Kollektivt Lärande Martin Sande PreEra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Vs..
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
April 2008 Martin Sande Skapa gemensamma bilder genom dialog för ökad kvalitet och effektivitet April 2008 Martin Sande
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Konsten att leda sig själv
Klok filosofi … ?.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Vad är du för typ av person?
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Etik Moral Filosofi.
Effektivisera med ökad kvalitet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Projektledning.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PLIKTBARN LUSTBARN.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Vad menas med Normkritik egentligen?
Lärenergi När jag känner :
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Personalpolitisk inriktning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Världens bästa idrottsförälder
Framtidskartläggning
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Lära för livet!.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Psykiskt funktionsnedsättning
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Presentationens avskrift:

Kollektivt Lärande Martin Sande PreEra PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Om språket Jag har alltid trott att vi använder språket för att beskriva världen. Men nu ser jag att vi genom språket skapar världen, världen är inget förrän vi beskriver den. Och när vi beskriver den skapar vi omedvetet gränser och antaganden som påverkar våra handlingar. Vi beskriver inte världen vi ser, men ser den värld vi beskriver! David Bohm PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Systemet självbedrägeri Jag tolkar verkligheten ofullständigt Jag skapar mina egna problem Jag motsätter mig alla försök att hjälpa mig att se Jag kan inte se att jag skapar mina egna problem Jag har rätt, det gäller bara att övertyga de andra... Man kan inte lösa ett problem utifrån samma tanke som skapade det PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Kvalitet på relationer Kvalitet på resultat Kvalitet på tänkande Osynligt Kvalitet på relationer Kvalitet på resultat Kvalitet på tänkande Kvalitet på handlande Synligt PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Nature doesn’t… Nature doesn’t measure. Nature deals only with "the pattern which connects", not with quantification. There is no objective standard how high a tree should grow, or how fast an animal should run. Gregory Bateson PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Lärande och förändring Varför då? PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

förmågan att skapa den verk-lighet jag/vi vill leva och verka i! Lärande är….. förmågan att skapa den verk-lighet jag/vi vill leva och verka i! PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Hinder för lärande Jag är mitt arbete — det är inte mitt jobb! Fienden finns utanför — vi förutsätter att problemen finns utanför och där blir de svåra att lösa. Vi fokuserar på vårt eget arbete så hårt att vi inte ser hur våra egna handlingar påverkar helheten Illusionen av handlingskraft — att vara överdrivet aktiv för att visa på handlingskraft. Att kämpa mot den ”yttre fienden” leder ofta till att man reagerar istället för agerar. Fixering vid enskilda händelser — vi ser tillvaron som oberoende händelser och antar att det finns EN speciell orsak till varje händelse. Den kokta grodan — Oförmåga att värja sig mot långsamt framväxande hot, tänk om hoten mot våra organisationer ligger i långsamma gradvisa förändringar! Villfarelsen att vi lär av våra erfarenheter — vi prövar och lär av konsekvenserna, men vad händer om vi inte kan se konsekvenserna? Myten om ledningsgruppen — man slösar energi på att slåss om sina revir och att inte förlora ansiktet, skicklig inkompetens. PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Dynamisk komplexitet Systemkomplexitet Låg Hög Enkla problem Samstämmighet mellan värderingar, mentala modeller och antaganden Hög Stor variation mellan värderingar, mm, och antaganden vilket skapar konflikt Stabilitet och linjära samband Enkla problem Isolerad problemlösning i mindre delar Elaka problem Ställningskrig, och bitterhet med låg vilja till gemensam förståelse Tidsförskjutning mellan orsak och verkan, cirkulära samband Oreda Kan inte lösas isolerat, kräver systemtänkande Elak oreda Enskild lösning saknas, kräver experimenterande och aktivt lärande över lång tid Systemkomplexitet PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

”Om-rummet” Tänk om det är relationen mellan objekten (tingen) som möjligheterna ligger inte i tingen själva. Tänk om vi är så övertygade om vikten av att mäta objektens beskaffenhet så att vi glömmer i vilket sammanhang de existerar? Tänk om "tomrummet" mellan tingen är i själva verket "om-rummet". Däri ligger möjligheten till utveckling. I separation och isolation mellan objekten uppfinns endast samma verklighet varje dag. Martin Sande PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Att hantera komplexitet ställer krav på… … aktivt lärande och experimenterande över lång tid inom discipliner som;  Förmågan att förstå systemet i stället för att försöka kontrollera det. Förstå de relationer som finns i systemet och dess omgivande nätverk.  Förstärka mänskliga relationer som skapar förståelse och tillit till rådande mentala modeller och handlingar genom dialogen.  Arbeta med många inblandade om vad är det vi står för, vad finns i vår själ i och för arbetet vi bedriver?  Våga vara både ödmjuk, djärv och modig på samma gång PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Dysfunktionellt system Ökade kostnader Brist på tillit Dubbelarbete och suboptimering Minskade resurser Missförstånd och klander Separation och isolation i arbete & problemlösning Resurskrig Ingen utforskning och lyssnande Rädsla © Humberto Maturana, Bearbetat av PreEra 2003 PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

System som skapar resultat Tillit och respekt Delaktigheten ökar Kreativitet, Innovation och stöd Förståelse för varandra Samarbete Lyssna och observera Glädje och uppskattning © Humberto Maturana, Bearbetat av PreEra 2003 PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Reflektionskompetens förmågan att förstå hur man förstår! PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Dialogen ett medvetet val! Avvakta Lyssna utan motstånd Dialog Tänka tillsammans Ansträngning Samtala Försvara Skydda mot attack Diskussion Försvara befintliga tankar Autopilot PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Dialog: konsten att tänka tillsammans genom att vara överens om att inte behöva vara överens…. PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Lyssna Respektera Avvakta Tala oförställt Dialogens spelregler PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Skuld och klander Ansvarstagande Individen »Låt oss finna den skyldige…» Systemet »Finns det något i vårt system och strukturer som ökar sannolikheten för fel och brister som hindrar oss att nå resultat Person »Vem gjorde det?» »Det Du gjorde var fel!» Problemet »Vad hände här?» Bestraffning »Det var Ditt fel, det skall Du få sota för… Förbättring »Låt oss se vad som behövs för att nå våra önskade resultat!» Skyla över, inget lärande »Det var inte jag, skyll på..... Öppenhet, lärande »Jag vill berätta om detta misstaget så att vi alla kan lära och ge oss möjligheten att göra ett bättre jobb näst gång» PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

 Identitet  Frihet  Struktur PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Livskraft att att överleva Lärande- Skapande- förmåga förmåga Anpassnings- förmåga PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Ge mig lugn att acceptera det jag inte kan ändra Ge mig kraft att ändra det jag kan ändra och insikt till att se skillnaden PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Människan kan inte lära av, vi kan enbart lära på! PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se

Egen ansvar för helheten Vad betyder detta för mig? Vad behöver jag göra för att bidra? Vad behöver jag, för att kunna bidra? PreEra I Kollektivt Lärande I martin.sande@preera.se