1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Utvärdering, varför då? hur då?
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Agneta Kristensson
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet i Täby rullande schema omfattande 17 månader REDOVISNINGSÅR 2010 Redovisnings-underlag för kvalitetsredo-visningen.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns skolor

2 Förordningen Varför? Främja kvalitetsarbetet Ge information

3 Förordningen Vad? Bedömning av måluppfyllelse Åtgärder för ökad måluppfyllelse, Verksamhetens förutsättningar, arbetet i verksamheten och utbildningens måluppfyllelse Uppföljningen av likabehandlingsplanen

4 Förordningen När? Kommunen: 1 maj för föregående kalenderår Övriga: kalenderår, läsår, verksamhetsår

5 Förordningen Hur? Medverkan av alla ansvariga och elever Deltagande av barn, vårdnadshavare Information

6 Kvalitetsarbete

7 Skola, förvaltning, styrelseOrganisationsnivå: klass, mentorsgrupp, a-lagGruppnivå: elev, lärare, skolledareIndividnivå:

8 Kvalitetsredovisningens syfte och funktion Ge övergripande bild och bedömning Ta upp särskilda insatser Visa på skillnader Ligga till grund för utvecklingsinsatser Användas i dialog om utveckling och planering Vara aktuell och känd

9 Kvalitetsredovisningens struktur (1) De olika verksamhetsformerna var för sig! Tidsperiod, grundfakta, underlag Mål för perioden Förutsättningar Arbetet Resultat och måluppfyllelse

10 Kvalitetsredovisningens struktur (2) Likabehandlingsplanen Analys och bedömning av måluppfyllelse Åtgärder för förbättring Underskrift, beslut

11 Kvalitetsredovisningens innehåll Förutsättningarna, Arbetet i verksamheten, Måluppfyllelsen Exempel på områden i kommentarerna Barn och elever i behov av särskilt stöd, med annat modersmål, flickor och pojkar, hälsa och livsstil bör uppmärksammas kontinuerligt och fördjupat över tid

12 Analys, bedömning av mål- uppfyllelse och åtgärdsbeslut Hur hänger det ihop? Vad påverkar vad? Skillnader? Vända och vrida Bedömning: Vilken norm? Hur bra? Vilka åtgärder kan vi själva, med vårt ansvar och våra resurser vidta?

13 Ansvar och delaktighet Alla med ansvar: huvudmanna-, lednings-, verksamhetsnivå Samverkan och dialog Rutiner

14 Underlag Kvalitetsredovisningar Kvantitativ information Kvalitativ information Sammanställningar, nyckeltal Externa bedömningar

15 Begreppen! kvalitet verksamhet verksamhetsformer resultat skola skolformer barn elever förskoleverksamhet skolbarnsomsorg vuxenutbildning måluppfyllelse