Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
Centrala innehåll och kunskapskrav
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att synliggöra lärande
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Reseproduktion och försäljning
Delaktighet.
Aktiviteter och upplevelser
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Marknadsföring och försäljning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Hur kan vi förstå begreppet?
Retoriska arbetsprocessen
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Tidigare granskningar
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Ta del av riktlinjerna här
Personen från Skolverket
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Daglig verksamhet i utveckling
Presentationens avskrift:

Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande

Rikstäckande, obundet studieförbund 5 stiftelser Folkbildning, vuxenutbildning, gymnasieskolor, YH, företagsutbildning etc.

Bakgrund Global, nationell, lokal policy Forskning Vår erfarenhet För stort fokus på resultat! Processen osynlig! Vår utmaning Att utveckla metoder som synliggör och håller samman lärandeprocessen oavsett lärmiljö. Global – EU; nyckelkompetenser för livslångt lärande (äv nationell): social och medborgerlig kompetens. Social kompetens avser personlig, interpersonell och interkulturell kompetens och alla beteendeformer som hjälper individen att delta i samhällslivet och arbetslivet på ett effektivt och konstruktivt sätt. Det är kopplat till personlig och social välfärd. Kunskap om seder och bruk i de olika miljöer där människor verkar är nödvändig. Medborgerlig kompetens, och i synnerhet kunskap om sociala och politiska begrepp och strukturer (demokrati, rättvisa, medborgarskap och medborgerliga rättigheter), gör individen rustad för ett aktivt och demokratiskt deltagande Arbetsfokus – anställningsbarhet Forskning – om praktik inom vuxenutbildning bekräftar, även utifrån elevperspektivet där didaktiken faller bort då inlärningen inte leds av lärare.

Syfte Syftet är att möjliggöra att individens utbildningsmål uppnås i större utsträckning och på kortare tid, genom att utöka nyttjandet av kontaktytorna mellan skola och arbetsliv. Mål Målet är att öka lärarens möjligheter att leda kunskapsutvecklingen för elever i arbetsplatsförlagt lärande. Mål: kunskapsutveckling och inte språkutveckling pga att det är ett mer integrerat lärande, av språk ja men också utvecklande av nyckelkompetenser.

Höjd kvalitet Resultat – kort sikt Resultat – lång sikt Synliggjord koppling mellan arbetsplats- och skolförlagt lärande – kontextualisering – tydlig styrning Resultat – kort sikt Ökad förståelse för Kursmål Kunskapskrav Arbetsformer Bedömning och betygsättning Resultat – lång sikt Ökat engagemang Ökat inflytande Snabbare progression Ökad måluppfyllelse Högre valkompetens Stimulering av det livslånga lärandet

Ökad flexibilitet Tydlig koppling mellan skol- respektive arbetsplatsförlagt lärande Kontextualisering av de individuella målen inom båda områdena Ökat intresse Ökad delaktighet Ökade möjligheter till väl underbyggda val Ökad valfrihet för individen

Ökad individanpassning Högre och snabbare måluppfyllelse Ökad anställningsbarhet Stimulering av det livslånga lärandet Resultat – lång sikt Anpassning efter förutsättningar och mål - Tid - Plats - Innehåll - Arbetsformer Resultat – kort sikt Förtydligad lärprocess Metodik för arbetsplatsförlagt lärande Dialog med lärare, coach, SYV, handledare

Målgrupp SFI för högutbildade, >12 års skolbakgrund Organisation SFIKUC Orientering och introduktion SFIKUC Karriärgrupp och Färdighetsgrupp SFIKUD Karriärgrupp och Färdighetsgrupp SVA1-2-3

Praktikgrupp och referensgrupper Hur? Praktikgrupp och referensgrupper Elever Projektledare Lärare Coach Handledare Skola Praktik AP-tiden

Uppgifter: vad? Strukturellt analytiska gällande språk, samhälle och arbetsliv Integrerade i lärandet kopplade till kunskapskraven del av den individuella (fördjupade) studieplanen Individuell språknivå studie- och yrkesplanering  valkompetens Komparativa/reflekterande yrkesmässigt kulturellt

Uppgift - exempel Sociokulturella koder på praktikplatsen   Du ska under fem dagar reflektera över din egen lärandesituation på praktikplatsen vad gäller sociokulturella koder. Uppgiften ställer krav på din förmåga att anpassa språket till olika mottagare och situationer och tränar förmågan att tala, samtala, lyssna och förstå svenska på fikapausen på din arbetsplats. Du tränar också upp din förmåga att göra relevanta språkliga val i förhållande till den aktuella kommunikativa situationen. En viktig kompetens är även att kunna använda strategier för att på det mest effektiva sättet få fram ditt budskap och utveckla din interkulturella kompetens genom att reflektera över egna kulturella erfarenheter och jämföra dem med företeelser i arbetslivet i Sverige. I denna uppgift ska du i samtal på arbetsplatsen: observera hur din samtalspartner använder sig av gester, ansiktsuttryck och kroppshållning som t.ex. ögonkontakt, fysiskt avstånd, fast/hårt handslag observera hierarkier; Vem bestämmer samtalsämnena, vem har oftast ordet, vem talar länge, vem avbryter, vem ger respons, finns det gruppindelningar och i så fall vem ingår i vilken grupp? Vad händer då chefen deltar på fikarasten? Blir det några förändringar vad gäller samtalsämnen etc. observera och reflektera över vilka samtalsämnen som är vanliga/accepterade Redovisningform: beslutas i samråd med lärare.

Uppgift - exempel Bedömningsmall För betyget E krävs att eleven: Elev Lärare Kan skriva ett formellt brev, för att kommunicera i vanliga situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.   Kan uttrycka sig någorlunda sammanhängande och använda språket på ett lättförståeligt sätt Kan berätta åsikter och beskriva dessa på ett enkelt sätt Det finns en fungerande textbindning och som visar på viss variation i ordförråd och meningsbyggnad Omdöme: Betyget C krävs att eleven: