Fritidshemmet Hästens. Vision En formulering av ett mål som skall upplevas som utmanande, stimulerande och utgöra en gemensam färdriktning, i första hand.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den estetiska inriktningen
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Kärnvärden.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Askersunds kommun
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
En bro mellan förskolan och skolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkommen till Ljungbackens skola!!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till Storängsskolan
Fritidshem på Knappekulla
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Lekar och spel
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Trångsundsskolan fritidsverksamhet
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Fritidshemmet Hästens

Vision En formulering av ett mål som skall upplevas som utmanande, stimulerande och utgöra en gemensam färdriktning, i första hand för medarbetarna, som beskriver vart vi vill nå. Riktningen är ofta viktigare än själva målet. Det behöver inte alltid vara möjligt att nå målet. Visionen förutsätter: Att det är endast genom att vi erbjuder en praktisk – estetisk profil som vi kan bli en av de mest eftertraktade skolorna. Det är genom att eleverna erbjuds en praktisk-estetisk profil som de upplever allt lärande som lustfyllt.

Verksamhetsområden Skapande verksamhet Rörelse Natur/friluftsliv Värdegrundsarbete/konflikthantering Omsorg Lek Hemvist Kulturverksamhet Lovverksamheter Simskola Fritidsskoj

Skapande verksamhet Temaarbete i sammarbete med skola Ateljé Små barngrupper Ingår i veckoval Inomhus och utomhus Rekreation FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös ¤Samarbete ¤ Vara nyfiken¤ Finmotorik ¤ Vara Vänlig¤ Kommunikation ¤ Göra ditt bästa¤ Koncentration ¤ Ta hand om dig själv och andra¤Sinnesförnimmelser

Rörelse/Lek Skridskor Simskola Lek i park Rastverksamhet (Två ”roller”) Natur/Friluftsliv Ingår i veckoval FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös Se förmågor i Leken ¤ Vara nyfiken ¤ Vara Vänlig ¤ Göra ditt bästa ¤ Ta hand om dig själv och andra

Natur/Friluftsliv Allemansrätten ”Hitta vilse” Lek Överlevnad Rekreation Djurliv FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös Se förmågor i Leken ¤ Vara nyfiken ¤ Vara Vänlig ¤ Göra ditt bästa ¤ Ta hand om dig själv och andra

Värdegrundsarbete Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 –Lgr 11. Del 1 och 2. Metoder Involvera eleverna i skolans likabehandlingsplan. UR – filmatiserade avsnitt Diskussion Drama FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös ¤Samarbete ¤ Vara nyfiken¤Kommunikation ¤ Vara Vänlig¤Konfliktlösning ¤ Göra ditt bästa¤Lyhördhet ¤ Ta hand om dig själv och andra

Konflikthantering Gemensamt förhållningssätt från alla pedagoger! Vardagskonflikter Dialog Inget våld Lyssna Beskriva känslor Hänsyn Respekt God ton mot andra

Omsorg Trygghet. Rekreation. Frukost. Mellanmål. Vänligt och personligt bemötande. Möjlighet till lugn och ro. Läsa - mysa - frukt som en lugn avslutning på varje verksamhetsdag på varje fritidshemsavdelning.

Lek Förmågor KoncentrationHänsynFlexibilitet ReglerKommunikationVänskap SjälvständighetFinmotorikGrovmotorik PlaneraProblemlösningTurtagnin InlevelseEmpatiKreativitet RumsuppfattningFrigörelseTurtagning UppmärksamhetBegreppsbildning

Hemvist Inomhus Utomhus Lugn och ro Pedagogiska leklådor FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös Se förmågor i Leken ¤ Vara nyfiken ¤ Vara Vänlig ¤ Göra ditt bästa ¤ Ta hand om dig själv och andra

Kulturverksamhet Kulturdagsaktiviteterna har två syften. Det ena är att lära ut musik, dans och teater. Det andra syftet är att extraträna till våra två föreställningar. Dels vinterkabarén i december och dels vårshowen i maj. De två föreställningarna inkluderar alla barn på Hästens då även skoltid används till förberedelser. En eftermiddag i veckan deltar barnen i Fk, åk 1-5 i kulturdagar som innehåller musik, dans, cirkus, show och teater.

Lovverksamhet Sommarlov Höstlov Jullov Sportlov Påsklov Enstaka lovdagar Lovverksamheten planeras i samband med att föräldrarna anmäler barnens närvaro. Fritidshemsverksamheten erbjuder barnen olika aktiviteter inom områdena rörelse, kultur, skapande och friluftsliv på loven. Mycket av verksamheten sker i form av utflykter till de olika aktiviteterna. Sommarlovet innebär "dagkollo" vid Ågesta friluftsområde för de äldre barnen.

Simskola Vattenvana. Lekar och rörelser i vatten. Flyta och simma i mag- och ryggläge. Doppa huvudet under vattnet och hoppa från kanten. FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös Se förmågor i Leken ¤ Vara nyfiken ¤ Vara Vänlig ¤ Göra ditt bästa ¤ Ta hand om dig själv och andra

Didaktik Lokal pedagogisk planering - Lpp Ansvarig skriver LPP för respektive verksamhet (Syfte, kortsiktiga mål, långsiktiga mål, metod, dokumentation, material, lokal/plats, tidsrymd, period, förmågor att stödja, utvärderingstillfällen) Planeringstillfällen Egen planering Arbetslagsmöten Fritidskonferenser

Fritidsskoj Faddergrupper Alla åldersgrupper Storlekar Stationslekar/stationsuppgifter FörmågorAndra förmågor att stödja ¤ Vara generös Se förmågor i Leken ¤ Vara nyfiken ¤ Vara Vänlig ¤ Göra ditt bästa ¤ Ta hand om dig själv och andra

Arbetsinnehåll Ingen inbördes rangordning! ¤Planering/utvärdering ¤Olika Fritidshemsverksamheter ¤Stöd i klass ¤Temaarbete i skolklass och i fritidshemmet ¤Fritidsundervisning ¤ Lekrast – Två pedagogiska roller ¤Pedagogisk lunch ¤Öppning och stängning av Skola/Fritidshemmmet ¤Läsa – Mysa – Frukt ¤Mellanmål ¤PIB – Pedagog i barngrupp (Barnsäkerhet, Förhållningssätt, konflikthantering,stödja förmågor) ¤Överlämning/mottagning av elevgrupper. (Förhållningssätt, barnsäkerhet) ¤Transporter med elever (Förhållningssätt, barnsäkerhet) ¤Löparsystem (Barnsäkerhet)