvetandegöra gott samspel och omsorg Dela erfarenheter i grupper Personlig och inlevelsefull förmedlingsform
Se möjligheter - inte svårigheter
Att se möjligheter i svårigheter Studentlitteratur
Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter Studentlitteratur
Människor i behov av stöd Liber
Utveckling livsvillkor socialisation Liber
Samspel - teori och praktik Liber
Psykologi A Liber
Britt-Inger Olsson mobil: 0762097491 britt-ingerolsson@swipnet.se Webbsida: www.bimopedagog.se