VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Men det här är väl ingenting nytt?
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kvalitativ analys - Analysprocess
En av de främsta samhällsteoretikerna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Ta ställning och handla!
Områdesutveckling Torpa
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Kognitivt perspektiv.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
Diskussionstillfälle 4
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
pedagogisk dokumentation
Personalpolitisk inriktning
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Formare 2015 Motivation.
Skolutveckling genom aktionsforskning
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat Erfarenhet ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 En meningsskapande aktivitet vars syfte är att skapa underlag för en sådan tolkning av erfarenheten som möjliggör att den tidigare förståelsen (meningsperspektiv/ förståelsehorisont) förändras och utvecklas (främst kvalitativ) En definition på den vuxnes inlärning

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Kognitivt synsätt den lärande individen spelar en aktiv roll i den process genom vilken kunskap konstrueras - fokus på processen inläming handlar om att aktivt omstrukturera och konstruera den helhet som består av kunskaper och färdigheter- detta sker i mittpunkten av ett komplext nätverk lärarens uppgift är att analysera hur de studerande resonerar (utgångspunkter, feltolkningar, missförståelse m.m.) och delta i processen som medkonstruktör Några synsätt på inlärning 1

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Konstruktivistiskt synsätt går ut på att man... tar fasta på vad de studerande vet från tidigare och hur kunskap konstrueras och används fäster uppmärksamhet vid hur man iakttar, reflekterar över sina iakttagelser, samarbeter, diskuterar, argumenterar och når överensstämmelse -> skapar/ger mening Socio-konstruktivistiskt synsätt hur den sociala kontexten påverkar konstruerandet av kunskap tänkande och inlärning är relaterade tili den fysiska och sociala kontexten - lärare och studerande konstruerar denna kontext delvis själv genom sin interaktion lärarens respons en central faktor gällande hur de studerandes "uppfattningar utvecklas" Några synsätt på inlärning 2

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Orienteringsgrund En modell eller en princip som människan känner igen och med hjälp av vilken hon kan skapa sig en uppfattning om ett fenomen eller innehåll som i sig är nytt. Vi stiger av ett tåg på en tågstation i en främmande stad i ett främmande land. Det har varit en lång resa och vi är hungriga - behöver någonting att äta. Vi börjar leta efter ett ställe där man kan äta. Vi orienterar oss enligt den allmänna karta som vi har gällande hur en stad är uppbyggd. Vart efter vi börjar gå omkring känner vi igen oss och hittar så småningom ett ställe med god mat. Engeström 1982

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 En god orienteringsgrund kännetecknas av att den ger en klar och systematisk helhetsbild av det innehållet/temat som skall behandlas den visar på hur saker och ting hänger ihop den fokuserar utgångspunkterna och den övergripande principen för hur någonting fungerar den ger möjlighet att kontrollera, utvärdera och förbättra ens uppfattning om någonting Tänk att Du får i Din hand en bok utan pärmar, innehållsförteckning, rubriker och sidnummer!! Engeström 1982

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning kan handla om … Categorizations of conceptions of learning amongst fenomenological researchers 1. Acquiring new information - increase of knowledge Memorizing, reproducing - getting insight into something Applying - increase of competence Abstraction of meaning - understanding Interpretative process - a change of perspective Changing as a person - personal development Eklund-Myrskog, G. 1996

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 € De grundläggande och viktiga frågorna gällande de vuxnas inlärning och under- visning blir ofta bortglömda, åsidosatta av modeflugor såsom självstyrning, reflektion och livslångt lärande € Särarten i den vuxnes inlärning har att göra med livserfarenheten. Den, ofta ofull- ständiga, helheten - bestående av kunnande, färdigheter, kunskaper och känslor, som under åren byggts upp utgör sanningsgrunden för den vuxnes verksamhet. Inlärning handlar till stor del om att "komma över" eller bortse de egna förutfattade meningarna. € För att verklig inlärning skall ske hos den vuxne måste man kunna åstadkomma en spricka i den vuxnes sätt att tänka och agera. Sprickan eller tvivlet uppstår då livserfarenheten kolliderar med en "omskakande" inlärningserfarenhet. Inlärnings- erfarenheterna skall bryta upp det trygga levnadsloppets kontinuitet. På så sätt uppstår ett behov av verklig inlärning, som leder till en förändring gällande den vuxnes sätt att tänka och agera. € Om inte läraren lyckas åstadkomma sprickor i den vuxnes sätt att tänka blir inlärningen en mekanisk, icke-reflektiv prestation. € Läraren skall i undervisningssituationen agera både som en expert och en med- människa. De två rollerna är lika viktiga, kompletterar och förutsätter varandra. Att främja den vuxnes inlärning handlar om att åstadkomma sprickor Malinen 2000

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Särarten i den vuxnes inlärning har att göra med livserfarenheten. Den, ofta ofullständiga helheten - bestående av kunnande, färdigheter, kunskaper och känslor, som under åren byggts upp utgör sanningsgrunden för den vuxnes verksamhet. Inlärning handlar till stor del om att "komma över" eller bortse de egna förutfattade meningarna. Att främja den vuxnes inlärning handlar om att åstadkomma sprickor Malinen 2000

VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 För att verklig inlärning skall ske hos den vuxne måste man kunna åstadkomma en spricka i den vuxnes sätt att tänka och agera. Sprickan eller tvivlet uppstår då livserfarenheten kolliderar med en "omskakande" inlärningserfarenhet. Inlärnings- erfarenheterna skall bryta upp det trygga levnadsloppets kontinuitet. På så sätt uppstår ett behov av verklig inlärning, som leder till en förändring gällande den vuxnes sätt att tänka och agera. Om inte läraren lyckas åstadkomma sprickor i den vuxnes sätt att tänka blir inlärningen en mekanisk, icke-reflektiv prestation. Att främja den vuxnes inlärning handlar om att åstadkomma sprickor Malinen 2000