- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Utvärdering av projekt
Stöd för analys och förbättring
Årsuppföljning LSO.
Att utvärdera nyttan av FoU
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Utvärdering, varför då? hur då?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
- Konsten att ge feed-back
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Integration och mångfald –
Är det väl använda pengar?
Att ta tempen på den unga målgruppen
Lars Niklasson Linköpings universitet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Stimulansmedel ”Försöksverksamheter kring de mest sjuka äldre” Förslag om en gemensam ansökan från Vårdsamverkan Fyrbodal med dess samtliga ingående parter.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Välkommen till ESF:s seminarium
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Uppföljning och utvärdering
Att lära sig att analysera
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Hur kan vi förstå begreppet?
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
[Förbättringsprojekt]
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar Utvärderingens delar - Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar

Disposition Utvärderingsobjekt Syfte och användning Design och datainsamling Bedömning och värdering Analys och slutsatser

Utvärderingsobjektet

Programlogik och struktur Förförståelse och antaganden Programteori Två utvärderingar: Slututvärdering av Folkhälsokommitténs satsning på projekt för utsatta grupper i Västra Götaland 1999-2001 Nationell utvärdering av FaR

Konkretisera utvärderingsobjektet Vad är det som ska utvärderas? Exempel: - utvärdering av satsningen på projekt riktade till utsatta grupper. 1: satsningen som helhet 2: de enskilda projekten 3: satsningen som helhet samt de enskilda projekten

Hur ser logiken i utvärderingsobjektet ut? Tänkbara effekter och mål? Hur uppnås dessa? Verktyg: programteori Eventuella avgränsningar Utvärderingsobjektet avgörande för hur syftet formuleras – Bestämmer således hela utvärderingens upplägg

Resurser Aktiviteter Prestationer Effekter (kort sikt) Effekter (medel) Effekter (lång sikt)

Legitimerad personal inom hälso- och sjukvård Aktiviteter Ex. från FaR-utvärdering: Min rekonstruktion: Resurser Legitimerad personal inom hälso- och sjukvård Aktiviteter Öka utbildning av legitimerad personal Stimulera uppföljning av patienters följsamhet (ekonomiska incitament) Prestationer Antal utskrivna recept på personligt anpassad fysisk aktivitet Effekter kort sikt Fler kompetenta förskrivare Ökad följsamhet till FaR-förskrivningar Effekter medel sikt Ökad fysisk aktivitet hos målgrupp Minskad risk för typ 2-diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar Effekter lång sikt Förbättrad folkhälsa Förbättrad livskvalité

Syfte och användning

Syfte Utveckla verksamheten Kontrollera verksamheten Ge nya kunskaper om verksamheten Legitimera verksamheten Manipulera verksamheten

Användning Instrumentell användning Konceptuell användning - Rekommendationer från utvärderingen omsätts i verkligheten. Konceptuell användning - Utvärderingen påverkar inställning/ attityd. Inga konkreta förändringar. Legitimerande användning - Utvärderingen används för att legitimera legitimera ett projekt eller aktivitet för en redan intagen ställning. Strategisk användning - Utvärderingen används för att vinna tid eller undvika ansvarsutkrävande. En utvärdering är tillsatt vilket tyder på att något görs. Processanvändning - Utvärderingsprocessen leder till förändring.

Design och datainsamling Konsten att välja rätt verktyg

Vad är metod? Kvalitativ Fördjupning, ej det generella Intervjuer, fokusgrupper, mindre urval Kvantitativ Generella resultat, frekvens Enkäter, stort urval

Urval Vad frågar man efter? Hur många tycker…? Representativitet Hur många elever har uppmärksammat kampanjen om klamydiatester? Vad tycker elever om kampanjen?

Varför är metod viktigt? Ge värde till resultaten Tillförlitliga resultat Tillförlitligt underlag för beslut Ge styrka till föreslagna förbättringar Stöd till utvärderaren Underlag för diskussion & förståelse av utvärderingen

Bedömning och värdering

Vad är värdering och varför är det viktigt? Exempel Konkretisera visionära mål Verksamheter är i sig själva aldrig värderingsfria

Fundera mera! Målgruppskonstruktion Diskussion Konstruktion av värderingar

Avslutning Positivt med våra utvärderingar

Analys och slutsatser

Vad ska analysen och slutsatserna innehålla? "Knyta ihop påsen", ge svar på frågeställningarna i utvärderingen Återkoppla till generella mål med utvärdering Var programmet en framgång enligt kriterierna som det utvärderas mot? Vilka förändringar har observerats som ett resultat av programmet? Vad kunde gjorts bättre? Vad kan man tänka på i framtiden?

Trovärdighet och generaliserbarhet Slutsatser måste vara baserade på analysen och empirin och vara rimliga i förhållande till denna Transparens: Hur har man kommit fram till slutsatserna? Objektivitet Inte alltid möjligt/eftersträvansvärt att kunna generalisera Representativt urval Exempel: Familjeverkstan: Litet urval, blandning mellan kvantitativa och kvalitativa metoder, modifierat genom- förande Kan man baserat på denna utvärdering generalisera och säga att “Familjeverkstan” som modell är lyckad?

Vanliga programbrister som påverkar möjligheterna till goda slutsatser Genomförandefel: Fel i genomförandet av programmet Teorifel: En policy har inte möjligheter att påverka problemet Har en policy/idé förutsättningar att lösa det bakomliggande problemet?

Att tänka på: Goda slutsatser från en utvärdering ger råd om faktorer som går att påverka för användarna Ska helst ge svar på evidensfrågan Slutsatserna ska presenteras på ett sätt som maximerar användningen av utvärderingen Slutligen handlar värdet i utvärdering om dess nytta, i form av lärande och användbarhet

Tack för att ni har lyssnat! Julia Andrén My Ekrelius Alexander Westerberg Johanna Almgren Daniel Hallberg Mattias Fyhr Karin Rhodin Marta Rivelis Linnea Löfström Engdahl Maria Bergman Linn Sandberg