Religion, ritual och samhälle

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Renässansen Under senmedeltiden utvecklades i hamnstäderna en kulturrörelse som senare kom att kallas för Renässansen Själva ordet renässansen betyder.
Kulturell och ideologisk jämförelse
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Samhället är mer än summan av sina delar
Aktör / Struktur.
Traktorer då och nu.
Att jämföra två klassiker
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
HINDUISM - En världsreligion.
Varför tror människor.
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Den sociala människan Social kategori Social grupp Folksamling
RELIGION begrepp.
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
omniensen i monoteismen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Argumenterande text.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Taoismen. Av Barbara E. Reed.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
SAMHÄLLET & LIVET SOM ETT SPEL… Christian Munthe Filosofiska institutionen
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Ideologier.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Religion?.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Samerna del 3 Samernas religion.
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Religionskunskap Lektion 2.
Presentationens avskrift:

Religion, ritual och samhälle

Detta är jag Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi. Avhandling om oglala lakotaindianer 1997. Aktiv i debatter i om hedersrelaterat våld, våld mot kvinnor, religion och sekularisering. ”I varje trumslag jordens puls: om vår tids rädsla för skillnader” kom ut hösten 2005. Gift, tre döttrar – 20, 18 & 3,5

Mina fält Pine Ridge Indian Reservation 1991- South Dakota, USA

Hedersrelaterat våld.

Religion och existentiell antropologi

Man går inte och ser Macbeth för att lära sig om Skottlands historia – man går och ser den för att lära sig hur en man känner sig efter att ha vunnit ett kungadöme men förlorat sin själ Northrop Frye

Perspektiv på religion Psykologiska Sociologiska Politiska Existentiella Ideologiska Existentiella Religionen legitimerar en specifik politisk, ekonomisk och social ordning. Religionen kamouflerar eller misrepresenterar verkligheten. Religion är ett universellt fenomen handlar om människans varför. Religion är en arena för att gestalta det mänskliga livet som helhet. Karl Marx Carl Jung

Människans språk Analys Jag-det Objekt-subjekt separata ”Sakspråk” Vetenskap Distans Gestaltning Jag-du Relation ”Meningsspråk” Poesi Delaktighet

”Det enda som svänger är själen”

Att säga det osägbara Kärlek Tröst Smärta Lidande Hopp Vilja

I en viss relation till världen blir begreppet ”kärlek” en nödvändighet I en viss relation till världen blir begrepp som ”Gud” en nödvändighet

Tro? Tror du på tiden? Tror du på kärleken? Tror du på Gud? ”Tro på dig själv!”

Antropologi & religion Evolutionism Animism-polyteism-monoteism Våra barn=”vildarnas” vuxna Människans psykiska enhet + kulturell mångfald

Magi Pseudoveten-skap Bygger på felaktiga associationer

Religion Är grundad i människans psykologi Drömliv – själens obundenhet Personali-serad kausalitet

Funktionalism Samhället som organism Kultur i pluralis Varje del av ett samhälle kan förklaras utifrån sin funktion för helheten

Radcliffe-Brown Samhället skapar individen Samhället måste förstås i sin egen rätt. Sui generis

Malinowski Samhällets svarar mot biologiska och psykologiska behov Kulturen kan härledas ur naturen

Kulturmaterialism Religion som en del av ekologisk anpassning

Strukturalism Durkheim: Ritual är samhällets dyrkan av sig själv. Såsom på jorden, så ock i himmelen. Lévi Strauss: Intresse för tankens universella grammatik. Beständiga djupstrukturer, föränderliga ytstrukturer.

Marxism Religion som ideologi Överbyggnad – legitimerar den rådande ordningen

Världsbild & moral För att ett samhälle ska fungera krävs ett moralsystem som får människor att vilja bete sig ”rätt”. Ju starkare externa kontrollmekanismer desto mindre starka interna kontrollmekanismer. Ju svagare den yttre kontrollen är desto starkare måste den inre kontrollen vara.

Etik Moral Generellt Specifikt Abstrakt Konkret ”La langue” ”La parole”

Moral & reciprocitet

Häxeri Tre tolkningar Funktionalistiska Psykologiska Strukturella

Azande Vad är häxkraft? Medfött, organiskt Kräver inga besvärjelser, ingen teknologi Häxeri är endast av intresse när den utövas Död beror ofta på häxeri. Häxeri är inte övernaturligt Evans-Pritchard hos azande

Häxeri som förklaringsmodell Exemplet med sönderfallande ”granery” – kornbod Personaliserad kausalitet

Häxerianklagelser Riktas mot jämlika eller dem strax under i den sociala hierarkin Jämlikhet = otydlighet Bot mot häxeri – häxdoktorer

Häxeri hos azande… Cementerar den rådande maktstrukturen Ger socialt accepterat utlopp för sociala spänningar Förebygger uppkomsten av konflikter Fungerar som en logiskt koherent förklaringsmodell

Häxeri i Bocage Ont om mark Oklara arvsregler Den som ärver berövar sina syskon utkomst-möjligheter  samvetskval Jeanne Favret-Saada

En framgångsrik bonde måste Kunna producera Vara en god och aggressiv entreprenör

Symtom på häxeri Bonden tappar kraft Korna går i sin Olyckor Dålig ekonomi…

”Unbewitcher” ”Terapeutiska” samtal Kvinnan aktiv Klara förhållningsregler Rituell rening/rituellt beskydd av gården

Häxeri i 1600-talets Stockholm Snabb urbanisering Nya familjekonstellationer Självförsörjande kvinnor

Det som inte passar in Det svårplacerbara och illa definierade är ett problem. Korrelation mellan kropp och samhälle. Osäkerhet  ökad fokusering vid gränser, kollektivets så väl som kroppens

Alternativ till västerländsk psykoterapi En terapeuts förmåga att bota en patient är ett uttryck för hans/hennes förmåga att kontrollera de sociala faktorer som lett till ”sjukdomen”. Terapeuten skapar ett begripligt mönster i det förflutna och i samtiden.

Medicinmän i vår tid Distinktion mellan indianska och ”vita” sjukdomar. Yuwipi – diagnosticering av sjukdomar

Skepsis mot psykoterapi hos lakota Terapeuter ses som inkompetenta och för unga Stigmatiserande att gå till ”crazy doctor” Psykoterapin är privat, lakotas riter publika Psykoterapin tillskriver sjukdomen interna faktorer, lakota tillskriver sjukdomen externa faktorer Helandet ska var omedelbart

Yuwipi Helande, ”wrapping”, mörker Medicinmannen lindas som ett lik – symbolisk död och återfödelse Parallell med patientens sjukdoms död och hälsas återuppståndelse. Rit (wapiye) = återfödelse

Andarna lockas genom sånger, böner och hundkött men skräms bort av menstruerande kvinnor, metaller, klockor, böcker… Andarnas ankomst signaleras av skallror, ibland ljuspunkter.

Fyra kriterier för terapi En delad världsbild som möjliggör diagnos Terapeutens personliga kvaliteter Patientens tilltro till terapeuten och den rituella kontexten Terapeutiska tekniker

Yuwipi är alltid effektiv Riten uppnår sitt syfte genom att den genomförs Riten helar inte bara individen utan hela gruppen Jfr. skillnaden mellan rit och magi

Sammanfattning Häxeri som en funktionellt integrerad ”stabilisator” i ett samhälle Häxeri som terapi Häxeri som ett strukturellt problem, ett uttryck för normupplösning, osäkerhet och förändring