Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 december 2010.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Välkommen till Ledardagen!
Valnöten VAD/HUR.
Välkommen till ESF:s seminarium
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
MODIGT MEDARBETARSKAP
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Personalpolitisk inriktning
Analysseminarium ”SMAK för arbetslivet”
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Hälsofrämjande ledarskap
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Medarbetarundersökning 2018
Förhållningssätten.
Välkommen till chefsmötet!
Intro 2016.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kanslimöte
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar

Kjerstin Larsson 2009-03-15

Forskningsprojektets utgångspunkter Varje arbetsplats ansvarar för sina egna utvecklingsprojekt (8 arbetsplatser totalt) Arbetsplatserna får utvecklings- och forskningsstöd Individuella lärandet kopplas ihop med verksamhetens behov och organisationens lärande Lärandet integreras som en naturlig del i vardagen Partsamverkan Nätverksprojekt

Deltagare i studien 6 mellanchefer har ingått i studien på 4 arbetsplatser En vårdavdelning och en mottagningsenhet på ett sjukhus En internatskola för ungdomar med Autism och Aspergers syndrom Ett äldreboende Ett hemtjänstområde

Forskning – och utvecklingsstöd Ge stöd för att organisera lärprocesser Egen utvecklingskraft på arbetsplatsen Bollplank Ifrågasätta det invanda Reflekterat och kritiskt tänkande Kombinera teoretisk och praktisk kunskap Reflekterande gemenskap Kritiskt och analytiskt förhållningssätt

Kvalitativ metod med interaktivt förhållningssätt Datainsamling * Arbetsplatsbesök 1 v * Inledande intervjuer * Critical incident – metoden * Reflektions - PM (från 2 utbildningar i projektet) * Återkoppling och gemensam analys * Informella samtal

Problemformulering Vilken förändringskompetens krävs för att en mellanchef ska kunna driva ett hållbart utvecklingsarbete? Vilka organisatoriska förutsättningar i form av hinder och möjligheter möter mellancheferna vid organisering av verksamhetsutveckling? Hur arbetar mellancheferna med att driva verksamhetsutveckling på den lokala arbetsplatsen? Hur har projektets aktiviteter fungerat för att ge mellancheferna insikter gällande de interorganisatoriska förutsättningarna?

Individens förändringskompetens Uppfatta eget handlings- utrymme Leda underifrån- styrda processer Egna mål och visioner Drivkraft i utvecklings- arbetet Tilltro till att förändring är möjlig Fatta egna beslut Ifrågasätta det invanda

FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING Organisationsnivå Formella villkor Ekonomiska resurser Motkraft Drivkraft Ansvar- och beslutsfördelning Stöd i utvecklingsarbetet Professionella organisationer Delaktighet FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Mellanchefernas syn på att skapa delaktighet Avsätta tid för information och dialog Medarbetarna måste känna trygghet Cheferna måste arbeta målmedvetet Chefen vara lyhörd, skapa motivation, ge ansvar Medarbetarna måste få kunskaper om arbetsplatsens förutsättningar Chef och medarbetare måste ta ett gemensamt ansvar

FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING Organisationsnivå Formella villkor Ekonomiska resurser - Motkraft - Drivkraft Ansvar- och beslutsfördelning - Stöd i utvecklingsarbetet - Professionalism - Delaktighet Politisk organisation FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Politisk organisation Demokrati Kommunalt självstyre Statlig styrning Hierarkisk organisation Utvecklingsorganisation Förvaltande Regeltolkande Delaktighet Processer Stödjande Inspirerande Dialog Auktoritärt Regelstyrt Ledarskap Följer regler och revir Passiv roll Personligt ansvar Självständighet Samverkan Lärande Medarbetarroll Förhandling och information Möten med fackliga representanter Samverkan, ge inspiration och idéer till utveckling APT Fackliga parter Byggd på Wallenberg. J 2004. Hur kan kommunerna bli bättre arbetsgivare? Ett försök att utveckla kommunal arbetsgivarpolitik.

FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING Organisationsnivå Informella villkor Målstyrning som redskap Reflektion och gemensamt lärande FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Lärande och kompetens Lärande Lärande i i arbete utbildning Praktisk Teoretisk kunskap Praktisk Lärande i utbildning Lärande i arbete REFLEKTERAT LÄRANDE KOMPETENS

Reflekterat och integrerat lärande Organisatoriskt lärande REFLEKTERAT OCH INTEGRERAT LÄRANDE Lärande i utbildning Lärande i arbete Individuellt lärande

FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING Organisationsnivå Informella villkor Målstyrning som redskap Reflektion och gemensamt lärande Organisationskulturens betydelse Kombinerad drift och utveckling FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Utvecklingens och produktionens logiker ”Utvecklingens logik” Tonvikt på: Tanke och reflektion Alternativtänkande, experiment risktagande, Tolerans för olikheter, osäkerhet och felhandlingar Ett utvecklingsinriktat lärande ”Produktionens logik” Effektiv handling på rutin- eller regelbaserad handlingsnivå Problemlösning genom tillämpning av givna regler/instruktioner, likatänkande Bemästrings lärande P-E Ellström 2001

Inspirerande och motiverande Nya ledarskapet Utvecklingsorganisation Teamorganisering Coach Styrning genom idéer/visioner Relationsinriktat ledarskap - Stödja - Vägleda God arbetstillfredställelse o gott arbetsklimat Inspirerande och motiverande ledarskap Förebild Skapa delaktighet och engagemang Arbeta mot uppsatta mål Processorganisering Ledarskap för lärande Reflektion Definiera och formulera problem Se alternativa lösningar på problemen Kundorientering Styrning genom idéer/visioner Byggd på Ellström & Kock 2003 Ledarskap i teamorganiserad verksamhet

Mellanchefers integrerade roll Högre Chefer Linjenivå Stabs-funktionen Externa kontakter Övriga mellanchefer Mellanchefens integrerade roll Verksamhetsnivå Underställd personal

Interorganisatorisk nivå Stöd och påverkan utifrån Forskarstöd Centrala parters betydelse Lära av varandra i projekt (utbildning) Organisera utvecklingsinriktade nätverk FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Diskussionsfrågor Hur är man när man är kompetent? Vad kännetecknar en bra lärandemiljö?

Diskussionsfrågor Vad krävs för att leda lärande och utveckling? Vilken kompetensutveckling och vilket stöd behöver jag själv som ledare?