1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Egypten.
Grekerna.
Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Historien om Antiken i Grekland.
Sumererna i södra Mesopotamien
De tidiga civilisationerna
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Järnåldern För ungefär 500 år f Kr och fram till ungefär 1000 e Kr var det en tid som hette järnåldern.
Det medeltida styrelseskickets uppkomst och funktion.
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Kulturell och ideologisk jämförelse
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
”Existensen föregår essensen!”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Katolska kyrkan Läs sidorna
Lag och rätt.
Människans äldsta historia
Hur bör samhället organiseras
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Att analysera samhällsfrågor
Medeltiden.
DEL 1: DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
HÖGMEDELTIDEN 1000 – 1300 Förändringar som gör att vi kan tala om en ny period: - Treskiftet - Hjulplogen Som i sin tur leder till…
Sveriges äldsta historia:
Judendom, kristendom & islam
En av de första städerna var Ur
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Ta ställning och handla!
Muhammed Profeten Muhammed föddes omkring år 570. Man tror att han dog omkring år 632 i Medina nuvarande Saudiarabien. Han är grundaren av Islams historia.
Ideologier Att jämföra.
Etik Moral Filosofi.
Riktad skrivning Vad är Mesopotamien?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Människan och naturens samverkan med varandra.
Samordnad Individuell Plan
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Ekonomiska system Viktiga begrepp
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
En guide för arbeten i SO
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Kolonialism s
Traditioner & Kulturer
1800-talet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Tidigmodern tid Prov.
Grekerna.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
De första samhällena När människan långsamt gick över från
Gregor Mendel och arvet
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Domstolen under medeltiden Häxprocesserna
Persiska imperiet 700 f.Kr.
Historia.
Ideologier.
Domstolen under medeltiden Häxprocesserna
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Presentationens avskrift:

1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden? Vilken utveckling/förändring ser vi? Vilka var drivkrafterna bakom förändringen/utvecklingen, d.v.s. varför förändrades boendet? Vad tror du? 1. Bosättning

2. Försörjning Hur fick människorna sin mat? Vilken utveckling/förändring ser vi? Vad var drivkraften bakom utvecklingen/förändringen, d.v.s varför förändrades försörjningen? Vilka konsekvenser, följder, fick utvecklingen/förändringen? 2. Försörjning

3. Tro- och livsfrågor Vad trodde man på förr i tiden? Hängde tron ihop med boendet? På vilket sätt, i så fall? Vem ansvarade för människans tro? Sker det någon förändring eller utveckling över tiden 3. Tro- och livsfrågor

4. Jämlikhet/Jämställdhet Hur såg samhället ut? Fanns det några skillnader mellan olika folk eller var alla lika värda? Fanns det någon ledare? Hur var kvinnans ställning? Sker det någon förändring/utveckling över tiden? Vilka konsekvenser fick förändringen/utvecklingen? 4. Jämlikhet/Jämställdhet

5. Styrelseskick Hur styrdes gruppen/byn/staden? Fanns det någon ledare under denna tid? Sker det någon förändring/utveckling över tiden? Vilka konsekvenser/följder har förändringen fått för samhället? 5. Styrelseskick

6. Handel Vad innebär handel? Varför börjar människor att handla med varandra? Sker det någon förändring/utveckling över tiden? Vad betyder handeln för en by eller stad?

7. Betydelse för idag Vilken betydelse har uppfinningarna, upptäckterna eller idéerna fått för dagens samhälle?

8. Möte med andra kulturer Hur agerade människan/gruppen/byarna/städerna i mötet med andra kulturer eller främmande människor? Vilka lärdomar kan man dra i mötet med andra människor eller kulturer? Sker det någon utveckling/förändring i mötet med andra över tiden? 8. Möte med andra kulturer

9. Lagar/straff Behövs det lagar? Fanns det lagar under de första människornas tid? Hur, tror du, straffade man folk som gjorde fel? Finns det någon förändring/utveckling över tiden? Vad betydde lagarna för samhället? Var lagarna rättvisa?

10. Imperier Vad är ett imperium? Fanns det imperier bland de första människorna? På vilket sätt utvecklas ett imperium? Vad krävs för att ett område ska bli kallat imperium? Vad brukar slutligen inträffa med imperier? Varför?

11. Kända personer Vilka ”kända” personer finns det under dessa perioder? Om ”ja”, hur och varför blev de kända? Var det speciella personer som blev kända, eller blev de kända i egenskap av sitt yrke? Varför, tror du, blir fler personer kända under de senare epokerna än under de tidigare?

HAMMARBY!!!