Tillgänglighet för alla, även gäster med funktionsnedsättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Att identifiera och utveckla ledare
Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
Barnanpassad utredning
Resmål och resvägar Önskan och behov.
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Föräldramöte 12 september 2011
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Där den vanliga pedagogiken inte räcker till!
Lokala åldershierarkier och varierande fysiska krav
Nationellt Kunskaps Center för Dövblind frågor Inspirationsdagar
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tillgängligheten för funktionshindrade
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Heléne Stern leg psykolog
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Målgrupper i Västra Götaland
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Dövblindhet och Usher syndrom
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Cochleaimplantat och språkighet
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Dubbla sociala normer Camilla Nordgren Fil dr
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Tillgänglighet - är det dyrt?
Tillgänglighet och kommunikation - ett hörselperspektiv Susanna Ahlström HRF Östergötland.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
System arbetssystem informationssystem
Dubbla sociala normer Camilla Nordgren Fil dr
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Möjlighet till Egen Kraft!
Psykiskt funktionsnedsättning
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Föreningen kognitivt stöd
Funktionshinder och rehabilitering
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
Funktionsvariationer
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet för alla, även gäster med funktionsnedsättning

Potentiella kundgrupper Enligt uppgifter från Eurostat i slutet av 2009, fanns t ex bara i Polen 8,1 ml personer med funktionshinder; det är människor som på grund av funktionshinder hade en begränsad förmåga att utföra aktiviteter som är typiska för sin ålder Inom 40 år gamla - var 10: e personen har ett funktionshinder Inom 50 år gamla - nästan var 5: e person har ett funktionshinder Och inom 70 år och mer - nästan hälften av befolkningen har en funktionsnedsättning Källa: www.gus.stat.gov.pl

Funktionshinder hos den vuxna befolkningen - 15 år och mer Poland Estonia Hungary Lithuania Slovakia European average

Mervärde Större grupper av kunder - människor med funktionshinder, är ofta åtföljda av en familjemedlem, vän eller vårdare. Lojalitet av nöjda kunder med funktionshinder !!! Marknadsföring bland nya målgrupper ger högre vinst

Hur kan vi uppnå det? Tillhandahåll en sådan utformning av produkter/tjänster och miljö, så att de är tillgängligt för alla människor, utan att man behöver ytterligare anpassningar eller specialutrustning.

Handikappfrågor Personer med funktionshinder är ingen enhetlig grupp Handikappfrågor Personer med funktionshinder är ingen enhetlig grupp. Personer med funktionshinder har olika förmågor och klara av vardagen i olika grad av oberoende. Nivån på deras oberoende bestäms också av hinder som möter dem och som försvårar eller att omöjliggör att genomföra olika aktiviteter .

Olika funktionshinder: Sensorisk funktionshinder (perceptuella): Visuell, hörsel, Flera (dövblindhet) Rörlighet funktionshinder: Tal handikapp Intellektuella funktionshinder Övriga: sjukdomar, psykiska störningar, deformationer, flera funktionshinder, allergier, etc. - diskuteras inte här

Visuell funktionshinder Blinda: Att resa självständigt med vit käpp Resa med ledarhund Att resa med en guide Synskadade: Med några bostäder syn användbart för oberoende resande Med inte användbart bostäder syn

Visuella funktionshinder Exempel på visuella funktionshinder: Total blindhet Ljus uppfattning Central synförlust Perifer synbortfall (tunnelseende) Fragmentariska synfältet Synförlust på grund av sämre skärpa med störningar (närsynthet, åldersseförlust) FÄRGBLINDHET och Nattblindhet

Visuell funktionshinder Hinder (ej tillgänglig eller delvis tillgängliga): Visuell information (märkning, riktningar, gester, mimik, etc.) Tryckt material (broschyrer, anmälningsblankett, informationsbroschyrer, menyer, etc.) Information rörande nödsituationer (utrymnings sätt skyltar, tryckta instruktioner i nödfall) Svårigheter med inriktning på nya omgivningen utan föregående riktlinjer Problem med oberoende användning av nya enheter (t.ex. hiss utan särskild märkning eller annan justering) Problem med igenkänning av objekt med samma form Svårigheter med att söka efter föremål som platsen har ändrats

Hörselskadade personer Döva Hörselskadade: Med mild hörselnedsättning Med djup hörselnedsättning

Hörselskadade personer Döva: Personer döva från födseln Tal är inte utvecklad Teckenspråk är en kommunikationsmetod Människor som förlorat sin hörsel senare i livet eller med cochleaimplantat (CI, är ett hörhjälpmedel)   Tal är utvecklad De brukar inte hör något ljud eller om implantat, begränsade ljud De använder sällan teckenspråk

Hörselskadade personer Personer med mild hörselnedsättning: De kan använda hörapparat eller inte. De största problemet är inte att höra, men förståelsen av talet. Hörselrubbningar begränsa strömmen av information till hjärnan och så inflytande talförståelse process, speciellt i buller eller från/med avstånd. Personer med mild hörselnedsättning uppger ofta: "Jag kan höra men jag kan inte förstå" Kom ihåg - hörapparaten är bara ett hjälpmedel och har en hel del begränsningar Normal hörsel Mild hörselnedsättning Mild hörselnedsättning med hörapparat

Hörselskadade personer Personer med grava hörselskador : De använder hörapparater. När de tar bort detta stöd är deras hörsel mycket låg Även med hörapparat kvarstår stora problem med att förstå tal. Ljuden är svåra att urskilja. Normal hörsel Djupgående hörselnedsättning med hörapparat

Hörselskadade personer Hinder: Bristande tillgång eller mycket begränsad tillgång till muntlig information (verbala meddelanden, muntlig information, ljudsignaler) Beroendet, främst på användning av visuell information (viktigt tydlig och enkel märkning) Mycket begränsad användning av lokaler, utfrågning i kommunikation under ogynnsamma förhållanden (i buller, i trånga platser eller platser med hög musik) Ofta problem med förståelse av mer komplicerade ordförråd eller abstrakta begrepp

Begränsad rörlighet Människor som har problem med: Att röra sig (i rullstolen, med hjälp av kryckor, käpp eller andra hjälpmedel) Människor med funktionshindrade händer Människor med funktionshinder i alla lemmar behöver assistans

Rörlighet handikapp Hinder: Otillgängliga eller inte tillräckligt tillgängliga passager Trappa För små hissar För tung dörr Karuselldörr/Skjutdörr Hala golv eller täckta med tjock matta

Mobility disability Barriers (continuation): Lack or difficult access to objects or buttons placed on inadequate level Not sufficient space for moving for person on wheel-chair or using other mobility aids Lack of equipment facilitating independency of person in the toilet or bathroom (e.g. rails, handles) Difficulties in moving around on the soft surface Ieg. Sand, forst paths, etc.) Problems with Long distance to walk Limited access to the proper assistance that would enable to overcome existing barriers

Barriers: Speech disability People with significant articulation problems like stammering, spluttering or strong nasal speaking Barriers: Difficulties with articulation of complex and long words or phrases Difficulties with communication in situations requiring fast reactions Sometimes even reluctance to any verbal communication

Inlärningssvårigheter Personer med: Lägre intellektuella förmågor Problem i perceptionsprocesser, koncentration, minne och reflektion Problem med social kompetens och sociala regler

Intellektuella funktionshinder Klassificering: Personer med lindrig utvecklingsstörning (mer än hälften av personer med utvecklingsstörning har en lindrig störning) Med svår eller djup utvecklingsstörning Frekvent förekomst av flera funktionshinder eller andra sjukdomar

Intellektuella funktionshinder Problem med förståelse för komplex information och uttalanden Brist på förståelse för abstrakta begrepp Problem med full förståelse för värdet av finansiella transaktioner Problem med förståelse för komplicerade texter

Intellektuella funktionshinder Hinder (fortsättning): Ibland problem med inte vanligt beteende, svårt att förstå och tolka andras (t.ex. ihållande upprepande av fraser) Problem med användning av mer komplexa eller mindre vanliga enheter Svårigheter att komma ihåg vägen till olika platser (till rummet, restaurangen, etc.) och behov av upprepningar

De flesta hinder som gör vardagen svår att fungerar för personer med funktionshinder, kan elimineras med hjälp av universella design. Vår vardagsmiljö skapas av människor för människor!

Tack för uppmärksamheten!