Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Jag är vinden som blåser”
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Motivation och förändring
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att skriva en krönika Hur och vad.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Metodstöd.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Att skriva en artikel.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Repetition och tillbakablick
Klok filosofi … ?.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att samtala med ungdomar om tobak
Klok filosofi.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Skriva noveller.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Träff 13 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy Raimo Lappalainen Psykologiska institutionen Jyväskylä universitet

Den funktionella synen Det är väsentligt att förstå vilken funktion beteendet (gör, säger, känner, tänker) har Det är väsentligt vilka effekter terapeutens beteende och metoderna har

ACT/HOT Värderingar Målsättningar Handlingar Förhinder

Arbetet med värderingar (values) Det är viktigt att fundera på livet generellt Vart vill man gå? Hur vill man leva sitt liv? Vad är viktigt i livet för dig? Vilka handlingar är förknippade med värden? Vad kan du göra för att gå åt det hållet i livet som du anser vara viktigt? Vilka handlingar leder dig åt det hållet i livet som du önskar? Vad kan du göra (just nu)? Är du färdig att ta emot allt det som det innebär att leva ditt liv enligt dina värden?

Värderingar Diskussioner Frågeformulär Hemuppgifter Kom ihåg: det här är en process…

Värderingar: Hur vill du att ditt liv skall vara? Relationer Relationer inom familjen Sosiala relationer Arbete Utbildning och att utveckla sig svälv Fritid, intressen Andlinghet Samhället, att påverka samhället Hälsa

Diskussioner om värderingar: beskrivning av vad är det goda livet för mig

Diskussioner om vad som är viktigt Man kan också gå genom hur viktiga olika områden är, hur man har lyckats i olika områden Man kan också diskutera om vad finns det för förhinder för att man har inte levt sitt liv engligt sina värden hittillts och vad finns det för hinder i framtiden när man går åt det hållet i livet som man vill

Värden Terapeuten uppmärksammar värden som handlingar genom att handlingar man man påverka svälv mer än sina egna emotionella reaktioner och tankar

Att ifrågasättä overksamma metoder Genderellt vill man minska användningen av metoder som är ovärksamma Det är möjligt att lösningsförsöken är ett av problemen ”Vad säger dina erfarenheter?”

Ovärksamma metoder Kan kartläggas Metaforas

Problemet med kontroll Att man lider (= har obehagliga emotioner och tankar) ibland tillhör till livet Själva problemet kan var att vi försöker lösa den här tyden av problem med metoder som är ovärksamma (= det är ett ”problem”) Att man försöker få bort eller att man försöker undvika obehagliga emotioner eller tankar kan leda till att de i ökar Ett problem är de försök som man har för att hålla under kontroll eller försök att undvika obehagliga emotioner och tankar Alternativ : acceptance

Metoder för acceptance Metaforas Att vara observatör – träning ( att lägga märke till träning) Att vara villig träning Mindfullness träning

Acceptance Jag vill bli av med den, men om jag är inte villig att få den så får jag den Så, om jag är villig är få den, så blir jag av med den

Att minska påverkan av språket (tankar) Förklaringar av om varför man har gjort något kan vara bara (språkliga) berättelser eller språkliga historier Att man tror på sina egna tankar för mycket kan var ett problem (”jag har aldrig lyckats, och jag kommer alltid att misslyckas i framtiden också) Att man påverkar relationer frames kan var viktigt T.ex. jämförelser med andra kan leda till negativa effekter, något är alltid bättre och smalare än du = Jag=dålig=stor…den här genedraliseringen kan påverka väldigt många saker

Att minska effekten av språket Att beskriva prosessen på nytt Metaforas Jag kan inte/jag vill inte –övning Saft…saft/mjölk…mjölk –övning Att ge din ”mind” en promenad –övning

Att beskriva processen på nytt Det gamla sättet att beskriva relationen: Hela relationen är dålig. Det går inte att påverka den eller ändran den. Ny formulering: Jag värderar eller uppskattar att min relation är dålig. Och därefter tänker jag att det är svårt att reparera den.

Språklighet: Metaforas Tienviitta/vägmärke Outo pikkumies/den konstiga lilla mannen

Språkets påverkan Försök att påverka språkliga relationer genom att utöka nya språkliga relationer – t.ex. Nya förklaringsmodeller under terapin – kan bara förstärka de existerande härledda relationer Klientens språkliga berättelser om sig svälva kan betjäna det att de kan med hjälp av dem undvika de saker i historien som innehåller svåra minnen

Att ändra upplevelsen av sig själv Jag är ett ställe eller en plats där det händer olika saker Man skiljer sig emotioner och tankar från det ”riktiga” jaget (psykologiskt språk) Att man ändrar jag-begräppet kan minska effekten av emotioner och tankar till handlingar

Jag är-begreppet Metaforas Jag som observatör - övning

Jag begreppet Om vi tror på våra känslor, är vi det samma som våra känslor Vi blir samma som våra känslor och våra tankar

Kontakten med nuett Mindfullnells övningar Övningar att vara närvarande här och nu Man lär sig att göra observationer på sina egna tankar och emotioner Man övar sig upp att göra analyser om “inre beteenden”

Centrala delar eller processer av ACT Värderingar Att vara här och nu Att man ägnar sig åt att göra handlingar enligt sina värderingar Acceptance Förminskning av invärkan av språket Jag är en plats Jag-upplevelse