Cannabinoidernas inflytande på minnesprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Källkritik.
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Minnet -en funktion att räkna med
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Alla har inneboende.
Mål och betygskriterier
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Lund Studentlitteratur
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
Hantera en kronisk sjukdom
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Debattera.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Delaktighet.
Argumenterande text.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Minne.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Hur du tar hand om din kunskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kognition och teknik Beata Terzis
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Lära för livet!.
Självkänsla.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Psykiskt funktionsnedsättning
Träff 11 Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Cannabinoidernas inflytande på minnesprocessen Thomas Lundqvist, Docent & leg psykolog Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor Universitetssjukhuset i Lund

Minnesfunktioner i ett holistiskt funktionellt perspektiv 1 Motivation Uppmärksamhet Sensoriskt register Mönster igenkänning Korttids- och Arbetsminne Repetition Elaborering

Minnesfunktioner i ett holistiskt funktionellt perspektiv 2 Kodning Långtidsminne - Propositionsminne; episodiskt minne semantiskt minne Procedur minne Prospektivt minne Ihågkomst Igenkänning

Elaborering Repetition Arbetsminne Output Input via uppmärksamhet Arbetsminne Output Hågkomst Kodning LÅNGTIDSMINNE Procedurminne Propositionsminne Episodminne-självkännedom Semantisktminne-kunskap Emotioner

Resultat från minnesstudier visar Många av minnesstörningarna kan tillskrivas en försämrad uppmärksamhetsfunktion. Flera studier indikerar låg motivationsnivå. En sänkt förmåga att omsorgsfullt bearbeta ny information (elaboration) Störd kort/arbetsminnes funktion. Cannabis hindrar kodningsprocessen Problem med att minnas det förgångna.

Cannabis och uppmärksamhet I Basala uppmärksamhetsfunktioner är intakta. Kroniska cannabismissbrukare (KM) har sämre förmåga att utför komplexa kognitiva uppgifter, och är sämre på att motstå distraktion.

Cannabis och uppmärksamhet II KM har sämre förmåga till informationsbearbetning än andra när det krävs en kognitiv ansträngning. Långtidsminne tycks dock vara opåverkat.

Cannabis och uppmärksamhet III KM har: svårigheter med korttidsminnet vid inlärning och ihågkomst, speciellt när en uppgift är okänd och komplex. förhöjd känslighet vid retroaktiv interferens, dvs. ny information hindrar hågkomst av tidigare inlärd.

Cannabis och uppmärksamhet IV KM är ineffektiva i: att utföra komplexa uppgifter som kräver kognitiv flexibilitet. att identifiera icke adekvata strategier att lära av sin erfarenhet

Cannabis och uppmärksamhet V KM kan anpassa sig till vardags rutiner men har svårt med verbala uppgifter som inte kan lösas med tidigare strategier.

Cannabis och inlärning svårt att designa en testsituation negativa effekter när exekutiv funktion är involverat material som inläres i ett cannabis-påverkat tillstånd blir sämre ihågkommet oavsett i vilket tillstånd man ska minnas. material som har lärts in i ett drogfritt tillstånd och sedan ska kommas ihåg i påverkat tillstånd påverkas inte i samma grad.

Cannabis och inlärning II Inlärning som kopplas till associationer, försvåras, ju svårare associationer ju mer markant är försämringen förmågan att återberätta en kort historia försämras och uppblandas med nytt material Cannabis kan ha effekt på att lära in nytt beteende, utföra tidigare inlärt beteende eller båda

Cannabis och inlärning III Cannabis tycks accelerera den interna klockan i förhållande till den verkliga klocktiden. den verbala sociala interaktion försämras under cannabis ruset. den sociala distansen mellan gruppmedlemmar ökar.

Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga Psykomotilitet Minnesprocessen Analytisk-Syntetisk förmåga Psykospatial förmåga Gestaltminne

Verbal förmåga Episodiskt minne Som haschrökare: begränsad möjlighet att ta till sig film osv. fattig i själen, eftersom man inte befäster fina grejor inom sig, behållning bara för stunden. orden är inte alltid kopplade till känslor. Som f d haschrökare god behållning av film, böcker och musik kan man läsa böcker. helt ny förmåga att uttrycka sig.

Logisk-Analytisk förmåga Semantiskt minne Som haschrökare: tänkte man inte innan man svarade. ville man lösa problemet konkret, sen ska det vara löst en gång för alla. trodde man att man var aktiv bara för att man hade projekt på gång. Som f d haschrökare: granskar orsaken till varför saker sker. märker jag att jag utvecklas när jag tänker tillbaka. kan jag ligga på kvällen och lösa problemen med abstrakt tänkande.

Psykomotilitet Som haschrökare: inlärningsförmågan mycket sämre. visst kan man tänka kvickt men det är inte säkert att man träffar rätt i tanken. man kunde inte lösa 1 problem med 3 bra lösningar till hands, man kunde inte bestämma sig. Som f d haschrökare: man lägger märke till mycket mer. man kan engagera sig, koncentrera sig på information. kan man lösa 3 problem samtidigt.

Minnes förmågan Som haschrökare: minnesspåren går ihop, så att man blandar ihop det. ingen framförhållning, man vill inte påverka situationen, utan vill bara bli av med den. tänkte dag för dag. Som f d haschrökare: man tar informationen med hem och kan sitta och tänka. lättare att hålla tråden och inte sväva ut i tankebanorna vid samtal. kan jag utan vidare komma ihåg var jag har lagt saker, och vad jag gjorde i förra veckan.

Analytisk-Syntetisk förmåga Som haschrökare: andras inkonsekvenser tillåter mig att röka hasch. förr kretsade allt kring hasch. detta får haschrökaren att alienera sig med andra människor, han ser/har en insikt som ingen annan har. Som f d haschrökare: man kan ge sig in i en diskussion, och hela tiden sköta en diskussion med sig själv för att komma med nya infallsvinklar. går man djupare in i åsikterna. tänka efter vad andra säger och tar hänsyn till detta när jag formulerar orden.

Psykospatial förmåga Som haschrökare: tar det som det kommer. ingen kontinuitet i relationer. såg man bara "1 meter" framför sig. Som f d haschrökare: jag kan uppleva musik likadant som innan, men då följde jag bara en basgång, nu följer jag hela låten. man reagerar mycket mer på hur folk i omgivningen reagerar känslomässigt. planerar sin vardag bättre.

Gestaltminnesförmågan Som haschrökare: man isolerar sig. inga eller få vardagsrutiner. många holkar är bara vana, nattaholken. Som f d haschrökare: märker att man automatiskt skapar rutiner. mår mycket bättre, vaknar en kvart innan klockan ringer och stiger upp direkt utan att ligga och dra mig.

En typisk haschrökare Problem med att finna exakt ord till det han vill beskriva. Begränsad förmåga att läsa böcker, se en film, teater osv. Känslor av tristess och tomhet i det dagliga livet, ensamhet. Det är aldrig hans fel, externalisering eller projicering av sina problem. Han är övertygad om att han fungerar adekvat. Är ej förmögen till kritisk granskning av sitt eget beteende. Känslor av att vara otillräcklig och misslyckad. Oförmögen att vidmakthålla en dialog. Problem med koncentration och uppmärksamhet. Rigida åsikter och färdiga svar. Jag är annorlunda, jag är unik.

Output processen - Prefrontala areorna. Cannabis´ påverkan Input processen - Hippocampus Output processen - Prefrontala areorna.

Min slutsats Cannabis stör informationsprocessen. Om en aspekt är störd, så störs hela minnesprocessen.

Propositionsminnet Semantiskt minne - allmän kunskap - vetande medvetenhet. Episodiskt minne - kunskap som är inidvidrelaterad - självkännedom.

Experimentellt eller rekreationellt missbruk Kortvarigt missbruk Den kognitiva inputprocessen påverkas (Hippocampus): försämring av koncentration, uppmärksamhet, and lagra och bearbeta information. psykologiskt upplever individen en förstärkt subjektiv perception

Långvarigt missbruk ger Outputprocessen - prefrontala funktioner en adderad försämring. Outputprocessen - prefrontala funktioner Kan försämra förmågan att hantera, sortera och strukturera ett komplext informationsflöde, pga av en prefrontal funktionsnedsättning svårighet att planera svårighet med att temporalt integrera beteende.

Långtids missbruk (kroniskt) innebär: inte benägen att tolka andras åsikter och avsikter nedsatt förmåga till självkritik emotionell ytlighet (apatisk, likgiltig)

Rekreationellt Kroniskt Lätt bruk Moderat bruk 2-3 gr/m - 4-6 ggr/v Tungt bruk Input process X X Y Y Output process Z Z K K När kan en kognitiv funktion anses vara försämrad? Optimal funktion Optimal försämring Här? Här? Här? Här?

Drogrelaterat minne Det som man har lärt sig i påverkat tillstånd kan bara ihågkommas med full kvalitet i påverkat tillstånd.