Faktorer för lärande (2I1073)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
RINKEBYSKOLAN
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Nationellt prov Sv1.
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Marknadsföring – del 4 F8 –
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
Lokal pedagogisk planering
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Andra föreläsningen redovisning & finansiering
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Kolbs cirkel för erfarenhetsbaserat lärande (Börjeson, 2004)
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
Kalkylering – en snabb översikt
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
F6 - Investeringskalkyler
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Industriell Ekonomi och Entreprenörskap Vt 2006, Jan-Olof Müller & Leif T Larsson.
Föreläsning
Sista föreläsningen! IndEkEnt, Vt Om betygsgränser tentamen. 5:a = 70 – 80 p 4:a = 55 – 69p 3:a = p Tenta 22:e kl se ING.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En guide för arbeten i SO
Elevdemokrati i praktiken
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Hur du tar hand om din kunskap
Kapitel 11 - Resultatplanering
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Retoriska arbetsprocessen
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Svenska som andraspråk 3
Nationella proven i svenska
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att lära på mottagarens villkor
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

Faktorer för lärande (2I1073) Anders Sennerö

Upplägg Lärteorier Lärstilar ”Fem faktorer för e-lärande” Datorstött lärande, 2006

”Inlärning”? ”Lärande”? Datorstött lärande, 2006

Varför prata om detta? Medvetandegöra Ifrågasätta gjorda val Skapande av lärandeapplikationer Datorstött lärande, 2006

Lärteorier Behaviorism Kognitivism Konstruktivism Sociokulturella perspektivet Datorstött lärande, 2006

Behaviorism ”Förmedlingspedagogik” Datorstött lärande, 2006

Kognitivism Konstruktionsprocess Kunskapsberoende Situationsberoende Ser till helheten (holistiskt) Datorstött lärande, 2006

Konstruktivism Reflektion Aktiv ”Assimilation” ”Ackommodation” Datorstött lärande, 2006

Sociokulturella perspektivet ”The zone of proximal development” Läraren vägledaren Samspelet mellan individer! Kommunikation och språkanvändning Datorstött lärande, 2006

Tillämpning behaviorism När? Nytt ämne Begränsade inlärningsstrategier Inslag? Sekvenser som börjar med det enkla Dela upp procedurer eller komplexa samband i små steg, öva & ge återkoppling Drill och upprepning av enkel fakta Datorstött lärande, 2006

Tillämpning kognitivism När? Inledande stadier i utbildning Stora mängder fakta, långa procedurer, komplicerade processer Inslag? Stimulera befintlig kunskap, använd kända situationer Organisera 7 ± 2 Ge struktur, associera (visualisera, illustrera) Varierande exempel och uppgifter Datorstött lärande, 2006

Efter 2 veckor tenderar vi att komma ihåg: 10% av vad vi läser 20% av vad vi hör 30% av vad vi ser 50% av vad vi ser och hör 70% av vad vi talar med andra om 80% av vad vi använder och gör 95% av vad vi lär andra Ta emot verbalt Böcker Föreläsningar PPt presentationer Demonstationer Multimedia simulationer Diskussioner Förklara Referera t egna erfarenheter Simulera erfarenheterna Göra på riktigt Ta emot visuellt Delta Göra Datorstött lärande, 2006 Glasser in Biggs, J (1999) ”Teaching for Quality Learning at University”

Tillämpning konstruktivism/sociokulturellt perspektiv När? Redan goda ämneskunskaper God studieförmåga Tillämpa kunskaper i nya situationer Inslag? Fördjupande problemlösningsuppgift Skapa en öppen struktur Reflektionsövningar Samarbete Verklighetsknutet Datorstött lärande, 2006

Lärstilar -VAK Visuell Auditiv Kinestetisk/taktil Datorstött lärande, 2006

Lärstilar - Kolb, 1984 Konkret upplevelse (inse, uppleva, härma) Reflekterande observation (uppmärksamma, betrakta, reflektera) Aktivt experimenterande (tillämpa, pröva, riskera) Abstrakt tänkande (analysera, sammanfatta, generalisera) Datorstött lärande, 2006

Pask Holister Serialister Vill skapa helhetssyn tidigt Hitta samband Först överblick, sedan detaljer Serialister Ett delområde i taget Detaljintresse Helhetsbilden tydligt sent i lärprocessen Datorstött lärande, 2006

”Fem faktorer för effektivare e-lärande” Ta hänsyn till inlärningsstilar Använd narrativa former Interaktion Erbjuda former för samarbete Ge återkoppling (Motivation) (Maria Larsson ”Fem faktorer för effektivare e-lärande”, 2001) Datorstött lärande, 2006

Individuella uppgiften Läs Maria Larssons uppsats, kapitel 1-3 (18 sidor) Skriftlig reflektion (ca 2 A4-sidor): Vilka är dina egna reflektioner kring uppsatsen? Fick du några ”aha”-upplevelser? Egna erfarenheter? Känner du igen dig? Gällande de fem faktorerna var och en; anser du den viktig? Saknar du någon egen faktor? Motivera! Maila till anders.sennero@ki.se senast tisdag kl.11.00 Datorstött lärande, 2006

Hur kan ni ta vara på dessa fem faktorer i ert tänkta projekt? Datorstött lärande, 2006

Summering ”Vi är olika” l Datorstött lärande, 2006