K16 Aktivitet ger resultat Transaktioner mellan balanskonton visar ingen egentlig aktivitet
Bokföringslagen Intäkt, inkomster ett företag har under en period. Inkomst, uppstår när företaget säljer något. Kostnad, det företaget förbrukar under en period eller företagets utgifter under en period. Utgift, uppstår när företaget köper något Resultat = Intäkter - Kostnader
Resultaträkning Intäkter Kostnader Resultat Varuförsäljning Varukostnader Tele och post Försäkringar Löner Räntekostnader Resultat
Resultatkonton Inkomster Utgifter Debet minus Kredit plus Exempel på intäkter: Försäljning Utförda uppdrag Debet plus Kredit minus Exempel på kostnader Varuinköp Kontorsmaterial Löner Telefon
Kontoplanen En förteckning över samtliga konton: Tillgånger Kassa, plusgiro, kundkfordringar Eget Kapital o Skulder Eget kapital, leverantörsskulder Inkomster Varuförsäljning, kontorsmaterial, div kostnader Utgifter Varuinköp
Kontanta affärshändelser (exkl moms)
Kreditaffärer – inköp (exkl moms) Inköp på kredit Betalning av leverantörsskuld
Kreditaffärer – försäljning (ex moms) Kreditaffärer innebär att betalningen sker vid ett senare tillfälle Försäljningar på kredit Kunden betalar
Diskutera Hur påverkas det egna kapitalet om ett företag redovisar förlust ett år? Varför lämnar företag ofta en kredittid på en månad till sina kunder när de skulle ha nytta av att få pengarna tidigare? Varför har företag vanligen bara något enstaka inkomstkonto med betydligt fler utgiftskonton?