Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Advertisements

KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURBAROMETERN 25 juli 2013 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 25 juli 2013 ROGER KNUDSEN Innehåll •Barometerindikatorn •Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 28 mars 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Flera tecken på förbättrad konjunktur Utmaningar på arbetsmarknaden kvarstår Expansiv penningpolitik.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
De samhällsekonomiska målen
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 27 augusti 2014 Konjunkturläget, augusti 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 mars 2014 Konjunkturläget, mars 2014.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Föreläsning 12 Sammanfattning
KONJUNKTURINSTITUTET
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Konjunkturläget Juni Prognosen i sammandrag (mars inom parantes) BNP4,2 (4,4)3,6 (3,9)3,7 (3,4)3,0 Sysselsättning1,9 (1,9)2,2 (2,2)1,2.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Ekonomirapporten. April 2014
Ekonomiska kretsloppet
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
Konjunkturläget Mars 2007 BNP i Världen exkl. OECD Årlig procentuell förändring.
Ekonomirapporten. April 2014 Ekonomiska nuläget och utvecklingen i kommuner och landsting.
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Konjunkturläget Augusti Barometerindikatorn och BNP-tillväxten Index, månadsvärden respektive säsongrensad procentuell förändring, kvartalsvärden.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Presskonferen s 30 Augusti Penningpolitiskt möte 29 augusti 2006 Bedömning baseras på Inflationsrapporten i juni Ny information om den ekonomiska.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Bokslutsdagarna 2015 Annika Wallenskog. Ny befolkningsprognos.
Inför avtalsrörelsen 2016 Lars Calmfors SNS 31/
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
BNP i världen, OECD och tillväxtekonomierna
Välfärdens finansiering
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Ekonomirapporten, maj 2018 Alla tabeller
förslag till AVTALSPOLITISK PLATTFORM 2017 Presskonferens 28 oktober 2016.
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014

Olika bedömningar SKLs Ekonomirapport 2014 Finansdepartementet: Ekonomiska vårpropositionen 2014 Konjunkturinstitutet: Konjunkturläget juni 2014

SKLs Ekonomirapport Real tillväxt av kommunsektorns kostnader på ungefär 2 procent per år Vissa skattehöjningar till öre i primärkommunerna - 23 öre i landstingen Kommunsektorns aggregerade resultat faller till cirka 1 procent av intäkterna 2016/2017 Realt ökade statsbidrag med 2 procent per år

BNP-prognoser SKL april 2,9 3,3 3,4 2,5 SKL augusti 2,0 3,5 3,4 2,7 Finansdepartementet april 2,7 3,3 3,5 2,5 Finansdepartementet juli 2,5 3,1 3,4 2,6 Konjunkturinstitutet 2,2 3,0 3,3 2,8

Utgifter för kommunala skattefinansierade utgifter enligt Ekonomiska vårpropositionen 2014

Konjunkturinstitutets bedömningar Det offentliga välfärdsåtagandet ska upprätthållas - oförändrad personaltäthet i välfärdstjänsterna - oförändrade transfereringar i förhållande till BNP - ökning av offentlig konsumtion på 1,7 procent per år Överskottsmålet ska uppfyllas 2017/18 - konjunkturjusterat finansiellt sparande i offentlig sektor på drygt 1 procent av BNP Behov av aktiva beslut om skattehöjningar på 53 mdr kr om överskottsmålet ska nås även om inga nya beslut tas om ökade offentliga utgifter (och det offentliga välfärdsåtagandet inte upprätthålls) Om det offentliga välfärdsåtagandet ska upprätthållas krävs ytterligare skattehöjningar på 59 mdr kr (totalt alltså 112 mdr kr) Ökade kostnader för flyktingmottagande kan kräva ännu större skattehöjningar

Hur agerar den regering vi får efter valet? Det beror på inställningen till skattehöjningar och överskottsmålet En socialdemokratiskt ledd regering är mer benägen till skattehöjningar - men redan aviserade skattehöjningar är bara 22 mdr kr Socialdemokraterna har bundit sig ännu hårdare vid överskottsmålet än alliansregeringen Det kan bli svårt även för en socialdemokratiskt ledd regering att öka statsbidragen så mycket som SKLs prognos förutsätter Behov i stället av kommunala skattehöjningar?

Tre faktorer bakom den framtida ökningen av den offentliga konsumtionen Åldrande befolkning Baumols sjuka - lägre produktivitetstillväxt i produktion av tjänster än i produktion av varor - deflatorn för offentlig konsumtion ökar med cirka 3 procent per år och BNP-deflatorn med 2 procent Wagners lag - efterfrågan på offentliga tjänster ökar med stigande inkomster

Långsiktigt skattehöjningsbehov Krav på skattehöjningar om de offentliga finanserna ska vara långsiktigt hållbara Storleksordningen är 1,5 procent av BNP Ungefär hälften av vad det enligt Konjunkturinstitutet krävs för att fram till 2018 både uppfylla överskottsmålet och det offentliga välfärdsåtagandet

Ett arbetsmarknadsperspektiv Faktisk arbetslöshet runt 8 procent; jämviktsarbetslöshet på drygt 5,5-6,5 procent Arbetsmarknadsgap på 1,5 procent av potentiellt antal arbetade timmar enligt Konjunkturinstitutet Aggregerat arbetsmarknadsutrymme för snabb tillväxt i kommunsektorn Men också stora matchningsproblem på arbetsmarknaden

Lönebildningseffekter Snabbare real tillväxt i kommunsektorn kräver förmodligen relativlönehöjningar i förhållande till andra sektorer Men det är svårt att åstadkomma - över längre perioder ökar lönerna i ungefär samma takt i alla sektorer Kommunal expansion kan komma att driva upp löneökningarna i hela ekonomin Om inflationsmålet hotas, höjer Riksbanken räntan - minskad efterfrågan i privat sektor frigör då resurser för kommunsektorn

Huvudslutsatser SKLs prognoser över kommunsektorns tillväxt de närmaste åren förefaller väl optimistiska Osäkert om någon regering är beredd till de skattehöjningar som kan krävas Kommunala skattehöjningar i stället? Också långsiktigt skattehöjningsbehov På kort sikt finns ett aggregerat arbetsmarknadsutrymme för expansion av kommunsektorn Men matchningsproblem kan försvåra detta Behov av relativlönehöjning för kommunsektorn Detta är svårt att få till stånd Blir utfallet i stället generell höjning av löneöknings- och inflationstakten och därmed räntehöjningar som minskar efterfrågan i privat sektor och därmed frigör resurser för kommunsektorn?