Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
The big 5 1.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Turismens historia kapitel 2.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Kunskapskrav och matriser
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Samhällsvetenskapliga metoder
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Naturvetenskaplig undersökning
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Metod i samhällsvetenskap
Nationer, ideologier och folkmord genom
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Presentationens avskrift:

Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1 Wieland Wermke

Delar av föreläsningen viktiga begrepp 1: kvantitativ empirisk forskning viktiga begrepp 2: teori, operationalisering, variabler, urval viktiga begrepp 3: validitet, reliabilitet, signifikans, relevans enkätkonstruktion univariat statistik 1: tabeller och diagram univariat statistik 2: spridnings- och centralmått

Föreläsningens mål Att kunna… producera egna data av kvantitativ karaktär hitta och använda existerande data för att svara på egna/nya frågor analysera frågorna på ett tillförlitligt sätt, dra plausibla slutsatser för att få “nya kunskaper” tolka och bedöma existerande studier

Kvantitativa strategier? Att välja kvalitativa strategier är ingen bra flykt från kvantitativa strategier! Det finns ingen ”bara KVAL eller bara KVANT”! Olika frågor kräver olika ansatser! I vårt granskningssamhälle behövs det kvantitativa kunskaper för att kunna kritiskt ifrågasätta forskning, politik, media! Matte-/statistikångest får inte vara ett skäl för att undvika allt som har med siffror att göra! Problemet med fältet: man måste inte samla in 1000-tals enkätsvar själv, det finns också andra möjligheter att få kvantitativa data! Bra genomtänkta enkäter ger bra svar och är faktiskt roligt att svara på!

Kvantitativa strategier? “Kvantitativa” strategier hjälper till för att genomföra “kvalitativa” studier, och tvärtom Ta tiden och tänk efter vad du vill, innan du går ut på fältet (i synnerhet enkäter tvingar dig att tänka efter så mycket som möjligt, innan du går ut på fältet) Öppnare intervjuer kan förbereda slutna enkätfrågor, öppnare och längre intervjuer kan fördjupa vissa resultat från enkätstudier Kategorier eller matriser hjälper oftast till för att få en första ingång till, eller utgång ur, kvalitativa analyser Om man inte arbeta helt induktivt, kan det vara bra att arbeta med hypoteser (antaganden om resultat som leder undersökningen). De hjälper till för att få en uppfattning om sina data.

Kvantitativa strategier? Kvantitativa strategier är ofta lättare och entydigare att genomföra Kunskaper om kvantitativa grundregler hjälper dig att hitta en bra metodisk lösning för varje problem Gedigna (!) kvalitativa studier är egentligen mycket komplicerade! Det finns hur många handböcker om kvantitativa problem som helst Här finns det på Internet många tutorials och manualer för nästan alla problem Excel och SPSS är idag mycket enkla att hantera Med grafiska hjälpmedel kan man ganska snabbt hitta fel eller outliers i sina data och öka sina resultats tillförlitlighet

Problemet med många respondenter? Använd sekundärdata! Vilka data finns redan? Var finns de? Vilken form har de? Sekundärdata kontextualiserar dina egen studie, om nu kval eller kvant! Hantera fall studier tillsammans med kvant. data! Om man undersöker ett fall (t.ex. en skola), där man redan har fått tillgång till kvalitativ data, kan man också funderar på att använda sig också av kvant. data (triangulation)

Kvantitativa studier? Förstår ni kvantitativa studier, när ni läser dem? Hur kommer författarna fram till sina resultat? Genomsynlighet och förståelse ökar förmågan att vara kritiskt Tror ni mest på kvant. eller kval. studier? Hur kritiska är ni mot publicerade “forskningsresultat”? Att bedöma och tolka pedagogiska studier bygger på samma logik empiriska studier följer samma (vetenskapliga) regler, använder bara olika metoder ”Rosts 100 frågor till psykologisk-pedagogiska studier”

Skillnader mellan Kvant och Kval? kval. data Datatjocklek kvant. data Antal observationer

Att genomföra ett kvantitativt forskningsprojekt? När man vill ha information som kan kvantifieras (anges i siffror) När man vill ha information om en större population När man är intresserad av det genomsnittliga/mest frekventa i en grupp t.ex. den genomsnittliga läraren (där den individuella läraren naturligtvis kan avvika) Man kan i många kvant. observationer söka det som sticker ut (det intressanta fallet), vilket man sedan analyserar på ett djupare kval. sätt

Att producera (kvant.) data? Empirisk forskning: Undersökningar använder sig av metodiskt tillförlitliga/kontrollerade observationer, från ett vetenskapligt perspektiv: intervjuer, tester, experiment, enkäter, vilka inte kan klassificeras som gissningar Test (PISA, nationella prov, intelligenstests) Experiment (Pre-post tester) Enkät-studier (attityder) Meta-analyser (Nya frågor till existerande data)

Varför empirisk forskning? För att beskriva, ordna, räkna viktiga fenomen i vår värld För att upptäcka regler som hjälper oss att förstå, förklara och förutsäga dessa fenomen Användning av teori och forskningsresultat för att påverka (förbättra) en viss situation eller beteende och ge underlag för framtida (organisatoriska/politiska) beslut Theorie Beslut Empirisk Forskning

Vilka typ av frågor kan man besvara? Existens (Finns detta?): Ex.: Finns det verkligen ett socio-kulturellt lärande? Finns det metoder som kan öka elevers intelligens? Beskrivning (Hur ser ett fenomen ut?) Hur ser kamratrelationer mellan högt begåvade ungdomar ut? Vilket samband finns det mellan elevens prestation och lärares betygsättning i svensk matteundervisning? Relation (Med vad och hur mycket hänger något ihop) Hur hänger ångest och prestation i skolan ihop? Hur hänger incitament och arbetsmotivation ihop?

Vilka typ av frågor kan man besvara? Struktur (Hur är något uppbyggd?) Är läsförståelse indelat i flera olika kompetenser? Är kunnande hierarkisk uppbyggt (i form av fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet)? Prognos (Kan man förutsäga något, och om, hur bra?) Hur bra kan betyg i skolan förutsäga framgång i yrkesliv? Hur bra förutsäger nationella prov elevers kunnande i ett ämne? Orsak/kausalitet (Vad förorsakar något, och varför?) Varför förorsakar berömmelse i vissa sammanhang dåliga känslor?  eftersom sociala relationer är så komplexa, är det oftast mycket svårt att hävda 100 procents kausalitet