Motivation och motivationsklimat -Tränarens roll och betydelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Coachande ledarskap som mentor
- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vs..
Idrottens Grundtränarutbildning GTU nivå 1
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Behovsanpassat ledarskap
Lyckad träning Hur?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Lönesamtalet.
Utmaningar i arbetet med BfL
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Motivation is the direction and intensity of effort
Tränarträff 10/ Mästerskap 2011  VM ind Rotterdam 8-15/5  JEM Kazan 15-24/7  EM Gdansk 8-16/10  SOC 19-23/10  JVM Bahrein 13-20/11.
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Världens bästa idrottsförälder
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

Motivation och motivationsklimat -Tränarens roll och betydelse

Kloka ord… Jag har alltid trott att om du gör jobbet så kommer resultaten. Jag gör inget halvhjärtat, för jag vet att om jag gör det, så kan jag förvänta mig halvhjärtade resultat. Det är orsaken till att jag förbereder mig inför träning på samma sätt som inför match. Du kan inte slå av och på som en kran. Jag kan inte slöa på träningen och förvänta mig att ha ”det där extra” när jag behöver det i slutet av matcherna -Michael Jordan

Myter om motivation (Vealey, 2005) ”Kanna och muggmyten” Andra personer, tränare, fans har motivation i en ”kanna” som de kan hälla i varje idrottares ”mugg” Förutsätter att tränare kan få idrottare att ”vilja” utvecklas och vinna ”Pep-talk” och ”motivationspaket” är korttidslösningar på en långtidsutmaning Skrämmer aktiva till motivation, skjuter mot dem-visar braveheart innan match. Slaktar en tjur 3

”Antingen har du det eller inte myten” Förutsätter att motivation är nedärvd, fast och ej går att ändra Kan lätt användas som orsaksförklaring – ”nä han har inte motivation nog” Forskning visar att det motivationsklimat som tränare skapar har stor påverkan på prestation och inlärning hos idrottare (Duda & Treasure, 2006)

En dynamisk process En process och inte en enhet För att förstå motivation så måste vi förstå hur motivation är uppbyggd och vad som driver processen Ett samspel mellan personlighet och situation Förändras – måste följa upp Minst 32 olika teorier om motivation 5

Motivationscykeln (Vealey, 2005) Om något är kul gör vi det oftare Om vi gör det oftare blir vi bättre på det ..och om vi blir bättre på det är det roligare…..

Psykologiska behov och motivation (Deci & Ryan, 1985, 2007) Alla har behov att känna sig: Kompetenta – känner sig tillräckligt duktiga på uppgiften Självstyrande – upplever att de agerar utifrån sin egen vilja och har valmöjligheter. Närhet/relaterad till andra – viktiga personer i ens närhet upplevs som stödjande och respektfulla.

Inre och yttre motivation Regleringsstil Typ av motivation Beteende Ej självbestämt Ingen yttre el inre motivation Amotivation Ingen reglering Idrottaren drivs av yttre belöning/bestraffning Yttre reglering Yttre motivation Inre press Deltagande är kopplat till inre belöningar o bestraffningar Autonomigräns Deltagande är självbestämt men aktiviteten i sig är anses inte vara kul Identifierad reglering Deltagande är självbestämt o inspireras av glädje till aktiviteten i sig Inre motivation Inre reglering Självbestämt

Gör yttre motivation mera inre… Regleringsstil Typ av motivation Beteende Ej självbestämt Ingen yttre el inre motivation Amotivation Ingen reglering Idrottaren drivs av yttre belöning/bestraffning Yttre reglering Yttre motivation Inre press Deltagande är kopplat till inre belöningar o bestraffningar Deltagande är självbestämt men aktiviteten i sig är anses inte vara kul Identifierad reglering Deltagande är självbestämt o inspireras av glädje till aktiviteten i sig Inre motivation Inre reglering Självbestämt

Stöd för ”psykologiska behov…” Självbestämmande – involvera aktiva i beslut o ge valmöjligheter rörande träning/tävling Kompetens – skapar en miljö där uppgifter utvärderas i jmf med sig själv. Använd tränings/prestationsplaner Närhet – tränaren tar sig tid att lära känna den aktive, ta reda på personliga mål. I grupp betona vikten av egna mål

Målinriktning – vikten av när vi känner oss duktiga Hur vi bestämmer att vi är framgångsrika är viktigt för motivationen Två generella inriktningar: Uppgiftsinriktad Resultatinriktad Ej två motsatser – kan ha högt/lågt på bägge! Speciellt viktigt vid förlust eller misslyckande 11

Målinriktning – Hur vi bedömer vår skicklighet Att få visa skicklighet Resultatinvolverad Uppgiftsinvolverad Har mest betydelse vid vinst eller förlust Förmåga visas genom att vara bättre än andra eller lika bra med mindre insats Förmåga jämförs med sig själv Fokuseras på insats och att klara uppgiften 12

Hur bestäms motivationsinriktningen? Målinriktning Individens tendens mot resultat el uppgiftsinriktning Målinriktningstillstånd Beteendet i en viss situation (resultat eller uppgiftsinriktat) Motivationsklimat Upplevelsen av resultat el uppgiftsinriktning i idrottsmiljön

Motivationsklimat I ett uppgiftsinriktat klimat värderas insats högt och framgång värderas utifrån en ökad insats och stor uthållighet. Jämförelse med den egna prestationen. Här betonas både individen och gruppens framgång Misslyckande anses vara en del av inlärningsprocessen och feedback ges mer på individuell basis (Duda & Pensgaard, 2002)

Resultatinriktat klimat I ett Resultatinriktat klimat värderas framgång främst utifrån att besegra andra och att vinna. Idrottaren jämförs och bedöms utifrån hon eller han har lyckats jämfört med andra. Ett resultatinriktat klimat karakteriseras av att misstag bestraffas, tex. straff träning vid förlust (Duda & Pensgaard, 2002)

Konsekvenser av ett resultatinriktat klimat Ett resultatinriktat klimat riskerar att skapa en rädsla för att misslyckas, ökad tävlingsängslan och försämrat självförtroende (Hagger & Chatzisarantis, 2005)

Konsekvenser uppgifts inriktat klimat Leder till ökad glädje med idrottandet Förklarar framgång ansträngning Högre upplevd kompetens och ökat självförtroende (Roberts et al., 2007)

Hur göra vid låg motivation? – frågor till idrottaren Låta idrottaren berätta om tidigare händelser och fråga om orsakerna - orsaksförklaringar Fråga om bakgrunden, kan det finnas andra saker i livet som påverkar? Vad som brukade motivera honom/henne tidigare? Inte nöja sig med svaret ”jag vill vinna” utan fråga, om du inte vinner då? 18

Hur påverka motivationsklimatet? Target Task: Träningsaktiviteter, struktur av passet Authority: Idrottarnas möjlighet att delta i beslutsprocesser Recognition: Vad som ger belöningar Grouping: Hur man använder grupper Evaluation: Vad som gäller som norm för utvärdering och hur det utvärderas Timing: Hur lämpligt tidsplanen är för inlärning

1. Uppgiftens design (task design) Gör uppgifterna intressanta, varierande och innehållande personlig utmaning Assistera i målsättning - Sätt upp korttidsmål Hjälp till utveckla effektiva inlärningsstrategier Ge möjlighet att välja uppgifter

2. Auktoritetsnivå (authority) Ge möjligheter att få välja och ta beslut i inlärningsprocessen ex använd olika ledarroller, delta i beslutsprocessen, val av övningar Uppmuntra idrottaren att ta ansvar för deras egen inlärning och träningstid Utveckla deras personliga kontroll och oberoende

3. Uppmärksamhet och belöning (recognition) Belöningar är en del av idrotten men de har inte alltid önskad effekt. Uppmärksamma individuell insats och framsteg Ge alla individer beröm när de försöker Ge feedback och beröm enskilt

4. Gruppsammansättning (grouping) Gruppsammansättning kan ge både ökad och minskad motivation beroende på hur kriterierna för framgång ser ut Se till att främja möjligheterna till att lära i grupp Uppmuntra samarbetslösningar till träningsuppgifter Variera gruppsammansättningen (individuellt, små och stora grupper)

5. Utvärdering (evaluation) Hur idrottarna utvärderas är en av de mest framträdande faktorerna för en prestationsmiljö. Innebörden av utvärderingen för individen är en avgörande faktor. Utveckla kriterier baserade på ansträngning, uthållighet och framsteg mot individuella mål Involvera individen i ”självutvärdering” Gör utvärdering meningsfull

6. Timing Hänsyn måste tas till att t.o.m. på elitnivå, tränar, lär sig och utvecklas idrottare i olika takt Ge tillräckligt med tid innan man tar nästa steg i utveckling Tillåt individen själv att bestämma takten för optimal inlärning Hjälp idrottare med att göra tränings-/tävlingsplanering Spendera lika mycket tid med alla aktiva

Summering Jobba utifrån att aktiva ska uppleva/utveckla: Självbestämmande – möjlighet att påverka Kompetens – få känna sig duktig Närhet/relation till andra – stöd och respekt Förklara framgång med arbete/insats Uppgiftsinriktade mål – jmf med egen förmåga ”Det handlar om att tävla mot dig själv. Att förbättra din egen kapacitet, att du ska vara bättre än du var dagen innan” - Steve Young, MVP Super Bowl

Prata med din granne Nämn några? Varför just dessa? Vad har du fått för ”Aha – upplevelser? Nämn några? Varför just dessa? Hur får du motivation? Inre/Yttre