Religion, ritual och samhälle
Detta är jag Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi. Avhandling om oglala lakotaindianer 1997. Aktiv i debatter i om hedersrelaterat våld, våld mot kvinnor, religion och sekularisering. ”I varje trumslag jordens puls: om vår tids rädsla för skillnader” kom ut hösten 2005. Gift, tre döttrar – 20, 18 & 3,5
Mina fält Pine Ridge Indian Reservation 1991- South Dakota, USA
Hedersrelaterat våld.
Religion och existentiell antropologi
Man går inte och ser Macbeth för att lära sig om Skottlands historia – man går och ser den för att lära sig hur en man känner sig efter att ha vunnit ett kungadöme men förlorat sin själ Northrop Frye
Perspektiv på religion Psykologiska Sociologiska Politiska Existentiella Ideologiska Existentiella Religionen legitimerar en specifik politisk, ekonomisk och social ordning. Religionen kamouflerar eller misrepresenterar verkligheten. Religion är ett universellt fenomen handlar om människans varför. Religion är en arena för att gestalta det mänskliga livet som helhet. Karl Marx Carl Jung
Människans språk Analys Jag-det Objekt-subjekt separata ”Sakspråk” Vetenskap Distans Gestaltning Jag-du Relation ”Meningsspråk” Poesi Delaktighet
”Det enda som svänger är själen”
Att säga det osägbara Kärlek Tröst Smärta Lidande Hopp Vilja
I en viss relation till världen blir begreppet ”kärlek” en nödvändighet I en viss relation till världen blir begrepp som ”Gud” en nödvändighet
Tro? Tror du på tiden? Tror du på kärleken? Tror du på Gud? ”Tro på dig själv!”
Antropologi & religion Evolutionism Animism-polyteism-monoteism Våra barn=”vildarnas” vuxna Människans psykiska enhet + kulturell mångfald
Magi Pseudoveten-skap Bygger på felaktiga associationer
Religion Är grundad i människans psykologi Drömliv – själens obundenhet Personali-serad kausalitet
Funktionalism Samhället som organism Kultur i pluralis Varje del av ett samhälle kan förklaras utifrån sin funktion för helheten
Radcliffe-Brown Samhället skapar individen Samhället måste förstås i sin egen rätt. Sui generis
Malinowski Samhällets svarar mot biologiska och psykologiska behov Kulturen kan härledas ur naturen
Kulturmaterialism Religion som en del av ekologisk anpassning
Strukturalism Durkheim: Ritual är samhällets dyrkan av sig själv. Såsom på jorden, så ock i himmelen. Lévi Strauss: Intresse för tankens universella grammatik. Beständiga djupstrukturer, föränderliga ytstrukturer.
Marxism Religion som ideologi Överbyggnad – legitimerar den rådande ordningen
Världsbild & moral För att ett samhälle ska fungera krävs ett moralsystem som får människor att vilja bete sig ”rätt”. Ju starkare externa kontrollmekanismer desto mindre starka interna kontrollmekanismer. Ju svagare den yttre kontrollen är desto starkare måste den inre kontrollen vara.
Etik Moral Generellt Specifikt Abstrakt Konkret ”La langue” ”La parole”
Moral & reciprocitet
Häxeri Tre tolkningar Funktionalistiska Psykologiska Strukturella
Azande Vad är häxkraft? Medfött, organiskt Kräver inga besvärjelser, ingen teknologi Häxeri är endast av intresse när den utövas Död beror ofta på häxeri. Häxeri är inte övernaturligt Evans-Pritchard hos azande
Häxeri som förklaringsmodell Exemplet med sönderfallande ”granery” – kornbod Personaliserad kausalitet
Häxerianklagelser Riktas mot jämlika eller dem strax under i den sociala hierarkin Jämlikhet = otydlighet Bot mot häxeri – häxdoktorer
Häxeri hos azande… Cementerar den rådande maktstrukturen Ger socialt accepterat utlopp för sociala spänningar Förebygger uppkomsten av konflikter Fungerar som en logiskt koherent förklaringsmodell
Häxeri i Bocage Ont om mark Oklara arvsregler Den som ärver berövar sina syskon utkomst-möjligheter samvetskval Jeanne Favret-Saada
En framgångsrik bonde måste Kunna producera Vara en god och aggressiv entreprenör
Symtom på häxeri Bonden tappar kraft Korna går i sin Olyckor Dålig ekonomi…
”Unbewitcher” ”Terapeutiska” samtal Kvinnan aktiv Klara förhållningsregler Rituell rening/rituellt beskydd av gården
Häxeri i 1600-talets Stockholm Snabb urbanisering Nya familjekonstellationer Självförsörjande kvinnor
Det som inte passar in Det svårplacerbara och illa definierade är ett problem. Korrelation mellan kropp och samhälle. Osäkerhet ökad fokusering vid gränser, kollektivets så väl som kroppens
Alternativ till västerländsk psykoterapi En terapeuts förmåga att bota en patient är ett uttryck för hans/hennes förmåga att kontrollera de sociala faktorer som lett till ”sjukdomen”. Terapeuten skapar ett begripligt mönster i det förflutna och i samtiden.
Medicinmän i vår tid Distinktion mellan indianska och ”vita” sjukdomar. Yuwipi – diagnosticering av sjukdomar
Skepsis mot psykoterapi hos lakota Terapeuter ses som inkompetenta och för unga Stigmatiserande att gå till ”crazy doctor” Psykoterapin är privat, lakotas riter publika Psykoterapin tillskriver sjukdomen interna faktorer, lakota tillskriver sjukdomen externa faktorer Helandet ska var omedelbart
Yuwipi Helande, ”wrapping”, mörker Medicinmannen lindas som ett lik – symbolisk död och återfödelse Parallell med patientens sjukdoms död och hälsas återuppståndelse. Rit (wapiye) = återfödelse
Andarna lockas genom sånger, böner och hundkött men skräms bort av menstruerande kvinnor, metaller, klockor, böcker… Andarnas ankomst signaleras av skallror, ibland ljuspunkter.
Fyra kriterier för terapi En delad världsbild som möjliggör diagnos Terapeutens personliga kvaliteter Patientens tilltro till terapeuten och den rituella kontexten Terapeutiska tekniker
Yuwipi är alltid effektiv Riten uppnår sitt syfte genom att den genomförs Riten helar inte bara individen utan hela gruppen Jfr. skillnaden mellan rit och magi
Sammanfattning Häxeri som en funktionellt integrerad ”stabilisator” i ett samhälle Häxeri som terapi Häxeri som ett strukturellt problem, ett uttryck för normupplösning, osäkerhet och förändring