Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö Kommission för ett socialt hållbart Malmö SKL, , Anna Balkfors.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Vad ser du? Anne Bylund.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Vad menar vi med begreppet behov?
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Befolkningsföreträdare och behov Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Behov av habilitering och rehabilitering
Nätverk-Uppdrag –Hälsa Stholm 6 nov 2007 Processstödjare
Befolkningsföreträdare och behov
Bilder för lokal utbildning
Landstinget Kronoberg
Forskning Prioriteringar Statlig styrning av sjukvården Kunskapsstyrning/nationella riktlinjer.
Detta är God Vård.
En behovsbaserad styrningsprocess Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Vägar till en jämlik hälsa
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Vi blir Region Jönköpings län
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En hälso- och sjukvård som utgår från behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Går det att styra sjukvård?
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Patientsäkerhetsarbete
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Detta är God Vård
Blev det som tänkt? Utan spaning – ingen aning! Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
6.Kunskapsstyrning vägen till bättre ekonomi! Anders Ekholm Annika Wallenskog Ingrid Bengtsson-Rijavec Mats Bojestig, moderator.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Uppdragsstyrning – hur hänger det ihop?
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Går mål, effekter och värden att mäta… Vision, mål och uppdrag Framgår det av landstingsplanen vilka mål, effekter och värden som ska nås för era medborgare, patienter och brukare Landstingsplan/motsvarande Går mål, effekter och värden att mäta… …eller beskriver landstingsplanen enbart aktiviteter som ska utföras i verksamheterna? Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Dags för filmen Uppdrag Film: Nätverkets film del 2, Uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Ett sätt att beskriva helheten Befolkningens självupplevda hälsa Befolkningsutveckling demografi Befolkningens hälsa, sjukdomars utbredning och förekomst, folkhälsa Medicinsk utveckling läkemedel, teknik Fastställda prioriteringar Nationella kunskapsunderlag Konsumtions- mönster Befolkningens synpunkter Uppföljning Hur vården motsvarar uppdragen (upplevd hälsa, patienttillfredsställelse, medicinska resultat, långsiktigt – folkhälsa Bilden ser enkel ut, men visar komplexiteten – och det finns fler ”blå bollar” i luften som behöver tas om hand. Varje ”blå boll” i bilden kräver fördjupad kunskap och analys. Komplexiteten kan leda till att man som förtroendevald lätt hamnar in i detaljfrågor, som är mer ”begripliga” än att samla sig kring helheten, ur ett befolkningsperspektiv och ta ansvar för helheten. Behov/förutsättningar * Mål, prioriteringar, ramar Tillgänglig och i rimlig tid Säker Kunskapsbaserad och ändamålsenlig Kvalitativt likvärdig jämlik Effektiv Patientfokuserad Uppdrag * Fakta som är analyserat, hänger ihop och är ”paketerat” med god pedagogik! Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Dags för film! Roller, ansvar och beslutsprocesser Film 3: Roller, ansvar och beslutsprocesser, Anna-Lena och Christian Roller, ansvar och beslutsprocesser Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Realistiska uppdrag – tydliga roller Är rollerna och uppdragen mellan de olika politiska nivåerna tydliga? Är gränssnittet mellan landstings-uppdraget och partipolitiken tydlig? Är rollerna mellan förtroendevalda, tjänstemän och verksamhetsansvariga tydliga? Vad och hur- frågor? Vad ska förtroendevalda besluta om? Vad ska tjänstemännen besluta om? Vad ska verksamhetsansvariga besluta om? Ett evigt dilemma för demokratin: å ena sidan behövs starka och duktiga tjänstemän som stöd för politikerna i deras beslutsfattande, å andra sidan får inte tjänstemännen bli alltför inflytelserika eftersom de inte är folkvalda. Arbetsfördelningen och rollerna behöver diskuteras kontinuerligt – ett sätt att skapa tillit. Den kompetens som de förtroendevalda ska tillföra handlar om att vara befolkningens företrädare, oavsett vad man har för bakgrund och tidigare yrkeserfarenhet. Ta gärna upp egna erfarenheter där förtroendevalda agerat som verksamhetsföreträdare och där tjänstemän och profession agerat som förtroendevalda. Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Styrning mot olika mål Styrningsform Mål Ekonomistyrning Produktionsstyrning Kunskapsstyrning Behovsstyrning God ekonomisk vinst God produktion God hälso- och sjukvård God hälsa Olika fokus i styrning syftar till olika resultat. Olika fokus innebär olika perspektiv, om man har en produktionsstyrning, t ex lean, så är det effektiviteten i produktionsapparaten som är i fokus. Kunskapsstyrning – handlar om kvalitetet, kliniska resultat för t ex patienter. Behovsstyrning – att ta ansvar för helheten, hela befolkningen – att fördela resurser och sätta mål så att de med störst behov ”går först”. Hur skapar vi incitament för en mer behovsbaserad, hälsofrämjande styrning med målet – en bättre hälsa? Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Går det att kombinera olika styrningsformer? Hälsoförhållanden i befolkningen Behov Prioritering Förebyggande Behandling Rehabilitering Omvårdnad Målformulering Uppföljning - hälsovinster Behovsstyrning Ekonomi- styrning Evidens Kunskapsbaserade ställningstaganden Implementering Styrning och förbättring Uppföljning Kunskapsstyrning Ekonomi- styrning Men flera olika fokus används i styrningen, beroende på var i ”systemet” man befinner sig. Ibland är det ökat fokus på kunskapsstyrning, ibland på ekonomi, men det viktigaste är hela tiden återkomma till behovsperspektivet. ”Meningen med föreningen”. Val av åtgärder Prioritering av Utförande Produktions- styrning Planering Ekonomi- styrning Ekonomi- styrning Ekonomi- styrning Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Att välja betyder också att välja bort Hur ser det ut idag? Vad vill ni förändra? Varför? Vad får det för konsekvenser för medborgarna, patienterna, närstående? Hur skapar ni opinion kring behovet av förändring? Vilket underlag behöver ni för att föra en dialog om kommande konsekvenser? I vilken form och med vilket ordval? Hur hanterar ni oro? Vilka målgrupper är de viktigaste (medborgare, patienter, närstående, personal)? Prioriteringar brukar kallas horisontella och vertikala. Horisontell kan innebära att man för över pengar till en verksamhet från en annan för att t ex möta stora behov. Vertikala prioriteringar brukar man kalla de val som t ex vårdpersonalen gör, det kan handla om att välja en behandlingsmetod före någon annan eller en patient före någon annan. Prioriteringarna i hälso- och sjukvården ska bygga på en värdegrund som riksdagen har beslutat om. Värdegrunden innehåller tre principer: Människovärdesprincipen innebär att alla människor är lika mycket värda och har rätt till vård oavsett ålder, kön, utbildning, social eller ekonomisk ställning. Behovs- och solidaritetsprincipen innebär att de som har de svåraste sjukdomarna ska få vård först. Vårdpersonalen ska särskilt tänka på de svagaste patienterna, till exempel de som inte kan tala för sig och som inte känner till sina rättigheter. Kostnadseffektivitetsprincipen innebär att det ska finnas en rimlig relation mellan kostnader och effekt av behandlingen. Om till exempel två olika behandlingar ger samma effekt så bör den som kostar mindre väljas. Enligt riksdagens beslut är de tre principerna rangordnade så att människovärdesprincipen går före behovs- och solidaritetsprincipen, som i sin tur går före kostnadseffektivitetsprincipen. Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Dags för ett radioinslag Så här brukar det inte låta hos er, eller? Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa

Dags för ett radioinslag Så här brukar det inte låta hos er, eller? Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa